המסלולים של כל אחד מהמועמדים בדרך לחדר הסגלגל: בעוד 48 שעות ייפתח רשמית יום הבחירות לנשיאות ארה"ב – בחירות שאחריהן יוכרע (ובתקווה שכמה שיותר מהר, עקב הנתונים שוברי השיאים של ההצבעה המוקדמת ובאמצעות הדואר) האם הנשיא המכהן מהמפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, ימשיך לכהונה שנייה או שהמועמד הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, ינצח אותו וייבחר לנשיא ה-46 של אמריקה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על פי שיטת הבחירות האמריקנית, המועמד המנצח הוא לא זה שיזכה ברוב קולות הבוחרים, אלא מי מהם שיצליח לגרוף 270 אלקטורים מתוך 538 אלקטורים בסך הכול, שמחולקים ל-50 המדינות השונות של ארצות הברית בהתאם לגודל האוכלוסייה בהן. מועמד שזוכה ברוב הקולות במדינה מסוימת – זוכה בכל האלקטורים שלה (למעט בנברסקה ובמיין, שם החלוקה מתנהלת גם מדינתית וגם לפי מחוזות).

רגע לפני הבחירות: העימות בין טראמפ וביידן (צילום: רויטרס_)
הקרב בין טראמפ וביידן מגיע לישורת האחרונה | צילום: רויטרס_

לכל מועמד יש מדינות שנחשבות "בטוחות" עבורו, מדינות "כחולות" (דמוקרטיות) ומדינות "אדומות" (רפובליקניות) – כאלה שבאופן מסורתי, ההצבעה בהן נוטה בבירור לאחד הצדדים. לצד המדינות הללו, יש גם מדינות שמכונות "מדינות מפתח" – כאלה שהמצביעים בהן לא נוטים בהכרח למפלגה מסוימת, ושהמרוץ בהן נחשב בדרך כלל צמוד. במדינות הללו תוכרע מערכת הבחירות, ושאלת מיליון הדולר היא: אילו מדינות יספיקו לכל אחד מהמועמדים כדי להגיע למספר הנכסף של 270? 

האלקטורים הבטוחים: נקודת הפתיחה של ביידן טובה יותר 

תחילה, בטרם נביא כאן כמה מהתרחישים השונים שיכולים להעניק את הניצחון לכל מועמד בבחירות הגורליות הללו, נפרט אילו מדינות נמצאות לכאורה בכיסם של טראמפ וביידן, וכמה אלקטורים כל אחד מהם צפוי לגרוף עוד בטרם ייספרו הקולות המכריעים מהמדינות המתנדנדות.

כשבוחנים את תמונת המצב של הנשיא טראמפ על מפת האלקטורים, ניתן לסמן בבטחה שורה של מדינות בצבע אדום – מדינות שנחשבות לרפובליקניות ושבאופן די ודאי מספר האלקטורים שלהן יילך אליו: ואיומינג, מונטנה, אלסקה, איידהו, יוטה, דקוטה הצפונית, דקוטה הדרומית, קנזס, אוקלהומה, מיזורי, ארקנסו, לואיזיאנה, מיסיסיפי, אלבמה, דרום קרוליינה, טנסי, קנטאקי, מערב וירג'יניה, אינדיאנה ונברסקה. בסך הכול, עומדים לרשותו של טראמפ 126 אלקטורים בטוחים, ולזכייה הוא זקוק לעוד 144 אלקטורים.

כשבוחנים את תמונת המצב של המועמד הדמוקרטי ביידן על מפת האלקטורים, ניתן לסמן לא מעט מדינות בצבע כחול – מדינות שנחשבות דמוקרטיות ובאופן די ודאי, מספר האלקטורים שלהן יילך אליו: וושינגטון, אורגון, קליפורניה, ניו מקסיקו, אילינוי, וירג'יניה, ניו יורק, הוואי, ניו ג'רזי, ורמונט, ניו המפשייר, מרילנד, רוד איילנד, מסצ'וסטס, קונטיקט, מחוז קולומביה, דלאוור ומיין. בסך הכול, עומדים לרשותו של ביידן 217 אלקטורים בטוחים, ולזכייה הוא זקוק לעוד 53 אלקטורים – מה שמעיד על כך שלפחות על הנייר, נקודת הפתיחה של ביידן טובה לאין שיעור מזו של טראמפ.

