בשבוע שעבר חשפה אירן את מטוס הקרב "החדש" שלה, שלטענתה כולו פרי התעשיות הביטחוניות המקומיות. אלא שרבים ברחבי העולם הרימו גבה לנוכח הדמיון המפתיע של המטוס החדש לכאורה, למטוס קרב אמריקני מיושן מסוג F-5. למרות הגיחוך שהשמיעו מבקרים ברחבי העולם, ההיסטוריה של התעופה הצבאית העולמית מלאה בדוגמאות דומות של תעשיות ביטחוניות, חלקן מהמובילות בתחומן, שהעתיקו תכנוני מטוסים של מדינות מתחרות. אלו המטוסים המועתקים.

הטייסים התבלבלו: "עמית או טורף?"

סוף מלחמת העולם השנייה היה יריית הפתיחה למרוץ חימוש בין שתי המעצמות המנצחות - ברית המועצות וארצות הברית. שתי המדינות ביתרו את גרמניה הנאצית וחילקו את השטח והשלל שתפס ביניהן. בין אותו שלל היו גם מדעני מלחמה נאציים בעלי ידע וניסיון ברקטות, בטילים ובמטוסי סילון חדישים.

F-86, ו-מיג 15 (צילום: חדשות)
F-86, ו-מיג 15 | צילום: חדשות

המדענים הגרמנים שבינתיים גלו, חלקם למזרח וחלקם למערב, השתלבו בתעשיות הנשק המקומיות ותרמו, כל אחד מהם בתורו, לפיתוח אמצעי לחימה חדישים ומתקדמים. מלחמת קוריאה בשנת 1953 הייתה הפעם הראשונה שמטוסי קרב אמריקנים פגשו לראשונה, פנים אל פנים, מטוסי קרב סובייטים. זה היה מבלבל.

מיג 15 (ארכיון) (צילום: חדשות)
מיג 15 (ארכיון) | צילום: חדשות

מטוסי ה-F-86 החדישים, עם מנוע הסילון והכנף המשוכה לאחור, פגשו בשדה הקרב את מטוסי המיג-15 הסובייטים. שתי המדינות ייצרו בהתבסס לרוב על טכנולוגיה גרמנית שני מטוסי קרב כמעט זהים - הן במראה והן ביכולות. טייסים אמריקנים סיפרו אחרי המלחמה שבפעמים הראשונות התקשו אפילו להבדיל בין עמיתיהם למבנה התקיפה לבין מטוסי האויב שהגיעו להשמיד אותם.

גבירותיי ורבותיי: מטוס קרב צבר?

בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ישראל הסתמכה בעיקר על התעשייה הצרפתית שתספק לה נשק, ביניהם גם מטוסי המיראז'. אלא שלאחר מלחמת ששת הימים ואמברגו הנשק הצרפתי, החליטו בישראל שלא להסתמך יותר על מדינה זרה - ולייצר לבד את מטוסי הקרב שלה.

המקור - המיראז' הצרפתי (צילום: חדשות)
המקור - המיראז' הצרפתי | צילום: חדשות

בדרך שעדיין נשארת עלומה עד היום, הצליחו התעשיות הביטחוניות להשיג את תכניות הבנייה והייצור של המטוס המתקדם ולהביאם לישראל. התעשיות הביטחוניות החלו לפעול במרץ ל"תכנון" מטוס חדש, שדומה באופן מחשיד למיראז' - שמו בישראל: "נשר".

הכפיר הישראלי (צילום: חדשות)
הכפיר הישראלי | צילום: חדשות

מספר שנים לאחר מכן החליטו בתעשייה האווירית להשתמש בתכניות של הנשר, לעשות מספר שינויים קוסמטיים שכללו הרכבת "קנארד" - משטח היגוי בקדמת המטוס והחלפה למנוע האימתני והאמין של מטוסי ה"קורנס". המטוס החדש - גאוות התעשייה הישראלית - נקרא "כפיר". המטוס נמכר עד היום למדינות שונות ברחבי העולם.

הסינים מעתיקים - והעולם שותק

בשנים האחרונות התעשייה הצבאית הסינית הולכת ומתפתחת בקצב מהיר. טכנולוגיות חדשות מגיעות למזרח והיקף הייצור של מטוסים חדישים וטכנולוגיות מתקדמות מפחיד אנליסטים צבאיים רבים במערב. אלא שכמו בתחומים אחרים, גם בתחום מטוסי הקרב, מאשימים את הסינים בגניבת טכנולוגיה וייצור זול ולא איכותי.

החמקן הסיני (צילום: חדשות)
החמקן הסיני | צילום: חדשות

לפני מספר שנים הציגו התעשיות הצבאיות בסין את מטוס ה-J-20, מטוס חמקן על קולי מהדור החמישי. אלא שמיד עם הופעת התמונות הראשונות של המטוס "החדש", חובבי תעופה ואנליסטים ברחבי העולם הצביעו על דמיון מחשיד לשני מטוסים אמריקנים - ה-F-22, וה-F-35 החדישים.

האף-22 האמריקני (צילום: רויטרס, חדשות)
האף-22 האמריקני | צילום: רויטרס, חדשות

בשנת 2016 גורמים בקהיליית המודיעין האמריקנית אישרו כי המטוס הסיני החדש נבנה בעזרת טכנולוגיות שנגנבו על ידי האקרים סיניים ומבוסס ברובו על שני המטוסים האמריקניים המתקדמים. לפי שעה, יכולותיו האמיתיות של המטוס עדיין לא ידועות והמומחים חלוקים בשאלה האם המטוס משתווה ביכולותיו למטוסים האמריקנים.