למען האמת, התכוננו לריאיון פרידה מסורתי של אשת ראש הממשלה. ממלכתי, מנומס ומאופק כמתחייב. הכנו סט צילום בהתאם, מעונב ומעוצב על רקע הטרקלין הרשמי. אבל אז הגיעה עליזה אולמרט והתחילה ללכת. כמו דייר שנפרד מביתו ומציג אותו לשוכר שבא אחריו, כך עליזה אולמרט מציגה לנו את ביתה. מאירה את הפינות היפות שבבית, אבל לא מדלגת על הסדקים שבקיר.

"אני חשה במציצנות, ברשעות, בניסיון להכשיל, בציניות", אומרת הגברת הראשונה. "התנסיתי בכל כך הרבה רעלים בתקופה הזאת, מחפשים אותו מהרגע שהוא נכנס לכאן, הוא מבוקש מתמיד". היא טוענת שידעה שזה יקרה. כל הזמן ליוותה אותה תחושת הארעיות. "הייתה לי תחושה מווינוגרד 1, מווינוגרד 2, חקירה מספר 1, 2, 3, 4, 5. תמיד הייתה לי תחושה שאוטוטו זה נגמר".

היא מצאה לעצמה שתי פינות בבית הלשכה של הארגון בו היא פעילה, והסטודיו שבו היא מציירת. האמנית השמאלנית שהתחתנה עם סטודנט לפילוסופיה ומצאה את עצמה כעבור שנים חנוטה בתפקיד אשת ראש הממשלה עשתה הכול כדי להתרחק מאור הזרקורים.

הקומה השנייה בבית אמורה הייתה להיות מקום המפלט שלה מהסערות שהתחוללו סביב בעלה. "זה היה פעם, מה שנקרא, הסלון של למעלה וכאן ציירתי", היא מספרת. "אבל מהר מאוד גילתה שבבית הזה
אין גבולות, הכול מתערבב", וגם האמנות שלה נצבעה בגוון אפור.

"כשאומרים את המשפט: יש לה תערוכה בוושינגטון וקונדוליזה מוזמנת, זה משדר שיש לי הזדמנויות בוושינגטון שבטח בעלי סידר לי דרך הקשרים שלו בוושינגטון, מה שלא נכון בכלל. זה נורא כשכל מה שאתה עושה בחיים נכנס בסוף למשבצת של האם ישנתי במלון פאר כשהייתה לי תערוכה בניו יורק".

"זה גם מעליב, זה גם לא נכון, זה מרושע, אבל אין לי מה לעשות עם זה", היא אומרת בייאוש. עליזה אולמרט מבינה כנראה שהמציאות כפי שהיא מציירת אותה, לא בהכרח תואמת את התמונה שמשרטט הציבור.

הפינה של עלוש ואודי

נדמה כי היא חיה עם זה בשלום. תמיד הייתה אישה חזקה, תמיד שמרה על עצמאות, מעולם לא הסתירה את חילוקי הדעות עם הפוליטיקאי שלצדה. כששואלים אותה איך זה לחיות לצד מישהו שחושב הפוך בדעותיו הפוליטיות היא מסבירה שהמצב השתנה מךפני 20 שנה. "הוא כבר חושב כמוני", היא מסבירה.

יחד עם זאת, קרה שמישהי שכל כך מזוהה עם שלום ואנטי-מלחמה, מבלה בלשכת ראש ממשלה עם שתי מלחמות. "אם הייתי מחזיקה את המושכות בידיי אז הייתי עושה כל דבר שביכולתי כדי למנוע את המלחמה", היא מסבירה ומתגוננת. "מצד שני, אני לא יודעת איך מונעים מלחמה כשיורים עליך מעבר לגבול".

