אמריקה בוחרת כפי שלא ראינו מעולם, האם נדע מי יהיה הנשיא בליל הבחירות? הבחירות בארצות הברית מגיעות אל הישורת האחרונה – ומיליוני אמריקנים יכריעו ביום שלישי הקרוב האם הנשיא המכהן דונלד טראמפ יישאר לעוד ארבע שנים או שאת מקומו בבית הלבן יתפוס סגן הנשיא לשעבר, המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשו

לפי מרבית הסקרים האחרונים, ביידן מוביל על פני טראמפ - אבל כולנו זוכרים את טעויות העבר לפיהן גם אם הסקרים צודקים, ויש לך רוב של 3 מיליון מצביעים כפי שהיה במקרה של הילארי קלינטון לפני 4 שנים, מה שחשוב זה מספר האלקטורים שכל מועמד גורף מ-50 המדינות. כל מועמד מנהל למעשה 50 מערכות בחירות כדי להיבחר לנשיא – וכמעט בכולן המנצח לוקח הכל. מספר הזהב כדי להיבחר לנשיא הוא 270 אלקטורים.  

טראמפ מול ביידן (עיבוד: רויטרס)
קרב שיוכרע מהר או שייגרר לבית המשפט? טראמפ מול ביידן | עיבוד: רויטרס

אלא שמערכת הבחירות הזו שונה מכל מה שהכרנו. היא מתנהלת בעיצומה של מגפה שטראמפ מכחיש, למרות שחלה בעצמו. בחירות בימי קורונה גוררים נהלים חדשים והצבעה מרחוק - כשלא ברור מתי יגיעו התוצאות ועד כמה הן יהיו מקובלות.

הדרכים לדעת מי הנשיא הבא כבר בליל הבחירות, אולי   

עקב כך שיותר מ-90 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בהצבעה המוקדמת שנפתחה ובאמצעות הדואר, צפוי הפעם עיכוב במסירת התוצאות - זאת עד להשלמת ספירת הקולות. אלא שאם נתבסס על תמונת המצב בסקרים ועל מדגמים שיפורסמו בליל הבחירות, ייתכן שתהיה דרך לדעת בסבירות די גבוהה מי הנשיא הבא כבר באותו לילה. 

בהתבסס על הסקרים והמצב כרגע, ובהנחה שביידן ינצח בכל המדינות שבהן קלינטון ניצחה ב-2016, הוא צפוי להתחיל את הספירה עם 232 אלקטורים – מה שאומר שיחסרו לו 38 בלבד כדי לנצח. לטראמפ, לעומתו, יש רק 127 אלקטורים בטוחים לפי הסקרים – ובמצב כזה, הוא זקוק ל-143 אלקטורים לניצחון. 

הדרך המהירה ביותר עבור ביידן לזכות בנשיאות היא לנצח במדינות המערב התיכון – מישיגן (16 אלקטורים), וויסקונסין (10 אלקטורים) ופנסילבניה – שנחשבת במירוץ הזה למדינת מפתח מכריעה עם 20 אלקטורים. עם שלושתן בכיסו – ביידן הוא נשיא ארצות הברית הבא עם 278 אלקטורים.

אלא שפנסילבניה מתחילה לספור את הקולות מההצבעה המוקדמת רק ביום הבחירות, כך שהתוצאות שיגיעו ממנה צפויות להתעכב – ויכולים לספור את הקולות שם גם עד יום שישי, מה שיכול להיות תקדים לקרב משפטי וביורוקרטי סבוך בין המחנות. 

לכן, ביידן יצטרך את פלורידה עם 29 האלקטורים שלה. היא המדינה שיכולה להיות זו שתכריע כבר בערב הבחירות, אלא שייתכן שטראמפ יזכה בה ליתרון, ואם להסתמך על ניסיון העבר – זו מדינה שהקרבות בה צמודים למדי. במקרה שעדיין לא תהיה הכרעה בפלורידה, ביידן יצטרך להפוך את אריזונה או צפון קרוליינה המתנדנדות - ואז יוכל להפוך למנצח באופן מהיר יחסית.

הבית הלבן (צילום: Andrea Izzott, shutterstock)
טראמפ יישאר ל-4 שנים נוספות או שביידן ייכנס לכאן במקומו? הבית הלבן | צילום: Andrea Izzott, shutterstock

אם טראמפ ייעשה את הבלתי ייאמן וינצח – זה יהיה הישג גדול הרבה יותר מזה של 2016. עם זאת, יש לזכור שעם סגירת הקלפיות, הקולות הראשונים שנספרים הם של אלה שיצביעו באותו יום – ולכן ייתכן שנראה בתחילה יתרון לטראמפ, כיוון שרוב המצביעים ביום הבחירות עצמו הם רפובליקנים. בהמשך, עם התקדמות ספירת הקולות בהצבעה המוקדמת ובדואר, היתרון ככל הנראה יעבור לביידן.