 
המדינות שלא נכללו במניין "האלקטורים הבטוחים", הן מדינות המפתח שבהן יוכרע המרוץ: פלורידה, פנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין, מינסוטה, אוהיו, אייווה, צפון קרוליינה, אריזונה ונבאדה. אליהן מצטרפות באופן מפתיע שתי מדינות שנחשבות למעוזים רפובליקניים, ושבבחירות האלה נחשבות למתנדנדות: טקסס וג'ורג'יה, שבהן המרוץ בין המועמדים צמוד גם כן – לפחות על פי הסקרים. סך כול האלקטורים ששוות מדינות המפתח הללו – 195, כשהמדינה עם הכי הרבה אלקטורים מביניהן היא טקסס (38), שסביר שתלך לטראמפ - ואחריה פלורידה (29) ופנסילבניה (20) – המדינות המתנדנדות המכריעות והחשובות מכולן שבהן בעיקר יש להתמקד.  

המפתחות של טראמפ בדרך לכהונה שנייה

על פי רוב מכוני הסקרים, שחלקם לפחות מעידים שהפיקו את הלקחים הנדרשים מ"יום כיפור של הסוקרים" ב-2016 שבה ניבאו ניצחון מובהק להילארי קלינטון, סיכוייו של טראמפ לזכות בכהונה שנייה לא נחשבים גבוהים כלל, אם כי עדיין יש לכך סיכוי. על פי המודל של נייט סילבר מהאתר "538", סיכוייו של ביידן לזכות בנשיאות עומדים כעת על 90% - זאת לעומת טראמפ, עם 10% בלבד. המודל של ה"אקונומיסט" נחרץ אפילו יותר – וקובע שלטראמפ יש רק 3% סיכוי לזכות בכהונה נוספת, זאת לעומת 97% ליריבו הדמוקרטי.

הנשיא טראמפ בעצרת תומכים (ארכיון) (צילום: רויטרס, חדשות)
4 שנים נוספות בבית הלבן? מסלולי הניצחון של טראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

כאמור, מכוני סקרים מובילים טוענים ששכללו את אופני המדידה שגרמו להם לטעות בענק לפני 4 שנים, וכעת, בין היתר, הם נתנו יותר משקל לנשאלים לבנים שאינם בעלי תואר אקדמי. אוכלוסייה זו ברובה הגדול הצביעה לטראמפ במרוץ הקודם, ולמעשה הכריעה אותו. בנוסף, הפעם אחוז המתלבטים הוא נמוך הרבה יותר ממה שהיה אז – אחוזים בודדים של בוחרים מתלבטים כיום, בהשוואה לקרוב ל-20% ב-2016. ובכלל, כשבוחנים את המספרים, ניתן להבחין שביידן זוכה לתמיכה גדולה יותר מזו של קלינטון בשלב הזה של המרוץ בחלק מהמדינות המכריעות וגם ברמה הארצית – שם התמיכה בו לא יורדת מ-50% כבר תקופה ארוכה – מה שמעיד על יציבות.

ואחרי שאמרנו את כל זה – מתברר שלנשיא טראמפ יש כמה נתיבים לניצחון, כך שלמרות שהמספרים והנסיבות נגדו, הוא עדיין יכול להישאר נשיא ארצות הברית גם ב-4 השנים הבאות. הכרעה בליל הבחירות כנראה לא תהיה, אבל מה שיסייע לכולם להבין האם לטראמפ עוד יש סיכוי הם הנתונים שיגיעו משתי מדינות מכריעות – פלורידה ופנסילבניה.  

