בחירות 2020 הן הבחירות של מגפת הקורונה, שאכן שינתה את הכל - מאופן ניהול הקמפיין של כל אחד מהמועמדים ועד לאופן בו אמריקה תצביע ומתן התוצאות. גיוס הכספים והקמפיין עברו לחלוטין לתחום הדיגיטלי, ומדינות רבות משנות במהירות את הדרך שבה האזרחים מצביעים. התוצאות עשויות להיות לא רק בלתי צפויות - הבחירות האלה עלולות להיות הרות אסון למוסדות הדמוקרטים באמריקה.

המשבר הרפואי והכלכלי שנוצר ממקד מחדש את תשומת לבה של האומה האמריקנית. נושאים כמו בריאות הציבור ואי שוויון כלכלי וגזעי עומדים על הפרק, ואלו הנושאים שיוציאו את המצביעים לקלפי. הווירוס שינה את האופן שבו האמריקנים עובדים, את החינוך של הילדים בבית הספר, תעשיות שלמות שעוברות תהליך התאמה וגם עורר שינוי בדמוקרטיה האמריקנית: המשימה המרכזית של הנשיא תהיה ההתמודדות עם המגפה, עם תוצאותיה והובלת האומה החוצה מהמשבר - ואלו התכונות והיכולות שהאמריקנים מחפשים.

טראמפ מול ביידן (עיבוד: רויטרס)
חשש מכאוס. הבחירות לנשיאות ארה"ב | עיבוד: רויטרס

עברו שינוי: הקמפיינים והמעורבות הפוליטית

הקמפיין של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן עבר לרשת, ללא אירועים. ברשת, ביידן רגוע ומסורתי. אשתו ג'יל מופיעה בעצרות וירטואליות בזום עם ראש עיריית ווסט פאלם ביץ' ומדברת ארוכות על הסיוע לקשישים בפלורידה. המועמדת לסגנות הנשיא מארחת "שולחן עגול לצדק גזעי וכלכלי" עם בעלי עסקים, וביידן בעצמו מצטרף לחברו, ברק אובמה, ל"שיחה בימתית בת 15 דקות על כשלונות ממשל טראמפ" - ואלו היו אולי הדקות העוקצניות ביותר בקמפיין הדמוקרטי.

>> הבחירות בארה"ב - כל העדכונים ומפת הסקרים האחרונים 

גם הוועידות המפלגתיות הקיץ היו צנועות מאוד, אפילו זו של הרפובליקנים. בעבר המועמדים ערכו סעודות או נשפים, וכל משתתף שילם הון עבור מקום ליד השולחן הנכון. הפעם - לכבוד הקישור לזום, התורמים לא פתחו את הכיס. 

הוועידה הרפובליקנית, הלילה (צילום: רויטרס_)
הוועידה הרפובליקנית - עם קהל ובלי מסכות | צילום: רויטרס_

למרות המגפה, טראמפ ממשיך בעצרות ההמוניות שהפכו לחלק מהתדמית הפוליטית שלו. בלי מסכה ועם מאות אנשים, הנשיא צועק - והקהל עונה בצייתנות. "עתיד האומה שלנו יוגדר על ידי פטריוטים שאוהבים את ארצנו ורוצים לבנות אותה ולהפוך אותה לגדולה יותר וחזקה יותר - או שהיא תוגדר על ידי השמאל הרדיקלי", אומר הנשיא ומקבל תשואות. "ובדרך כלל דמוקרטים שמאליים קיצוניים ששונאים את ארצנו".

אבל הביקורת על הנשיא לא נשמעת על הדברים שהוא אומר - קיצוניים ככל שיהיו, הבעיה של אמריקה היא הזלזול של הנשיא באיום הקורונה. היחס לקורונה, ואפילו לבישת מסכה, הפכו להצהרה פוליטית.

ג'ו ביידן בוועידת ג'יי סטריט
ג'ו ביידן - קמפיין אונליין

במערכות בחירות קודמות בחודשים האלה, פעילי הקמפיינים עוברים דלת דלת כדי לשכנע את הבוחרים לצאת לקלפי. הרפובליקנים עדיין פועלים כך, הם דופקים על מיליון דלתות בכל שבוע. משמאל, מתנהל ויכוח אינטנסיבי על האתיקה של מעבר מדלת לדלת בימי המגפה.

>> הבחירות בארה"ב - כל העדכונים ומפת הסקרים האחרונים 

למרות שהמחקרים מצביעים על כך ששיחות אישיות עם בוחרים זו הדרך היעילה ביותר לגרום להם לצאת מהבית, רוב הקבוצות הליברליות ואנשי הקמפיין של ביידן לא מתכננים לצאת לצוד בוחרים - הם רואים בכך סיכון גדול מדי עבור העובדים והבוחרים. האירוניה היא שהאמריקנים יותר להוטים למעורבות פוליטית השנה. בסקר של פוקס ניוז נמצא ש-85% אמריקנים אמרו שהם בעלי מוטיבציה גבוהה או גבוהה מאוד להצביע.