היא מובילה אותי לחדר המטבח. "זה המטבחון של אהוד ושלי, הפינה שאנחנו שותים קפה, כשאנחנו נפגשים, בדרך כלל בסוף היום". בסופו של דבר, הכול התחיל ונגמר סביב השולחן הזה, שהביאו איתם מהבית. בפינה של עלוש ואודי, ראתה את ראש הממשלה מנסה לנהל מדינה תחת חקירות בלתי פוסקות, ובמטבח הזה גם התבשלה ההבנה של עליזה שככה אהוד לא יכול עוד להמשיך.

פרשת כרמיה היא ציד מכשפות

"אהוד נאלץ לעזוב בנסיבות לא פשוטות ולא הוגנות, וזה לא משנה אם הוא התפטר או פיטרו אותו", היא אומרת בעצב. "כשאדם נמצא בעמדת כוח ויש עוד אנשים שרוצים להיות בעמדת הכוח שלו, מנסים להפיל אותו, מנסים לייצר אלטרנטיבה, וחלק מהכלים זה בעצם לייצר גם דמוניזציה שלו", היא מסבירה.

"אני בטוחה שאם אני הייתי היום אזרח מן השורה והייתי שומעת על איש ציבור שיש נגדו כל כך הרבה חקירות, הייתי אומרת שמשהו כאן לא בסדר. אבל כשאת בודקת את זה אחד לאחד כמו חקירת כרמיה, שאני מכירה אותה מקרוב והייתי מעורבת בה, ואני פשוט יודעת איך הבית נקנה ולמה הוא עלה כפי שהוא עלה" היא מוסיפה, "אם פרשת כרמיה היא מודל לפרשה, אז זה מקרתיזם. זה פשוט ציד מכשפות".

לגבי פרשת ראשונטורס היא אומרת שהפרסומים הפתיעו אותה בדיוק כמו שהם הפתיעו את הציבור. "אני יודעת מה רמת החיים האפשרית שלי ואני מכלכלת אותה בהתאם לחשבון האוברדראפט שלי", היא מציינת. "ההתנהלות בזירה של אהוד, של מה שנקרא שועי עולם וראשי מדינות, מתנהלת על פי סטנדרטים שמוכתבים מתוקף העשייה שלו.

את טלנסקי היא מכירה ברמה אישית. לטענתה למדה רבות עליו מהפרסומים אבל לא מוכנה לדבר עליו. "אינני מרגישה צורך להסביר את עצמי". היא מודעת לסימפטיה שבעלה צובר לקראת סיום תפקידו. "הוא התפטר לא בגלל שאוהבים אותו או לא אוהבים אותו, הוא התפטר בגלל שאי אפשר היה להמשיך במשילות במצב שאתה הולך מחקירה לחקירה ואתה מוכפש בכיכר העיר כל היום".

עוד חודש זה נגמר

במבחן השוק, עליזה אולמרט כנראה לא עמדה בסטנדרטים של קודמותיה בתפקיד. עובדה, גם אחרי 3 שנים היא יכולה לעבור ברחוב מבלי לעורר מהומה. היא לא משתייכת לשום מפלגה לדבריה. מצד שני, אין היום אדם אחד שעוסק בחינוך של הגיל הרך, אפילו אם הוא עובד זר או פליט סודני, שלא שמע וראה איך היוזמה הלאומית שלה למען ילדי הגן הופכת למציאות. זה היה מקום העבודה שלה.

בעוד חודש יעברו לביתם במוצא יחד עם השולחן שבטבח. היא לא מפחדת מהבוקר הראשון שבעלה לא יהיה כבר ראש ממשלה. "אני מאמינה שהוא ימצא אפיקים אחרים לאדרנלין שלו", היא מחייכת. על השאלה האם יחזור לתפקיד היא לא עונה בתשובה חד משמעית, וגם לגבי עצמה היא משאירה את האופציות פתוחות "אני לא בטוחה בזה, צריך לחשוב על זה", היא עונה.


מסיל"ה - מרכז סיוע ומידע לקהילה הזרה- ישמח לקבלת תרומות כספיות. המרכז אינו זקוק לתרומות ציוד. לתרומות: 03-6879727 או בדואר אלקטרוני mesila1@012.net.il