לקראת הכרעה בארה"ב: ספירת הקולות נמשכה הלילה (בין שישי לשבת) בחמש מדינות מפתח - ג'ורג'יה, פנסילבניה, נבאדה, אריזונה וצפון קרוליינה - ולפי הדיווחים בארה"ב המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מוביל בכולן למעט האחרונה. בג'ורג'יה נספרו כבר 99% מהקולות, אולם מזכיר המדינה התריע כי לנוכח הפער הקטן בין המועמדים - העומד על כמה אלפי קולות בלבד - סביר מאוד שתידרש ספירה נוספת. לפי סוכנות הידיעות "AP", מצב דומה צפוי להתרחש גם בפנסילבניה. ביידן יישא נאום בהמשך הלילה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

למרות מצבם העגום, במטה טראמפ מסרבים להרים ידיים ובהודעה מטעם הקמפיין הבהירו כי הבחירות טרם הסתיימו. "התחזיות השקריות בדבר ניצחונו של ביידן מתבססות על ארבע מדינות, שהתוצאות בהן רחוקות מלהיות סופיות", מסרו. "מדינת ג'ורג'יה בדרך לספירה מחודשת של הקולות, ואנו בטוחים שיתגלו שם אי-סדרים בהצבעה כך שבסופו של דבר טראמפ יהיה המנצח".

במטה טראמפ המשיכו ומנו את הסיבות לכך שהניצחון מגיע להם: "גם בפנסילבניה היו אי-סדרים רבים, כולל מניעת גישה של משקיפים ומתנדבים מטעמנו לאתרי ספירת הקולות, ובנבאדה נראה שאלפי אנשים הצביעו לא כדין. נוסף על כך, בניגוד להכרזה חסרת האחריות של 'AP' ו'פוקס ניוז' - הנשיא בדרך לנצח גם באריזונה. ביידן מבסס על המדינות הללו את ניצחונו, אולם כאשר התוצאות יהיו סופיות - הנשיא טראמפ יהיה זה שייבחר".

הרשתות נגד טראמפ, בניו נגד בכירי המפלגה

למרות שספירת הקולות נמשכת כחוק, המשיך הנשיא טראמפ לטעון שניצח בבחירות והאשים את יריביו ברמאות. שלוש רשתות טלוויזיה גדולות - ABC, CBS, NBC - קטעו אמש בשידור חי את נאומו של טראמפ בגלל שכלל מידע כוזב בנוגע לבחירות. גם הבוקר צייץ טראמפ, טען לפגמים בבחירות והצהיר כי בית המשפט העליון צריך להתערב.

"אם תספרו את הקולות החוקיים, אני מנצח בקלות", טען טראמפ בנאומו הלילי. "אם תספרו את הקולות הלא חוקיים, הם עלולים לנסות לגנוב מאיתנו את הבחירות". ברשת MSNBC המגיש בראיין וויליאמס קטע את דבריו ואמר: "שוב אנחנו במצב חריג, שבו אנחנו לא רק קוטעים את נשיא ארצות אלא גם מתקנים אותו – אנחנו לא יודעים על קולות לא חוקיים, אנחנו לא יודעים על ניצחון של טראמפ". 

"לא ניתן לשחיתות לפגוע בבחירות. מנסים לגנוב בחירות. לא ניתן להם להנדס תוצאה", אמר הנשיא - וטען כי "גניבת הקולות" מתרחשת בפנסילבניה (מבלי להציג הוכחה לכך). לדבריו, ההצבעה בדואר אינה אמיתית. לאחר ההצהרה, רשת פוקס ניוז הבהירה: "הנשיא דיבר על הונאה, אבל אין ראיות לכך. לא ראינו שום הוכחה לניצול המערכת נגדו". 

שני בניו של דונלד טראמפ נזפו ברפובליקנים על כך שהם לא מגבים את הנשיא במאבק לניצחון. בנו הבכור של טראמפ, דונלד ג'וניור, האשים את המפלגה ואמר שהיא "חלשה". אחיו אריק הזהיר שהבוחרים לא ישכחו למפלגה את החולשה שלה. בכירים רפובליקנים כמו הסנטור מיוטה מיט רומני ומושל מרילנד לארי הוגאן הזהירו דווקא את טראמפ מפני ערעור התהליך הדמוקרטי.

דון ג'וניור צייץ: "יש להם (לרפובליקנים) פלטפורמה מושלמת להראות שהם מוכנים ומסוגלים להילחם אבל הם נכנעים לאספסוף התקשורת במקום. אל תדאגו, טראמפ יילחם והם יכולים לצפות מהצד כרגיל!" מאוחר יותר אמר טראמפ הצעיר לתומכים באטלנטה, ג'ורג'יה (אחת המדינות בהן עדיין סופרים קולות) כי אביו צדק כשהציב אתגרים משפטיים לתהליך ספירת הקולות. "אני חושב שהדבר הראשון שדונלד טראמפ יכול לעשות בבחירות האלה הוא להילחם בכל אחד מהקרבות האלה עד מוות".

ספירת הקולות בארה"ב נמשכת (צילום: AP)
ספירת הקולות נמשכת | צילום: AP

 

ביידן מסר שלשום הצהרה קצרה לציבור האמריקני, שבמהלכה הדגיש את החשיבות של ספירת כל קול: "ההצבעה היא קדושה – כך האנשים מביעים את רצונם, והנשיא נבחר בהתאם לרצון המצביעים. אף אחד אחר לא בוחר את הנשיא. כל קול צריך להיספר".

עוד התייחס מי שנחשב למועמד המוביל במירוץ להתמשכות הליך ספירת הקולות: "דמוקרטיה היא לפעמים מסובכת ודורשת סבלנות. אנחנו מרגישים טוב מאוד לפי איך שהדברים נראים. אין לנו ספק שכשהספירה תיגמר, אני וסגניתי המיועדת קמאלה האריס נוכרז כמנצחים, הישארו רגועים. תודה לכולכם על הסבלנות".