יום אחד בלבד לפני הבחירות, המועמדים בקרב על קולות - בעיקר בשלוש מדינות: יממה בלבד נותרה עד לפתיחת הקלפיות בכל רחבי ארצות הברית, ומיליוני אמריקנים שטרם הצביעו מוקדם או באמצעות דואר, יגיעו מחר לאתרי ההצבעה. הם יבחרו אם להעניק לנשיא המכהן טראמפ עוד 4 שנים בבית הלבן, או שיעדיפו שהמועמד הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, ייכנס לבית הלבן במקומו. 

ב-24 השעות שנותרו עד ליום הבוחר, טראמפ וביידן ממקדים את מאמציהם בעיקר בשלוש מדינות מכריעות המצויות באזור המכונה "חגורת החלודה" (Rust Belt): פנסילבניה שמעניקה 20 אלקטורים למועמד שיזכה בה, מישיגן ששווה 16 אלקטורים יקרים - והמדינה השכנה וויסקונסין, שניצחון בה יוסיף לקופה של הזוכה בה עוד 10 אלקטורים. 

 
המועמדים מבינים את החשיבות של שלוש המדינות הללו - ולא סתם הם "חורשים" אותן בימים האחרונים והמכריעים של המרוץ. טראמפ מדלג בקצב מסחרר ממדינה אחת לאחרת ועורך עצרות המוניות שגם זוכות לביקורת בעקבות התפשטות מחודשת של מגפת הקורונה, במיוחד באזורים אלה של ארצות הברית. ביידן עורך עצרות "זהירות" יותר עם קהל מצומצם יותר או עצרות "דרייב אין". למערכה גויס גם הנשיא לשעבר ברק אובמה, שהשתתף בכנס עבור ביידן במישיגן - ויעשה זאת גם במדינות נוספות במהלך היום. 

 

 

 

 
המשימה של הנשיא טראמפ היא לשמור את שלוש המדינות הללו רפובליקניות ("אדומות") - זאת לאחר שניצח בשלושתן בפחות מאחוז את המועמדת הדמוקרטית לנשיאות בבחירות 2016, הילארי קלינטון. הניצחונות שלמעשה הבטיחו לו את הנשיאות כנגד כל הסיכויים, התחזיות והסקרים. לפני 4 שנים טראמפ ניצח בוויסקונסין בפער זעום של 0.7% - וכך גם בפנסילבניה. במישיגן הוא זכה בפער קטן אפילו יותר, של 0.2% בלבד. 

ביידן, שמוביל בסקרים בשלוש המדינות הללו, רוצה לזכות בכולן וליצור באזור זה "חומה כחולה" שתבטיח לו ניצחון. בהנחה שביידן ינצח בכל המדינות שקלינטון זכתה בהן ב-2016, יעמדו לרשותו 232 אלקטורים. אם אכן ינצח בפנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן ששוות יחד 46 אלקטורים - הנשיאות שלו, כיוון שלמעשה, יחצה בעזרתן את רף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון. 

ומה המצב במדינות המכריעות הללו נכון לעכשיו? על פי המודל של אתר "538", ביידן מוביל בפנסילבניה בפער של כ-5%. הפער שהוא אומנם די קרוב לטעות הדגימה, אך גם כזה שיכול להעניק למועמד הדמוקרטי מרווח נשימה מסוים. בוויסקונסין ובמישיגן, הפער לטובת ביידן גדול יותר ועומד בממוצע על 8% - כך שהקרב האמיתי בין המועמדים הוא בעיקר סביב פנסילבניה, שגם שווה הכי הרבה אלקטורים מביניהן. 

יועציהם של שני המועמדים: בטוחים בנתיבים שלהם לניצחון 

ובזמן שהמועמדים חורשים את השטח ועסוקים בהמרצת בוחרים לאתרי ההצבעה, יועציהם בטוחים שיש להם כמה נתיבים לניצחון. ג'ייסון מילר, יועץ בכיר בקמפיין טראמפ, אמר הלילה כי לדעתו, הנשיא המכהן ינצח בבחירות ויזכה ביותר מ-290 אלקטורים. הוא אמר כי התרחיש הזה יתממש לאחר שטראמפ ינצח בפנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין ומינסוטה. עוד טען כי זה יקרה כבר בליל הבחירות - למרות שפנסילבניה, למשל, תחל את הליך הספירה הממושך של ההצבעות המוקדמות הרבות שהתקבלו, רק ביום הבחירות עצמו - ולכן הספירה צפויה לקחת ימים. 

עצירת תמיכה של טראמפ שהתקיימה בפנסילבניה (צילום: רויטרס_)
טראמפ בעצרת תמיכה המונית בפנסילבניה | צילום: רויטרס_

מנגד, במטה ביידן אומנם זוכרים היטב את הטראומה מ-2016, אבל מביעים ביטחון בניצחון של המועמד הדמוקרטי. "אנחנו מאוד בטוחים בנתיבים השונים שיש לנו לזכייה במרוץ", אמרה יועצת הקמפיין הבכירה של סגן הנשיא לשעבר, אניטה דאן. לדבריה, אם ביידן ינצח במדינות כמו אריזונה, פלורידה, ג'ורג'יה או צפון קרוליינה – כבר בליל הבחירות תסתמן המגמה שהוא בדרך לניצחון. מטה ביידן מצפה לזכות גם בוויסקונסין ומישיגן המדוברות, רק שכאמור, ייקח זמן עד שיתקבלו התוצאות הרשמיות שלהן – שיכללו גם את ההצבעות המוקדמות ואלה שהתקבלו בדואר.  

ג'ו ביידן קורא לקונגרס לפעול (צילום: רויטרס, חדשות)
ביידן בשטח. הדרך שלו לניצחון נראית בטוחה יותר | צילום: רויטרס, חדשות

ויש מי שחושב כבר על היום שאחרי - או יותר נכון, הימים שאחרי. הנשיא טראמפ כבר הצהיר שהוא מכין את הקרקע לתביעות משפטיות שונות שלא יאפשרו את "גנבת הבחירות". "ברגע שהבחירות יסתיימו, אנחנו נכנסים לפעולה עם עורכי הדין", אמר הנשיא, "אני לא חושב שזה הוגן שנחכה הרבה זמן אחרי הבחירות".

אתמול דווח שטראמפ אף שוקל להכריז על ניצחון בליל הבחירות - אם יסתמן שהוא מוביל בכמה מדינות מכריעות. ייתכן שמה שיניע אותו לנהוג כך יהיו הנתונים שבשלב הראשון של הספירה ככל הנראה אכן יראו שהוא יהיה בעמדת הובלה. הסיבה לכך: רוב המצביעים שצפויים לפקוד את הקלפיות ביום הבחירות עצמו יהיו רפובליקנים – ובכך הוא לכאורה יזכה ליתרון בספירת הקלפיות.

אלא שבהצבעה המוקדמת ובהצבעות שהתקבלו באמצעות הדואר, רוב המצביעים הם ככל הנראה דמוקרטים – וספירת הקולות שלהם בשלב מאוחר יותר, צפויה לשנות את התמונה לטובת יריבו הדמוקרטי ביידן. ייתכן שהספירה בשלב זה עלולה אף לגרום לכך שינצח – זאת למרות שטראמפ כבר יכריז שניצח בליל הבחירות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות