סבב החיפושים הקודם אחר המטוס המלזי (צילום: AP)
החיפושים נמשכים | צילום: AP

ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, התייחס למבצע החיפושים אחר מטוס "מלזיה איירליינס", שנעלם לפני יותר מחודש, ואמר כי הוא בטוח שהאותות הנקלטים מקרקעית האוקיינוס מגיעים מהקופסה השחורה של המטוס.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במהלך ביקור רשמי בסין אמר אבוט לכתבים כי "הרשויות באוסטרליה המחפשות אחר שרידי המטוס משוכנעות כי הן יודעות מהו מיקומה של הקופסה השחורה". במקביל, נמשכים החיפושים אחר המטוס הנעלם, בעקבותיהם של האותות שנקלטו בימים האחרונים.

לעומת האופטימיות שמגלה אבוט, נראה כי ישנם גורמים בצוותיה חיפוש שאינם מצפים למצוא את שרידי המטוס בקרוב. ראש צוותי החיפוש האוסטרלים, אנגוס יוסטון, אמר הלילה כי האותות האקוסטיים שהתגלו ככל הנראה לא שייכים למטוס ומאז שנקלטו לא התרחשה פריצת דרך משמעותית בחיפושים.

אופטימי. אבוט (צילום: רויטרס)
אופטימי. אבוט | צילום: רויטרס

"אזור החיפושים צומצם"

מומחים טענו כי האותות שהתקבלו בימים האחרונים בלב ים מעידים על תשדורת ממכשיר אלקטרוני מסוים - כמו הקופסאות השחורות.

בזכות האותות שכבר התקבלו בשבוע האחרון, צומצם עוד יותר אזור החיפושים. "זה הכיוון הכי טוב שהיה לנו עד כה", אמר שר ההגנה האוסטרלי דייויד ג'ונסטון לעיתונאים השבוע. "אנחנו הולכים ומתקרבים, וממשיכים לחפש בכל הכוחות שעומדים לרשותנו. מצפים לנו ימים מורכבים מאוד".

צוותי החיפוש נמצאים בימים אלו במרוץ נגד השעון שנובע מכך שהסוללות המשדרות את האות מהקופסה השחורה מתרוקנות - דבר שאמור לקרות בכל רגע, אם לא כבר קרה. אם אכן יצליחו המחלצים לאתר את הקופסאות, ניתן יהיה לשחזר את השעות שקדמו להיעלמות ולהבין מה התרחש בתא הטייס של הטיסה האבודה.

למטוס נוסעים מודרני כמו ה-777 שנעלם יש שתי קופסאות שחורות, שהן בסך הכל שני מכשירים אלקטרוניים שמתעדים את פעולות המטוס האחרונות. קופסה אחת שומרת את נתוני הטיסה, כולל הגובה, המהירות וביצועי המנועים - וקופסה שנייה שומרת את ההקלטות מתא הטייס. למרות שמן, הן צבועות דווקא בצבע כתום.

הקופסאות מקליטות את נתוני הטיסה ואמורות לסייע לחוקרים במקרה של התרסקות, תקלה או טעות אנוש להבין את מהלך האירועים שקדם לאירוע ולדמות את המצב בו עמדו הטייסים בעת האירוע.

לשתי הקופסאות מוצמד מצבר, שתפקידו לשלוח אות במקרה של התרסקות כדי להקל את איתורן.המצבר מסוגל לספק כוח לשידור האות במשך 30 יום ללא מקור חשמלי (שהוא המטוס עצמו). כשמערכות החשמל של המטוס מפסיקות לתפקד הספירה לאחור מתחילה.