תרחיש 1: טראמפ מנצח בפלורידה ובפנסילבניה

על פי התרחיש הזה, טראמפ והרפובליקנים צובעים תחילה באדום את פלורידה (29 אלקטורים) ופנסילבניה (20 אלקטורים) - שבשתיהן טראמפ ניצח במערכת הבחירות הקודמת, אך בהפרשים זעומים. עוד לפי התרחיש הזה, מדינות מתנדנדות אחרות שטראמפ זכה בהן בפעם הקודמת ושעל פי הסקרים המרוץ בהן צמוד הפעם, ייצבעו באדום – אוהיו (18 אלקטורים), צפון קרוליינה (15 אלקטורים) ואיווה (6 אלקטורים).

אליהן נצרף שתי מדינות עם מספר משמעותי למדי של אלקטורים, שסביר שייכללו גם הפעם בצד הרפובליקני, כיוון שמסורתית הן מדינות אדומות - טקסס (38 אלקטורים) וג'ורג'יה (16 אלקטורים). במצב כזה, טראמפ עומד על 268 אלקטורים – וזקוק רק לעוד מדינה אחת כדי לזכות בנשיאות - וזו לא חייבת להיות מישיגן או וויסקונסין, שהמהפך שהתחולל בהן העניק לטראמפ את הנשיאות אז. מספיק לטראמפ לנצח בנבאדה (6 אלקטורים) או באריזונה – מדינה שנוטה לרפובליקנים עם 11 אלקטורים ומסומנת כאן במפה באדום – והנשיאות שוב שלו.


תרחיש 2: טראמפ מנצח בפלורידה אבל לא בפנסילבניה

ומה יקרה אם טראמפ ייקח את פלורידה שבה המרוץ צמוד למדי, אבל לא את פנסילבניה – שם ביידן מוביל עליו במרבית הסקרים? האם הוא יכול לנצח רק עם פלורידה ללא פנסילבניה ו-20 האלקטורים החשובים שלה? התשובה היא כן – אם כי בתרחיש הזה, הדרך לבית הלבן ב-4 השנים הבאות תהיה קשה הרבה יותר עבורו.

במקרה כזה (ורק אם כל יתר המדינות מהתרחיש הקודם עדיין בכיסו של טראמפ, למעט פנסילבניה) טראמפ יהיה חייב לנצח באחת או שתיים ממדינות "חגורת החלודה": במישיגן לבדה (16 אלקטורים) או בוויסקונסין (10 אלקטורים) ולצרף גם את מינסוטה השכנה (10 אלקטורים). טראמפ יוכל להסתפק גם רק בוויסקונסין או מינסוטה – ולהוסיף לסל שלו את נבאדה, למשל, שמסומנת כאן במפה באדום (6 אלקטורים) אף על פי שהיא נוטה לדמוקרטים – מה שיוביל אותו ל-275 אלקטורים שמשמעותם ניצחון.


תרחיש 3: טראמפ מנצח בפנסילבניה אבל לא בפלורידה

וכן, לטראמפ יש עוד נתיב לניצחון – וכזה שלא כולל ניצחון בפלורידה. אם הנשיא יצליח לזכות ב-20 האלקטורים שמחלקת פנסילבניה, יהיה עליו לנצח במישיגן (16 אלקטורים) ובאחת מהמדינות השכנות – וויסקונסין או מינסוטה (10 אלקטורים) כדי להגיע ל-270 האלקטורים הנכספים – והוא אפילו לא צריך את נבאדה שנוטה לדמוקרטים וגם לא את אייווה (6 אלקטורים לכל אחת מהן). עם זאת, יהיה על הנשיא המכהן לנצח כמעט בכל המדינות המתנדנדות – מה שנראה כמו משימה מאתגרת במיוחד. עוד במסגרת תרחיש כזה, האלקטורים הבודדים שהמועמדים יזכו בהם במסגרת החלוקה החריגה במיין ובנברסקה, עשויים להיות המכריעים (2-1 אלקטורים במיין יכולים ללכת לטראמפ - וכך גם לביידן בנברסקה). 

 


תרחיש 4: טראמפ מפסיד בפלורידה ובפנסילבניה, האם עוד יש לו סיכוי?

