הדרמה מתגברת - העולם עוקב בדריכות: כלי התקשורת בעולם מחכים להכרעה בקרבות הצמודים במדינות המפתח - קרבות שיכולים להכריע כבר היום אם ג'ו ביידן יוכרז כמנצח של הבחירות לנשיאות ארה"ב וכנשיא ה-46. ביידן, שפיגר עד כה במדינת ג'ורג'יה, עלה ליתרון - ועשוי לשאת נאום ניצחון עוד היום. התקשורת בעולם מתמקדת במהלכים המשפטיים שנקט דונלד טראמפ - שיכולים לעכב או לעצור את ספירות הקולות - וממשיכים לדון ב"כאוס" שנוצר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בסין הבחירות בארה"ב שימשו בעיקר לבידור. בצהובון הסיני "גלובל טיימס" כתבו על "הצצה לארה"ב ולחברה הכאוטית שלה", ודיווחו כי ההצבעה "הולידה פילוג, אלימות וייסורים" בקרב האמריקנים. באירן דיווחו כלי התקשורת המשודרים על המחאות שפרצו ברחובות ארה"ב בזמן ספירת הקולות, וברדיו האירני (VIRI) דיברו על "עמימות בתוצאות הבחירות" ועל "כאוס מתגבר".

ברוסיה הבחירות בארה"ב הן כבר לא הסיפור המוביל, והתקשורת חזרה להתמקד במאבק הפנימי במדינה נגד נגיף הקורונה. באיטליה, עיתון "קוריירה דלה סרה" התייחס לבחירות בארה"ב תחת הכותרת "המבחן הקשה ביותר לדמוקרטיה", והדגיש את "עוצמתה וחולשתה של המערכת האמריקנית". בקניה כתב עיתון "סטנדרט" כי המצב בארה"ב "כאוטי עד הסוף", וכי צפוי יום מותח נוסף: "טראמפ מימש את האיום לעצור את ספירת הקולות - מי ימצמץ קודם?".

בגרמניה פורסמה התייחסותו של שר החוץ, הייקו מאס, לאירועים. בריאיון לרשת "פונק" שלח מאס עקיצה לטראמפ: "מפסידים הגונים חשובים יותר לתפקודה של דמוקרטיה מאשר מנצחים מבריקים. ארה"ב היא יותר ממופע של איש אחד, מי שממשיך להוסיף דלק לשרפה במצב הנוכחי פועל בחוסר אחריות".

לאורך כהונתו, ניהל טראמפ מערכת יחסים שברירית במיוחד עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בין נקודות המחלוקת בין המדינות היו לחציו של טראמפ על גרמניה לתרום יותר להוצאות הביטחון של נאט"ו, התפיסות המנוגדות בנוגע למשבר האקלים, והגישות השונות בנוגע למגפת הקורונה.

משפחת טראמפ נגד המפלגה: "חלשה"

שני בניו של דונלד טראמפ נזפו ברפובליקנים על כך שהם לא מגבים את הנשיא במאבק לניצחון בבחירות האלה. בנו הבכור של טראמפ, דון ג'וניור, האשים את המפלגה ואמר שהיא "חלשה". אחיו אריק הזהיר שהבוחרים לא ישכחו למפלגה את החולשה שלה. בכירים רפובליקנים כמו הסנטור מיוטה מיט רומני ומושל מרילנד לארי הוגאן הזהירו דווקא את טראמפ מפני ערעור התהליך הדמוקרטי.

דון ג'וניור צייץ: "יש להם (לרפובליקנים) פלטפורמה מושלמת להראות שהם מוכנים ומסוגלים להילחם אבל הם נכנעים לאספסוף התקשורת במקום. אל תדאגו, טראמפ יילחם והם יכולים לצפות מהצד כרגיל!" מאוחר יותר אמר טראמפ הצעיר לתומכים באטלנטה, ג'ורג'יה (אחת המדינות בהן עדיין סופרים קולות) כי אביו צדק כשהציב אתגרים משפטיים לתהליך ספירת הקולות. "אני חושב שהדבר הראשון שדונלד טראמפ יכול לעשות בבחירות האלה הוא להילחם בכל אחד מהקרבות האלה עד מוות".

תומכי טראמפ נגד פוקס ניוז: מצביעים למען הנשיא טראמפ ברחבי ארצות הברית אומרים שהם כבר לא סומכים על רשת "פוקס ניוז", שנמצאת בבעלותו של רופרט מרדוק. הרשת נחשבה לאחת מבנות בריתו הנחרצות ביותר של הנשיא בשנים האחרונות.

הקרע התחיל כשפוקס ניוז מיהרה להודיע ביום רביעי על מדינות שהולכות לכיוונו של ג'ו ביידן, בעיקר אריזונה. תומכי טראמפ ברחבי אמריקה מוצאים עכשיו את הקול שלהם בכלי תקשורת כמו One America News, שלמשל - מעסיק תיאורטיקן קונספירציה בולט כאחד מכתביו.

שאלת הסקרים - מה הסיבה לטעות?

עוד לפני ההכרעה בקרבות המפתח, ניתן להגיד שמדובר בבחירות גרועות מאוד גם לחברות שעורכות סקרים: הסוקרים טעו בכמה נקודות מפתח. ג'ו ביידן לא עומד לזכות בהצבעה הפופולרית ביתרון גדול כפי שצפו הסקרים וטראמפ איבד את ויסקונסין בנקודה ולא בתבוסה של 17 הנקודות שהציעו סקרים - כך מזכיר "הפוליטיקו" האמריקני.

טראמפ לא התרסק במפולת בליל בחירות, כפי שחזו כמה סקרים, וזה לא היה "לילה גדול לדמוקרטים". באתר פוליטיקו נשאלה השאלה: "האם השיטות שגויות ביסודן?" או שהן פשוט לא מסוגלות למדוד את התמיכה בטראמפ באופן ספציפי?

"זה משהו שייחודי לבחירות האלה", השיב פטריק מורי, שמנהל את מכון הסקרים של אוניברסיטת מונמות'. "זה פשוט נראה שאם השם 'דונלד טראמפ' נמצא בהצבעה, כל ההימורים אינם רלוונטים", טען.