הנשיא דונלד טראמפ אומנם בדרך החוצה מהבית הלבן, אבל לבינתיים - הוא עדיין הנשיא המכהן. נשיא שבכמעט ארבע השנים שלו בתפקיד, איתגר ונאבק עם החוק וניפץ מוסכמה אחר מוסכמה. טראמפ נכנס עכשיו לחודשיים האחרונים שלו בתפקיד וכמו שזה נראה בחשבון הטוויטר שלו, הוא נכנס לתקופת החפיפה הזו - ללא מעצורים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אלי הוניג מרשת CNN האמריקנית אף טען ש"עכשיו כבר לא אכפת לו מהמצביעים, הוא יכול לפעול על פי האינסטינקטים הבסיסיים ביותר שלו להסדרים כספיים ושימור מעמדו", והוא מבקש "להתכונן למבחן חוקתי כמו שמעולם לא ראינו".

חלק מהמהומות שיכול לחולל טראמפ בתקופה הקרובה כבר ידועות מראש. ארה"ב תפרוש רשמית מהסכם האקלים ביום רביעי, מגיפת הקורונה שכבר גבתה כמעט רבע מיליון חיים באמריקה מחמירה בכל יום וטראמפ רמז שינסה לפטר את ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה שמוביל את המדינה במאבק בקורונה.

גדרות הוצבו מחוץ לבית הלבן מחשש להתפרעויות מתוצאות (צילום: AP)
גדרות שהוצבו מחוץ לבית הלבן מחשש להתפרעויות | צילום: AP
אנתוני פאוצ'י (צילום: AP)
"על הכוונת" - אנתוני פאוצ'י | צילום: AP

ריצ'ארד לוסקום, כתב הגרדיאן בארה"ב כתב כי "התבוסה של טראמפ פתחה שעון ל-11 שבועות שיכולים להיות התקופה המסוכנת ביותר בתולדות ארה"ב. תקופת הזמן לפני השבעתו של ג'ו ביידן ב-20 בינואר היא תקופה שבמהלכה נשיא נקמני יכול לזרוע הרס אם יבחר לעשות זאת".

נשיאים קודמים כבר העניקו חנינות במהלך ימיהם האחרונים בתפקידם, כולל כמה החלטות מאוד מפוקפקות. ביום האחרון של הנשיא ביל קלינטון, למשל, בחר הנשיא להעניק לאחיו למחצה רוג'ר קלינטון חנינה. אז מי על כוונת החנינות מבחינת טראמפ? מייקל פלין הוא הראשון בתור.

"טראמפ שיחק לפי הכללים שלו לאורך כל תקופת שהותו בבית הלבן"

פלין ממשיך להילחם בבית המשפט הפדרלי בנוגע לאישומים בדבר ארגון מימון זר לקמפיין של טראמפ, גם יו"ר הקמפיין לשעבר שלו פול מנפורט הסתבך כמו סטיב באנון, אדריכל הניצחון של טראמפ בשנת 2016 העומד כעת בפני אישומי מרמה. טראמפ גם אוהב לפטר אנשים - כאמור, המומחה של ארה"ב בנוגע לקורונה - אנתוני פאוצ'י, עשוי למצוא את עצמו ברשימת המפוטרים של הנשיא. בנוסף גם מנהל ה-FBI כריס ראי מרגיש את הכיסא שלו מתנדנד.

בכוחו של טראמפ גם להוציא צווים מנהליים. טראמפ עשוי לנסות לפרק שוב את ה-DACA ולפגוע במדיניות ההגנה על הסביבה או רשויות ההגירה. כתב ה-CNN טוען ש"טראמפ שיחק לפי הכללים שלו לאורך כל תקופת שהותו בבית הלבן. עכשיו לא נותר לו מה להפסיד. אם אתם חושבים שהתעלמותו של טראמפ משלטון החוק ב-46 החודשים האחרונים הייתה מדאיגה, תמתינו למה שעומד להתרחש עד 20 בינואר".

הפגנות בוושינגטון נגד טראמפ (צילום: רויטרס)
הפגנות בוושינגטון נגד טראמפ | צילום: רויטרס



"אנו עשויים לראות את התקף הזעם הפוליטי הגדול ביותר בהיסטוריה. הוא עשוי להחליט שהוא רוצה לצאת ולשבור את הדלת, הוא עשוי להחליט שהוא לא מקבל את תוצאת הבחירות. מי יודע מה הוא יעשה", אומר מלקולם ננס לגרדיאן. החששות של ננס כבדים בהרבה מחנינות תמוהות או פיטורים שנויים במחלוקת. ננס סבור שהנשיא ינצל את סמכויותיו הביצועיות והחוקתיות עד קצה גבול היכולת "הוא יחון את עצמו. ממש אין שאלה לגבי זה", אמר ננס. "הוא מצפה שבית המשפט העליון יגן עליו. הוא מאמין שהוא הבעלים של מערכת המשפט האמריקאית".

לטראמפ יש עכשיו חלון הזדמנויות קצר להיערך לכל ההליכים המשפטיים שממתינים לו עם צאתו מהבית הלבן. "כל מה שמועיל לו באופן אישי, כל מה שמועיל למה שהוא מאמין שהוא מייצג, הוא יעשה", אמר גארי קספרוב, אלוף העולם לשחמט לשעבר ויו"ר הקרן לזכויות האדם במאמר דעה ל-CNN. "טראמפ ישקיע ככל הנראה את החודשים האחרונים בניסיון להכפיש את יריביו ואת המערכת עצמה. אמריקאים שרוצים לראות את שלטון החוק מחוזר חייבים להיות מוכנים להילחם עבורו, בבתי המשפט וברחובות במידת הצורך, בשלווה אך בהתמדה, כי אין ספק שטראמפ ותומכיו לא ילכו בשקט".