והאם במצב שבו טראמפ מפסיד את הקרב החשוב על שתי המדינות רוויות האלקטורים פלורידה ופנסילבניה, אפשר יהיה לומר שהסיפור מבחינתו גמור או שהוא עדיין יכול לנצח? גם בתרחיש כזה – יש עדיין נתיב לזכייה בכהונה שנייה. אך הניצחון יהיה מאתגר במיוחד עבור טראמפ מהסיבה הפשוטה שהוא יחייב ניצחון בכל 10 המדינות המתנדנדות האחרות.

על פי התרחיש הזה, ללא פלורידה וללא פנסילבניה, הנשיא צריך לנצח במישיגן (16 אלקטורים), וויסקונסין ומינסוטה (10 אלקטורים כל אחת), שלוש מדינות שנוטות כולן לביידן לפי הסקרים –ובשתיים מהן טראמפ זכה ב-2016 בהפרשים מזעריים. אם ינצח בשלושתן וב-6 מתוך 7 מדינות מתנדנדות נוספות שנותרו, זה עדיין לא יספיק ויעמדו לרשותו רק 266 אלקטורים – מרחק מדינה קטנה אחת מניצחון. טראמפ חייב לנצח גם במדינה המתנדנדת נבאדה, שנוטה לדמוקרטים, כדי לצבור יותר מ-270 אלקטורים. 

 

לסיכום: כדי להבין אם טראמפ יכול לנצח בבחירות הללו – יש לבחון את המצב בפלורידה ובפנסילבניה. ניצחון בשתיהן יגדיל מאוד את הסיכוי של הנשיא המכהן ויהפוך את המרוץ הזה לצמוד ומותח במיוחד. ניצחון באחת מהן יצריך זכייה כמעט בכל המדינות המתנדנדות, שבחלקן נוטות לדמוקרטים. אם טראמפ יפסיד בפלורידה ובפנסילבניה – יהיה עליו לנצח בכל 10 המדינות המתנדנדות האחרות. אם בערב הבחירות יוכרז שפלורידה הולכת לביידן – עיני הרפובליקנים יהיו נשואות כולן לפנסילבניה. אם טראמפ יפסיד גם בה – חלון ההזדמנויות שלו לכהונה שנייה ככל הנראה ייסגר.  

וכאן המקום להזכיר את טקסס: בכל התרחישים שהובאו כאן, טקסס נשארת מדינה רפובליקנית (אדומה) ונספרת במניין האלקטורים של טראמפ. הסבירות שאכן תיכלל בקופה שלו גבוהה למדי, אלא שהסקרים משקפים תמונה לפיה המרוץ שם צמוד. אם יתרחש הבלתי ייאמן וטקסס תוכרז מדינה כחולה ותעבור לידי הדמוקרטים (מה שלא קרה מאז 1976), אבל פלורידה ופנסילבניה ייצבעו אדום – טראמפ יהיה חייב את וויסקונסין ומישיגן שהצליח להפוך לאדומות במרוץ הקודם – ולהפוך עוד מדינה כחולה אחת לאדומה (נבאדה, למשל). אם טראמפ מפסיד בטקסס וגם בפלורידה או בפנסילבניה – הוא מפסיד בוודאות את הנשיאות.

המפתחות של ביידן בדרך לבית הלבן

בניגוד לטראמפ, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מגיע ליום הבחירות כפייבוריט, כשמצבו בסקרים נחשב טוב, אחוזי הפופולריות שלו יציבים והאהדה כלפיו גדולה יותר מכפי שהייתה לקלינטון. נקודת הפתיחה שלו מצוינת והנתונים ממחישים שלמעשה, הוא זקוק למספר קטן נוסף של אלקטורים ממדינות מתנדנדות כדי לנצח. התרחישים לזכייה במקרה שלו נוחים הרבה יותר – והאפשרויות שלו יותר מגוונות, אם כי, כאמור, לא קל להיות המועמד המוביל במרוץ ולחשוש באופן קבוע מהתרסקות מפתיעה ולא צפויה, כפי שקרה בנובמבר 2016.

