יום שלישי הראשון בחודש נובמבר (שאינו האחד בחודש), יום הבחירות בארצות הברית, מתקרב והיחידים שמזכירים את זכאותו של דונאלד טראמפ לפרס נובל הם מקורביו. אחרי שנחשף הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, הכריז היועץ לביטחון לאומי רוברט או'בריין (הרביעי שמינה טראמפ אחרי שהשלושה הקודמים נאלצו לעזוב, כל אחד מסיבותיו) ש"טראמפ צריך להיות המועמד המוביל לפרס". את ועדת הפרס לא בטוח שהרשים אבל את המשך כהונתו לצד הנשיא, אין ספק שהבטיח. 

טראמפ הוכיח כבר שייעשה הכל כדי להיבחר לתקופת כהונה נוספת בבית הלבן. היו מי שהשלו את עצמם וחשבו שמכיוון שהוא מאוד מתגעגע לחייו הקודמים הוא יחמוק מקמפיין נוסף. אלא שאחרי ארבע שנים שבהן הוא מתגורר בבית הלבן, דומה שיותר מכל הוא לא יוותר על תקופת כהונה שנייה משום ש... כך עשה אובמה.

יותר משדונלד דואג למורשת טראמפ - חשוב לו להאפיל על מורשת קודמו השנוא ברק אובמה. הביטוי "עובדות אלטרנטיביות" הומצא כדי להבהיר את הכרזת הנשיא, שלטקס ההכתרה שלו ב-20 בינואר 2017 הגיעו מיליונים יותר ממה שהגיעו לטקס ההכתרה של אובמה. אחרי שנלחצה בראיון טלוויזיה, כינתה היועצת הנאמנה קליאן קונווי את הטיעון כ"עובדה אלטרנטיבית", ביטוי טראמפי שהפך שם נרדף למילה שֶקֶר.

דונלד טראמפ (צילום: AP)
ניסה להאפיל על קודמו בתפקיד. הנשיא טראמפ | צילום: AP

מהיום הראשון התאפיינה נשיאותו של טראמפ בשלל עובדות אלטרנטיביות, כשהמנטרה האולטימטיבית היא כל מה שאובמה יכול היה לעשות - אני יכול לעשות טוב יותר. אובמה הגדיר את צפון קוריאה כאיום הגדול ביותר? טראמפ הסלים את העימות עם קים ג'ונג און עד לכדי מלחמה כמעט (איש הטילים הקטן, הכפתור האדום שלי גדול יותר, זוכרים?). זה לא הלך? אז נפגש עמו 3 פעמים בשילוב הפקה טלוויזיונית לעילא, אך ללא שום הישגים מדיניים. אובמה חתם הסכם עם אירן? הוא ביטל אותו, וכן הלאה וכן הלאה.

>> הבחירות בארה"ב - כל העדכונים ומפת האלקטורים המתעדכנת

עוד לפני שנבחר, הבטיח טראמפ את "עסקת המאה", בין השאר משום שלא מצא מנוח מכך שאובמה קיבל פרס נובל על דבר שלא עשה. טראמפ לא בחל בעוד נתיבים לפרס נובל לשלום. המזרח התיכון וצפון קוריאה בראש הרשימה. הייתה נכונות גם לנסח הסכם חדש עם אירן, אלא שהאייתולות ויתרו. אפילו הודו ופקיסטן ברשימה.

הוביל לירידה במספר ההחלטות נגד ישראל (צילום: רויטרס, חדשות)
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה | צילום: רויטרס, חדשות

למרות הטקס המרגש שיתקיים ביום שלישי על מדשאות הבית הלבן בהשתתפות נתניהו ונסיכים מהמפרץ - פרס נובל לשלום הוא לא יקבל עד נובמבר. אבל גם הוא יודע שיותר מכך שאמריקה מודאגת מהתמהמהות השלום במזרח התיכון - היא מוטרדת מכישלון הטיפול במשבר הקורונה.

טראמפ מעריך שחיסון יעיל ובטוח לפני הבחירות, ירחיק את הזעם, יקהה את הביקורת ויעניק לו ניצחון בטוח ביום הבחירות. הוא מקדם זאת בכל דרך אפשרית. אם לא פרס נובל לשלום - מבחינתו גם פרס נובל לרפואה יעשה את העבודה.

>> הבחירות בארה"ב - כל העדכונים ומפת האלקטורים המתעדכנת