ההצבעה בדואר: תרחישים אפשריים

פרופסור אודי זומר מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת ת"א הסביר: "לעובדה שאנשים מפחדים יש הרבה השלכות. רוב מי שירצה להצביע בדואר ולא להגיע לקלפי יהיו הדמוקרטים, כך על פי הפרופיל שהכינו גופי תקשורת שונים של המצביעים הדמוקרטים. אם זה באמת המצב ויהיו הרבה אנשים שיצביעו בדואר - וולף בליצר ושאר העולם לא יצליחו להכריז על תוצאות סופיות, גם לא בבוקר 4 בנובמבר".

הסיבות לעיכובים רבות. בכל מדינה יש חוקי הצבעה שונים, יש מדינות שכל מה שהן דורשות זה תאריך נכון. יש מדינות שמתחילות להצביע כבר בסוף החודש, והנשיא טראמפ כבר אמר שהוא חושש מזיופים. חשד לא מבוסס, שכן ככל שיש יותר ידיים שמתעסקות בפתקים - יש יותר סיכוי לזיופים.

קורונה בארה"ב (צילום: reuters)
הקורונה בארה"ב | צילום: reuters

מדינות מסוימות, כולל קליפורניה, נבאדה וורמונט, ישלחו בדואר פתקי הצבעה לכלל המצביעים, הן ועוד 5 מדינות עורכות את ההצבעה באמצעות הדואר. מדינות רבות אחרות מאפשרות הצבעה בדואר, אולם הדרישות כמו החותמות ואישורי נוטריון שונות מאוד ממדינה למדינה. מדינות רבות מתמודדות עם מצוקת תקציב ולא יכולות לשלם על ציוד מגן ומיליוני בולים.

>> הבחירות בארה"ב - כל העדכונים ומפת הסקרים האחרונים 

מה שמדאיג ביותר את מומחי הבחירות הוא שכל האתגרים והשינויים הללו יכולים להטיל ספק בתוצאות. "מה שלא ראינו בפריימריז, אפילו במקום בו היה בלבול או שלקח שבועות לספור, היה מישהו שקרא לבחירות מבושלות (מזויפות)", אומרת אדיטי ג'וניה, עורכת דין פעילה בכוח המשימה הלאומי הדו-מפלגתי לבחירות. "אנחנו רוצים לוודא שזה יקרה גם בבחירות הכלליות. אם התוצאה לא ברורה, זה משאיר מקום לגורמים מרושעים לטעון טענות פרועות". זה בדיוק מה שטראמפ עשה בשנת 2016, כשהטיל שוב ושוב ספק בלגיטימיות של ההצבעות.

"טראמפ אוהב מצבים של כאוס"

פרופסור זומר כבר משרטט תסריטים: "אם ביום הבחירות לביידן יש יתרון - הסיפור נגמר, אבל ההסתברות לזה קטנה מאוד. העניין האמיתי הוא במדינות המתנדנדות, שם כל קול חשוב ומשם התוצאות יגיעו כנראה לאט מאוד. במקרה כזה צריך לראות מה טראמפ עושה ולפעולה שלו יש משמעות עצומה -  אולי אפילו משבר חוקתי".

קורונה ארה"ב (צילום: Bebeto Matthews, AP)
הדאגה העיקרית: משבר הקורונה בארה"ב | צילום: Bebeto Matthews, AP

"טראמפ שאוהב מצבים של כאוס", הוסיף זומר, "ועשוי להכריז ניצחון עוד לפני שיגיעו התוצאות הרשמיות. האמריקנים לא רגילים לא לדעת מי ניצח, בגלל שיש מצב שבמדינות רבות לא נדע מי ניצח. השעון יתקתק, ויש אלמנטים בפוליטיקה האמריקנית שיכולים פשוט לערער את הדמוקרטיה".

"עשויות לצאת טענות על אמינות התוצאות, והביטחון של האמריקנים במוסדות שלהם עשוי להיפגע". לדוגמא, ניתן לראות מה קרה בבחירות בשנת 2000, אז התוצאות מפלורידה התעכבו וגרמו לסוג של כאוס פוליטי. "הפעם", אומר זומר, "יכול להיות מצב שיהיו כמה מדינות כאלה כמו פלורידה, זה עשוי להכניס את הפוליטיקה ואת המערכת המשפטית לסחרחורת".

"בבחירות שנערכות פעמים רבות מרחוק יש סכנה אמיתית נוספת - התערבות ותקיפות סייבר. תקיפה כזו תפגע בשלמות התהליך הדמוקרטי ויש לה פוטנציאל למצב כאוטי, בעייתי", אמר זומר. "טראמפ אוהב מצב כזה - הוא נוהג לזרוע כאוס ואולי הוא רואה מצב כזה כיתרון שלו".

דונאלד טראמפ באוהיו - בחירות 2020 (צילום: Matthew Hatcher, gettyimages)
"אוהב כאוס". הנשיא טראמפ | צילום: Matthew Hatcher, gettyimages

לסיכום, הוסיף: "בגלל השילוב של הקורונה וההצבעות בדואר אנחנו לא באמת יודעים מה יהיה שם. כנראה יהיו עיכובים, בתי המשפט לא ירצו להכריע בהחלטות פוליטיות והפתרון עשוי להגיע רק אחרי ימים או אפילו שבועות ארוכים, שבועות שבהם חוסר הוודאות לגבי הקורונה תתערבב עם חוסר הוודאות הפוליטית. אמריקה עשויה לשקוע בתקופה אפילה עוד הרבה יותר".