בארה"ב מעריכים שביידן ינצח, והקמפיין שלו הודיע שהוא יישא נאום במהלך היממה הקרובה: אחרי שעות ארוכות של מרוץ צמוד, מתקדמת ספירת הקולות בעוד מדינות מפתח רבות. הערב נודע שביידן ניצח בוויסקונסין, וטראמפ פתח במתקפת ציוצים שמטילים ספק בטוהר הבחירות. עם זאת, ייתכן שנאלץ להמתין שעות ארוכות עד שנדע אם ביידן אכן ניצח בבחירות. במקביל, קמפיין טראמפ הגיש תביעה לעצור את ספירת הקולות במישיגן, שם מוביל ביידן. מאוחר יותר קמפיין טראמפ צפוי לקיים תדרוך לתקשורת, אך לפני זה בכיר שם הודה ש"המצב שם אותנו בפינה". 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מלבד מישיגן, קמפיין טראמפ קרא לעצור את ספירת הקולות דרך הדואר בפנסילבניה עד שלדבריהם תהיה שם "שקיפות משמעותית". עם זאת, רפובליקנים בכירים אינם תומכים בניסיונותיו של הנשיא לעצור את ספירת הקולות, וכמה ממנהיגי המפלגה מביעים ביקורת ציבורית נדירה על הנשיא. מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מקונל, שנמנע עד כה מביקורת ציבורית על הנשיא בפומבי תקף היום את טראמפ. 

ספירת הקולות כאמור עדיין בעיצומה - ובמדינות הבאות מוקדם עדיין לומר מי ניצח: אלסקה (3 אלקטורים), אריזונה (11), ג'ורג'יה (16), מישיגן (16), מיין (4), נוואדה (6), צפון קרוליינה (15), פנסילבניה (20). התוצאות בפנסילבניה ונוואדה ככל הנראה לא יהיו היום - וככל שהספירה נמשכת, ההערכות לגבי ניצחון אפשרי של טראמפ דווקא ירדו, זאת בשל ירידה בתמיכה בו במדינות המתנדנדות. ביידן מתעקש: "לספור כל קול".

התסריטים:

  1. על מנת שטראמפ ינצח, הוא ייאלץ לנצח במדינות מתנדנדות רבות שעוד נותרו במשחק. הוא יכול עוד לנצח בפנסילבניה (20), בצפון קרוליינה (15) ובג'ורג'יה ועדיין לא יגיע למספר הדרוש (270) כדי לנצח. הוא זקוק לעוד נוספות כמו מישיגן, נבאדה וויסקונסין - אבל לביידן יש הובלה קלה בשלב הזה של הספירה. 
  2. בהנחה שפוקס ניוז צודקים ואריזונה של ביידן, הוא זקוק רק לנבאדה (שם הספירה צפויה להימשך עוד ימים רבים) ולמישיגן - ואז הוא מנצח עם 270 אלקטורים. במדינות הללו ממילא בשלב הזה יש לו הובלה קלה על טראמפ. 
  3. אין הכרעה במשך זמן רב ובית המשפט העליון בארה"ב דן בעתירות נגד ספירת הקולות המאוחרת.  

בהצהרה שנשא מהבית הלבן, בזמן שהספירה בעיצומה, מיהר טראמפ להכריז על עצמו כמנצח בבחירות. "למעשה כבר ניצחנו בבחירות", אמר לקול תשואות הקהל. "אנחנו לא זקוקים לכל הקולות הנותרים. המטרה כעת היא לוודא את היושרה של הבחירות". טראמפ הוסיף: "אני רוצה להודות לעם האמריקני על תמיכתו האדירה בי ועל מיליוני האנשים שהצביעו עבורי. יש מי שמנסה לערער על ההחלטה של אותה קבוצה גדולה - ואנחנו לא נסכים לכך".

בנאום מלא בשקרים ובהכפשות, האשים טראמפ את הדמוקרטים בכך שהם מזהמים את הספירה. "אתם יודעים מה קרה?", שאל הנשיא את הנוכחים, "הם לא יכלו לנצח, אז הם אמרו בואו נלך לבית המשפט. צפיתי את זה מראש. אם הם לא ינצחו הם יגררו אותנו לבית המשפט. זהו זיוף, זו ממש מבוכה לצד השני. אנחנו התכוונו לזכות בבחירות האלה - וניצחנו. למעשה ניצחנו כבר בבחירות האלה. המטרה עכשיו היא לוודא את היושרה של הבחירות, של ספירת הקולות. אנחנו רוצים שישתמשו בחוק בצורה הנכונה - ואם צריך אנחנו נגיע גם לבית המשפט העליון כדי להפסיק את כל הרמייה הזו". לאחר מכן טען ללא ביסוס: "ההובלה שלי במדינות רבות נעלמה במפתיע, פתקי הצבעה מפתיעים החלו להיספר"‎‏.

תגובתו של ביידן לא איחרה להגיע. "לא תפקידנו לקבוע מי ניצח", אמר דקות לאחר שנשא הצהרה משלו בדלאוור. "ידענו שזה ייקח זמן רב – אך ייתכן שזה ייקח עוד יום ואולי יותר", אמר המועמד הדמוקרטי ביחס לתוצאות הבחירות הרשמיות. "אנחנו מרגישים טוב עם המצב כפי שהוא כרגע, ואנחנו בדרך הנכונה לנצח". לדברי ביידן, "ידענו, בגלל ההצבעה המוקדמת, שזה ייקח זמן. נצטרך להיאזר בסבלנות עד שיסיימו לספור את הקולות, אבל התחושה שלנו טובה. אנחנו מרגישים טוב לגבי המצב כרגע". ביידן פירט את המדינות המתנדנדות ואמר כי "התחושה טובה". הוא הוסיף: "ייקח קצת זמן לספור את הקולות – אבל אנחנו ננצח גם בפנסילבניה".

הבחירות לנשיאות ארה"ב (צילום: AP)
הבחירות לנשיאות ארה"ב | צילום: AP
הבחירות לנשיאות ארה"ב (צילום: AP)
הבחירות לנשיאות ארה"ב | צילום: AP

"לא אני ולא דונלד טראמפ נכריז מי ניצח בבחירות, אלא העם האמריקני", הוסיף המועמד הדמוקרטי. "אני מאוד אופטימי לגבי התוצאות. אני מודה לכם שיצאתם והצבעתם". דקה אחת אחרי נאומו של ביידן, טראמפ הגיב בטוויטר וצייץ: "אנחנו מובילים בגדול, אבל הם מנסים לגנוב את הבחירות. לא ניתן להם לעשות את זה, אי אפשר להמשיך לקבל קולות אחרי שהקלפיות נסגרות. אני אשא הצהרה הערב. ניצחון גדול!". דקות ספורות לאחר מכן טוויטר סימנה את הציוץף כשקרי.