התרסקות מטוס בסן פרנסיסקו (צילום: רויטרס)
ההתרסקות בסן פרנסיסקו, ארכיון | צילום: רויטרס

83 מבין 303 הנוסעים בטיסת אסיאנה אירליינס שהתרסקה בסן פרנסיסקו לפני שבועיים תובעים את יצרנית המטוס בטענה שתקלה במערכת שקובעת את עוצמת הדחף למנועים הובילה להתרסקות. הרשות הלאומית לבטיחות בתעבורה של ארה"ב טרם פרסמה את הדוח הסופי שקובע את הסיבה לתאונה.

על פי הפרסום בעיתון לוס אנג'לס טיימס, הוגשו מסמכים אותם יש להגיש לפני תביעה לבית המשפט בשיקגו, שם ממוקם המטה של בואינג. התביעה מוגשת נגד בואינג, יצרנית מטוס ה-777 שהתרסק, ונגד חברת התעופה אסיאנה. ממשרד עורכי הדין שהגיש את התביעה נמסר כי החקירה עד כה העלתה כי ייתכן ותקלה מכנית במצערת האוטומטית גרמה להתרסקות המטוס בו נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו יותר מ-180.

התביעה גם תבקש לחקור האם המגלשות שהתנפחו בתוך המטוס וחגורות ההצלה לכדו נוסעים בתוך הקבינה ובכך החמירו את הפציעות של הנוסעים. המצערות במטוס הן זוג ידיות שקובעות את עוצמת הדחף שיפלטו זוג המנועים. במטוס ה-777 המצערות מכוונות את עוצמתן באופן אוטומטי לאחר שהטייסים מכניסים למטוס את מאפייני הנחיתה - המסלול, משקל המטוס ומזג האוויר.

"המגלשות והחגורות לכדו אותנו בגרוטאה הבוערת הזאת"

הרשות הלאומית לבטיחות בתעבורה של משרד התחבורה האמריקני, ה-NTSB, הגוף הפדרלי החוקר את האסון מסרה כי הטייסים אמרו לחוקריה שם הבינו שמהירות הגישה שלהם הייתה נמוכה מדי והם כיוונו את המצערת לתקן את המהירות, אך הבינו מאוחר יותר שהמהירות של המטוס לא הוגברה - כלומר שהמצערת לא הגיבה.

אחת הנוסעות התובעות היא זיאנג יואן, שנפצעה בעמוד השדה ושברה את רגלה בהתרסקות. "בעלי, בתי ושאר הנוסעים לא היו סובלים מהפציעות האיומות האלה אם מגלשות החירום והחגורות לא היו לוכדות אותנו בתוך הגרוטאה הבוערת הזאת", אמרה.

"נלכדנו". פנים המטוס שהתרסק (צילום: רויטרס)
"נלכדנו". פנים המטוס שהתרסק | צילום: רויטרס

היצרנית בואינג מסרה לאחר ההתרסקות כי שאלות לגבי הנושאים הטכניים יש להפנות ל-NTSB וסירבה להגיב להגשת כתב התביעה. גם חברת התעופה אסיאנה שהפעילה את הטיסה סירבה להגיב לתביעה.

הדוח הסופי לא צפוי לפני סוף השנה

הרשות לבטיחות בתעבורה ממשיכה בחקר התאונה, כשצוות שלה נמצא כל העת בזירת ההתרסקות בנמל התעופה של סן פרנסיסקו. הרשות אמורה להמשיך את בדיקת ההתרסקות גם באמצעות ראיונות עם גורמים שונים הקשורים לתאונה, כולל צוותי החירום שהגיעו ראשונים לזירה, לצד בדיקות מעבדה של שרידי המטוס במטה הרשות בוושינגטון. הרשות חוקרת תאונות לעומק וביסודיות רבה, והדוח הסופי על הסיבה להתרסקות לא צפוי להתפרסם לפני סוף השנה.

עד כה התאונה נחשבה דווקא לכזאת שהדגישה את הבטיחות הרבה שבטיסה ב-777: למרות שהמטוס נהרס, התפרק, התרומם באוויר ועלה באש בעת ההתרסקות הרוב המוחלט של נוסעי המטוס יצאו בחיים מההתרסקות. זוהי ההתרסקות הראשונה של מטוס 777 בה נהרגים בני אדם מאז שהמטוס נכנס לשירות ב-1995.