רשתות הטלוויזיה בארה"ב הכריזו: ג'ו ביידן ניצח את דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בארה"ב. על פי הרשתות ביידן חצה הערב (שבת) את הפרש 30 אלף הקולות בפנסילבניה, הפרש שטראמפ כבר לא יוכל לצמצם, ובכך זכה ב-270 האלקטורים שנדרשו לו כדי להפוך לנשיא ה-46 של ארה"ב. הניצחון של ביידן מכניס את טראמפ לקבוצה המצומצמת של נשיאים אמריקנים שהפסידו בבחירות אחרי כהונה אחת בלבד. עם זאת הנשיא היוצא כבר הכריז: "הבחירות האלה לא קרובות לסיום".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עם ההכרזה על זכייתו של ביידן החלו להישמע קריאות שמחה ברחובות העיר ניו יורק. לאחר זכייתו צייץ ביידן בחשבון הטוויטר שלו: "אמריקה, כבוד הוא לי שבחרתם בי להוביל את המדינה הנהדרת הזו. העבודה שעומדת לפנינו תהיה קשה, אבל אני מבטיח לכם זאת: אני אהיה הנשיא של כל האמריקנים - בין אם הצבעתם לי או לא. אני אשמור על האמון שהענקתם לי". 

על אף ההפסד בבחירות, הנשיא היוצא דונלד טראמפ דובק בנרטיב של ניצחון. בציוץ שפרסם הלילה בטוויטר כתב: "אני ניצחתי, קיבלתי 71 מיליון קולות. משקיפים לא הורשו להיכנס לחדר, אירעו דברים שמעולם לא קרו". בציוץ נוסף כתב טראמפ: "71,000,000 קולות חוקיים, הכי הרבה לנשיא מכהן".

ביידן זכה לא רק במספר האלקטורים הנדרש כדי לזכות בנשיאות, אלא גם ברוב קולות המצביעים. ביידן, שהיה סגן הנשיא של אובמה, ייכנס לבית הלבן בינואר. איתו תיכנס לתפקיד סגניתו, קמלה האריס, האישה הראשונה שתכהן בתפקיד סגנית הנשיא בארה"ב אי פעם. בתגובה לניצחון צייצה האריס בחשבון הטוויטר שלה: "הבחירות האלה הן הרבה מעבר לג'ו ביידן ואלי, הם על הנשמה של ארה"ב ועל המוכנות שלנו להילחם עליה".

הבחירות נערכו כבר ביום רביעי ומאז נספרים הקולות ברחבי ארה"ב. בחירתו של ביידן כבר הייתה צפויה בהינתן ההפרש הגדול בין טראמפ לביידן וקרבתו של הנשיא הנבחר לסף 270 האלקטורים. ביידן החזיק הערב ב-264 אלקטורים והיה זקוק ל-6 אלקטורים נוספים בלבד כדי לנצח.

הפערים ב-4 ממדינות המפתח שעדיין נספרו, ביניהן בפנסילבניה, המשיכו לגדול לטובתו ולבסוף הכריזו ב-CNN שהפער בפנסילבניה גדל לרמה כזו שהוא לא יוכל להתהפך לטובתו של טראמפ. בכך קיבל ביידן 20 אלקטורים נוספים והוכרז כמנצח במרוץ לנשיאות. רשתות נוספות הצטרפו להכרזה הזו במהרה. 

לפני ההכרזה נאם ביידן וצפה את ניצחונו: "אנחנו בדרך ליותר מ-300 אלקטורים. אנחנו ננצח את המרוץ הזה עם רוב ברור של הציבור האמריקני - יותר מ-74 מיליון מצביעים. אנחנו הולכים לנצח את טראמפ ביותר מ-4 מיליון קולות. נהיה הראשונים לנצח באריזונה מזה 24 שנים, ובג'ורג'יה מזה 28 שנים".

טראמפ בפגישת מטה בווירג'יניה (צילום: AP)
טראמפ בדרך החוצה. ארכיון | צילום: AP

טראמפ לעומת זאת לא קיבל את ההפסד המסתמן גם שעות ספורות לפני ההכרזה, כשכבר היה ברור שדרכו לכהונה שנייה חסומה. בסדרת ציוצים האשים הנשיא המכהן את ספירת הקולות בזיופים וטען כי הוא ניצח את הבחירות - "בפער!". לטענת מקורביו של טראמפ הוא אפילו לא הכין נאום הפסד כנהוג בארה"ב.