ג'ו ביידן, בחירות ארה"ב (צילום: רויטרס_)
הנשיא ה-46 של ארצות הברית? המסלולים של ביידן לניצחון | צילום: רויטרס_

תרחיש 1: ביידן מנצח בפלורידה ובפנסילבניה

במקרה שבו ביידן מוכרז כמנצח בפלורידה (29 אלקטורים) ובפנסילבניה (20 אלקטורים), ניתן יהיה לקבוע במידה כמעט מוחלטת של ודאות שהוא הנשיא הבא של ארצות הברית. במצב כזה, ביידן כבר עם 266 אלקטורים, והוא זקוק רק לעוד מדינה אחת כדי לנצח. הוא אפילו לא צריך את מישיגן או וויסקונסין שעליהן מתנהל קרב אימים – תספיק לו מינסוטה (10 אלקטורים), שבבחירות הקודמות קלינטון ניצחה בה ובאופן מסורתי היא מדינה דמוקרטית מובהקת. 276 אלקטורים – ויש ניצחון.

התרחיש הזה ממחיש למעשה כמה טוב מצבו של ביידן (לפי הסקרים, כמובן). גם במצב המתואר, שבו טראמפ מנצח כמעט בכל המדינות המתנדנדות האחרות (כמו למשל אוהיו, צפון קרוליינה ואריזונה עתירות האלקטורים) ואפילו בנבאדה שנוטה לדמוקרטים ושבמפה סימנו אותה באדום (כלומר – במחנה של טראמפ), זה עדיין לא מספיק לו כדי לזכות בכהונה שנייה.



תרחיש 2: ביידן מנצח בפלורידה אבל לא בפנסילבניה

אם ביידן ינצח בפלורידה אבל לא בפנסילבניה, מדינת מפתח חשובה נוספת, יש לו עדיין כמה נתיבים לזכייה - והם נוחים יותר מאלה של טראמפ במצב זהה: אם ביידן מנצח במישיגן (16 אלקטורים), וויסקונסין (10 אלקטורים) ובמינסוטה (10 אלקטורים) – שלוש מדינות שבהן הוא מוביל בסקרים – אז זהו זה: הוא הנשיא הבא.

גם אם טראמפ יצליח "לגנוב" את אחת המדינות הללו, למשל מישיגן שהיא בעלת מספר האלקטורים הגבוה מבין השלוש, ביידן עדיין במרחק אלקטורים בודדים מזכייה – וכל מה שיצטרך הוא לנצח בנבאדה (6 אלקטורים) שנחשבת למדינה בטוחה יותר עבורו מאשר אריזונה, למשל (11 אלקטורים). אם במקום מישיגן, טראמפ מנצח בוויסקונסין או במינסוטה (10 אלקטורים כל אחת) – ואפילו מנצח גם בנבאדה עם 6 האלקטורים שלה – המנצח במצב כזה הוא ג'ו ביידן עם 272 אלקטורים לעומת 266 של טראמפ.

 

תרחיש 3: בייידן מנצח בפנסילבניה אבל לא בפלורידה

ומה יקרה אם בערב הבחירות פלורידה תכריז שהמנצח בה הוא הנשיא המכהן טראמפ? האם במקרה כזה סיכוייו של ביידן לנצח במרוץ אבדו? לא ולא. בתרחיש כזה, ובהנחה שפנסילבניה כן בידיו של המועמד הדמוקרטי (20 אלקטורים), אם הוא מצרף לקופה שלו את מישיגן, וויסקונסין ומינסוטה גם יחד – מדינות שביידן מוביל בהן כמעט בכל הסקרים – הוא המנצח עם 273 אלקטורים, והוא אינו זקוק לאף מדינה אחרת כדי להיות הנשיא הבא.

במקרה שבו טראמפ מנצח לא רק בפלורידה אלא גם באחת משלוש המדינות הנ"ל, למשל מישיגן עם 16 אלקטורים, ביידן יזדקק למדינה חלופית שתהפוך לכחולה – ג'ורג'יה שנוטה לרפובליקנים אך שהקרב בה פתוח לפי הסקרים (16 אלקטורים), צפון קרוליינה שנוטה אף היא לרפובליקנים (15 אלקטורים) או לאריזונה (אף היא נוטה לרפובליקנים עם 11 אלקטורים) ונבאדה ביחד (נוטה לדמוקרטים עם 6 אלקטורים). כך יחצה שוב את רף 270 האלקטורים ויוכרז כמנצח.




