המועמדים נלחמים על כל קול: למרות שביידן הדמוקרט מתחיל לפתוח פער על הנשיא המכהן טראמפ - גם בשעה זו לא ידוע מי יהיה הנשיא ה-46 של ארה"ב. על רקע ההכרזה של טראמפ על ניצחון וההאשמות כי הדמוקרטים "מנסים לגנוב את הבחירות" - ביידן, שמסר הצהרה לאחר סגירת הקלפיות, נאם פעם נוספת מול האומה בדלאוור כדי לעדכן על המרוץ לבית הלבן וטען: "זכינו בהצבעה של רוב הציבור האמריקני". בינתיים, הצוות של טראמפ פתח במאבק משפטי, ודרש לעצור את ספירת הקולות במספר מדינות בהן מישיגן וויסקונסין - בעוד ג'ורג'יה ונבאדה נמצאות גם הן על הכוונת.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הבוקר (חמישי) פרסם ביידן ציוץ בטוויטר, בו התייחס לעתירות שהגיש טראמפ לספירה מחודשת של הקולות במספר מדינות. "דונלד טראמפ לא מחליט על תוצאות הבחירות האלה, וגם אני לא. העם האמריקני מחליט", כתב ביידן. "זו הסיבה שהשקנו את קרן הקרב של ביידן, כדי להבטיח שכל קול נספר". עד כה, ביידן קיבל 3,147,873 קולות יותר מטראמפ בהצבעה הארצית.

ברקע, נראה כי לאחר ספירת 95% מהקולות בג'ורג'יה המועמד הדמוקרטי הצליח לצמצם את הפער - והקרב נותר צמוד למדי, כאשר טראמפ מחזיק ב-49.7% מהקולות, לעומת ביידן שמחזיק ב-49.1%. יועץ בצוות הקמפיין של ביידן אמר הלילה כי הם "מרגישים טוב" לגבי ג'ורג'יה, כמו גם לגבי אריזונה ופנסילבניה. ביידן הצליח לצמצם גם את הפער בפנסילבניה, ולאחר ספירה של 89% מקולות המצביעים טראמפ מחזיק ברוב של 50.7% לעומת 48.1% לביידן. 

ג'ורג'יה: ספירת הקולות נמשכת (צילום: CNN)
ג'ורג'יה: ספירת הקולות נמשכת | צילום: CNN

כ-200 מתומכי טראמפ, חלקם חמושים בכלי נשק, הפגינו הבוקר (שעון ישראל) מול מרכז ספירת הקולות המרכזי באריזונה. הם דרשו "לספור את כל הקולות" וכן מחו מה שלטענתם הוגדר "גנבת הבחירות". אריזונה עדיין לא הוכרזה רשמית ככחולה, על אף היתרון לו זוכה ביידן במדינה עם ספירת 99% מהקולות.

ביידן: "הנשיאות מייצגת את כולם"

כשהוא מלווה בסגניתו קאמלה האריס, ביידן עלה אמש לנאום ואמר: "הדמוקרטיה היא הלב הפועם של האומה, בזמן המגפה יותר אמריקנים הצביעו יותר מכל שנה בהיסטוריה - יותר מ-150 מיליון הצביעו. העם שולט פה, העם האמריקני הוא זה שיקבע מי יהיה הנשיא של ארה"ב. ועכשיו, אחרי לילה שלם, נראה שזה ברור שאנחנו הולכים לנצח בבחירות האלה. כשייגמרו הספירות - אנו מאמינים שאנחנו ננצח. במישיגן אנחנו מובילים עם 35 אלף קולות ויותר. מישיגן תשלים את הספירה בקרוב, ואני מרגיש מאוד טוב לגבי פנסילבניה, שם אנחנו מנצחים עם 78% מהקולות שהגיעו בדואר".

"כשהבחירות יסתיימו, נעשה מה שתמיד עשינו כאמריקניים - נזנח את הרטוריקה של הבחירות, נוריד את המעלות ונראה שוב אחד את השני. נקשיב זה לזה, נשמע שוב אחד את השני. נכבד. נתאחד, נחלים ונתאחד. תנו לי להבהיר - אני מתמודד כדמוקרט, אבל אמשול כנשיא אמריקני. הנשיאות מייצגת את כולם", הוסיף.

ג'ו ביידן, בחירות ארה"ב (צילום: רויטרס_)
ביידן: "הנשיא של כולם" | צילום: רויטרס_

"זה לא יהיה הניצחון שלי, זה יהיה ניצחון של העם האמריקני, של אמריקה", המשיך. "כעת יש לספור את כל הקולות, אף אחד לא ייקח את הדמוקרטיה מאיתנו - לא עכשיו ולא אף פעם. אני בטוח שננצח בסופו של דבר. שאלוהים יברך אתכם ואת חיילינו. תודה רבה".

דקות בודדות לאחר מכן בצוות הקמפיין של טראמפ קיימו תדרוך משלהם, ללא נוכחותו של הנשיא. בתדרוך היו בין היתר בנו של הנשיא, אריק טראמפ שאמר: "זאת הונאה מוחלטת - אנחנו מנצחים בפנסילבניה. לא ניתן להם לקחת את זה מאיתנו". גם רודי ג'וליאני, טען שיש זיופים בבחירות, בעיקר בהצבעות בדואר. "הם לא יגנבו מאיתנו את הבחירות", אמר. "זה מאמץ מתואם של הדמוקרטים המושחתים. לא אכפת להם מהעם וזה מצער".

