המטוס שוקע בהאדסון (צילום: רויטרס)
המטוס איבד את שני המנועים בו זמנית | צילום: רויטרס

טייס ה"יו אס איירוויס" שהנחית את מטוס הנוסעים לתוך נהר ההאדסון בניו יורק בסוף השבוע סיפר שעשה זאת כדי להימנע מאסון שהיה מביא למותם של הנוסעים ועוד רבים על הקרקע. עכשיו, עם מציאת הקופסה השחורה של המטוס, ההסברים של הטייס מקבלים אישור רשמי. מחקירת התאונה עולה שהמטוס איבד את שני המנועים שלו בו זמנית.

הקברניט צ'סלי "סולי" סולנברגר אמר לצוות החקירה שהוא החליט לנחות במים אחרי שלהקת אווזים פגעה במטוס והוא העריך שבלי מנועים הוא לא יצליח לעשות את הדרך עד נמל התעופה לה גוורדיה.
"אני לא יכול לעשות את זה", הוא אמר למגדל הפיקוח באותו היום. "אנו עומדים לנחות. תמצאו אותנו בהאדסון".

לטייס היו מספר שניות להחליט היכן להנחית את המטוס - והוא לקח את ההחלטה הנכונה. "היינו במהירות נמוכה מדי בגובה נמוך מדי כדי לבצע נחיתה בכל מקום אחר", הוא אמר לחוקרים. "הנהר הייתה האפשרות היחידה". ההקלטות על הקופסה השחורה מאשרות את דבריו. "הקפטן קרא קריאת מצוקה ודיווח על פגיעת ציפורים שהשביתה את שני המנועים," אמרה קיטי היגניס שקיבלה את הקופסה השחורה לחקירה.

הקור מקפיא את החקירה

המטוס היה בגובה של 975 מטרים בעת שאיבד את המנועים. טייס המשנה ניסה להפעיל את המנועים מחדש, במקביל לבדיקת ציוד החירום. סולנברגר הקברניט סיפר שהוא הספיק לראות את האווזים עפים מולו במבנה מושלם. הוא אפילו הספיק לראות את מגני הרוח מלאים בגופות הציפורים המתות.

החוקרת היגינס אמרה שהאנסטינקט של הטייס היה לצלול למטה כשהוא ראה את האווזים. "הוא צלל כשהריח את בשר האווזים נשרף ושמע את השקט מהמקום ממנו היה אמור להיות רעש המנועים", אמרה.

אחרי שעבר את גשר וושינגטון, בחר הקברניט רצועת מים ארוכה מספיק ליד טרמינל המעבורות של מנהטן, ושם נחת. כוחות החילוץ הצליחו להגיע למטוס בתוך דקות ספורות. עכשיו בודקים את הנזקים שספג מטוס האיירבאס 320 אחרי הפגיעה במי הנהר. הכנף הימנית התקמטה וציפוי הצבע סביב המטוס התקלף לגמרי. החיפוש אחרי המנוע השמאלי שנעדר הוקפא בינתיים- בגלל המים הקפואים בנהר איש לא רוצה שצוללן ייפגע דווקא בחקירת הנחיתה ההרואית.