תרחיש 4: ביידן מפסיד בפלורידה ובפנסילבניה, האם עוד יש לו סיכוי?

ומה אם המועמד הדמוקרטי צפוי לעמוד בפני סיטואציה שבה הוא נוחל מפלה לא רק במדינת המפתח פלורידה – אלא גם בפנסילבניה, המדינה שבה נולד וגדל? האם גם במצב כזה יש לו עדיין סיכוי לנצח במרוץ? בסיטואציה כזו, ביידן ואנשי הקמפיין הדמוקרטי יישאו את עיניהם מערבה – לעבר שתי מדינות שאם אחת מהן תישאר כחולה והשנייה תהפוך לכזו, הנשיאות שלו – אריזונה (11 אלקטורים) ונבאדה (6 אלקטורים). ניצחון בשתיהן - כל עוד מישיגן, וויסקונסין ומינסוטה המדוברות אכן בכיסו של ביידן - יספק לו בדיוק את 17 האלקטורים החסרים כדי להגיע ל-270 הנכספים. 



לביידן יש אפשרויות נוספות על הלוח - גם אם פלורידה ופנסילבניה, כאמור, לא יהיו שלו. ניצחון בצפון קרוליינה או ג'ורג'יה המתנדנדות (15 ו-16 אלקטורים בהתאמה) ובמישיגן, וויסקונסין ומינסוטה שבהן הוא מוביל בסקרים, יספיקו לו כדי לנצח - ובמצב כזה הוא כלל לא זקוק לניצחון באריזונה (11 אלקטורים), אבל כן בנבאדה (6 אלקטורים). 

לסיכום: כדי להבין כיצד ביידן יכול לנצח בבחירות הללו – יש לבחון את המצב בפלורידה ובפנסילבניה, אבל לא רק. ניצחון בשתיהן משמעותו זכייה כמעט ודאית שלו בנשיאות, כיוון שיזדקק רק לעוד מדינה אחת עם מספר אלקטורים קטן. אם יפסיד באחת מהן – יספיק לו ניצחון באזור המכונה "חגורת החלודה" – מישיגן, וויסקונסין ובמינסוטה השכנה. הפסד גם באחת מהן – והוא צריך מדינה חלופית אחת שתבטיח לו זכייה. הפסד בפלורידה ובפנסילבניה יסבך את ביידן ויהפוך את אריזונה ונבאדה ומדינות "חגורת החלודה" להכרחיות עבורו לזכייה – אלא אם מדינה אחת או יותר שנוטות לרפובליקנים יהפכו לכחולות - והמשימה תהפוך לקלה יותר. 
________________

הערה: בתרחישים השונים שפורטו בידיעה, נכללו מדינות מתנדנדות שנוטות לרפובליקנים באופן אוטומטי כחלק ממאגר האלקטורים של טראמפ (למשל: צפון קרוליינה, ג'ורג'יה וטקסס)  - זאת כדי להמחיש שגם בדרך זו, בה הוא מנצח במדינות שנחשבות רפובליקניות, ניצחון עבורו לא יהיה קל, אך בכל זאת אפשרי. עם זאת, כאמור, כל מדינה כזו שהיא לכאורה אדומה יכולה להפוך לכחולה - ובכך יכולים להיווצר תרחישים נוספים שיסללו את דרכו של ביידן לבית הלבן, מלבד הדרכים שפורטו מעלה שהתמקדו בפנסילבניה ובפלורידה.

עוד נציין כי בחרנו להפוך את נברסקה כולה לאדומה ואת מיין כולה לכחולה (אם כי 1-2 אלקטורים בכל אחת מהן יכולים לעבור למועמד המתחרה - ובתרחישים צמודים במיוחד יכול להיות לכך משקל). 

המפות המופיעות בידיעה נוצרו בפלטפורמה המופיעה בפורטל הבחירות של אתר CNN