ספירת הקולות בארה"ב נמשכת (צילום: AP)
ספירת הקולות בארה"ב נמשכת | צילום: AP

טראמפ דורש: ספירה מחדש

כשברקע סיכוייו של הנשיא לניצחון הולכים ומצטמצמים, נוקט טראמפ באסטרטגיה של מאבק משפטי. הנשיא בילה את הלילה בטלפונים למושלים רפובליקניים, והורה לעוזריו להתחיל בהגשת תביעות מיידית. על פי דיווח ברשת CNN, צוותו של הנשיא מגבש אסטרטגיות משפטיות במטרה לקנות זמן עבור ספירת הקולות במדינות חשובות כמו אריזונה. 

אמש, ביקש טראמפ לעצור את ספירת הקולות במישיגן (16 אלקטורים). כשעה לאחר מכן ב-CNN ובפוקס ניוז חזו שם ניצחון לביידן. טראמפ גם תובע ספירה חוזרת בוויסקונסין (10 אלקטורים) - ברקע התחזית של CNN על ניצחון של ביידן במדינה.

הבחירות לנשיאות ארה"ב (צילום: AP)
בחלק מהמדינות - ספירת הקולות עדיין בעיצומה | צילום: AP

גורמים בצוות הקמפיין של הנשיא דיווחו כי הוא מחפש דרכים לעצור את הספירה גם בפנסילבניה (20 אלקטורים), עד שלדבריהם תהיה "שקיפות משמעותית" בספירת הקולות. גורם המעורה בעניין, אמר הבוקר כי אם התוצאות בג'ורג'יה, שם נספרו עד כה כרבע מהקולות, יהיו צמודות – צוות הקמפיין של טראמפ עתיד לבקש ספירה מחדש גם שם. שני מקורות אמרו לרשת CNN שצוותו של טראמפ שוקל לנקוט צעדים דומים גם באריזונה ובנבאדה, שם עדיין נספרים קולות המצביעים. 

בחירות, ארה"ב, קורונה, הצבעה (צילום: AP)
למרות המגפה, בחרו להצביע בקלפי ולא בדואר. ארכיון | צילום: AP

במקביל למאבק המשפטי המסתמן, בצוות הקמפיין הכריזו כבר על ניצחון של טראמפ בפנסילבניה - למרות שספירת הקולות עדיין בעיצומה. עשרות בני אדם ככל הנראה תומכי טראמפ, הגיעו למחות על המשך הספירה בדטריוט שבמדינת משיגן, וניסו להתפרץ כדי להפריע במלאכת הספירה. כניסתם לאולם נמנעה בידי שוטרים.

תמונת האלקטורים נכון לעכשיו

גם כעת אף מועמד לא הגיע ל-270 אלקטורים, הכמות הנדרשת כדי להבטיח את הנשיאות. נכון לעכשיו, מוביל ביידן במרוץ עם 264 אלקטורים מול 217 לטראמפ. בג'ורג'יה, בפנסילבניה ובצפון קרוליינה הקולות עדיין נספרים - וייתכן שהקולות שלא נספרו עוד יכריעו את הכף.

למרות הובלתו הראשונית של טראמפ במספר הקולות בג'ורג'יה, ככל שנמשכה הספירה המגמה השתנתה. יועצו של טראמפ אמר כי האובססיה של הקמפיין נתונה כעת לג'ורג'יה, והוסיף: "זה עניין רציני". בפנסילבניה, ככתוב, נספרו כבר 89% מהקולות, וטראמפ מוביל בה ב-2.1%. במיין (4 אלקטורים) ביידן ניצח, אך טראמפ הצליח לקחת שם אלקטור אחד ולרשום לעצמו הישג מסוים. ויסקונסין (10 אלקטורים) היא המדינה היחידה עד כה ש"החליפה צבע" באופן רשמי בבחירות 2020 - בה ביידן הצליח לנצח על חשבונו של טראמפ, לאחר שב-2016 הצביעה בעדו על חשבונה של הילארי קלינטון. לפי התחזיות, ביידן צפוי לנצח גם באריזונה (11 אלקטורים) אולם התוצאות הסופיות טרם ידועות.

קלפי בפלורידה. צוות הקמפיין של טראמפ אופטימי (צילום: רויטרס_)
צילום: רויטרס_
הפגנות, הפגנה, בית, לבן, ארה"ב, בחירות (צילום: AP)
הפגנות מחוץ לבית הלבן | צילום: AP

למרות שאין עדיין תוצאות רשמיות, טראמפ כבר הכריז על עצמו כמנצח - ובשורה של ציוצים שפרסם אמש, האשים את הדמוקרטים בגניבת הבחירות ובהעלמת קולות כשרים. טוויטר בחרו לפרסם אזהרה מעל הציוץ בטענה שהוא אינו מבוסס. גורמים בסביבתו של ביידן, שידבר בקרוב בדלאוור, אומרים שהמועמד הדמוקרטי לא יכריז על עצמו כמנצח, כפי שעשה טראמפ, אלא ידבר "ייתן עדכון" על איך שהוא תופס בשלב זה את המרוץ לנשיאות.