פולקסווגן, זיהום (צילום: רויטרס)
גם המכוניות בגרמניה מזייפות. מפעל פולקסו | צילום: רויטרס

זייפו נתונים לא רק בארה"ב: שר התחבורה של גרמניה הודיע היום (חמישי) כי חברת פולקסווגן ביצעה מניפולציות על ניטור זיהום האוויר גם במכוניות המשווקות באירופה. בעקבות הגילוי הורה משרד התחבורה הגרמני על בדיקה מקיפה של כל דגמי המכוניות הנמכרים במדינה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במסיבת עיתונאים שכינס הסביר השר הגרמני, אלכסנדר דוברינט, כי בבירור שערך הממשל בפרשה - שזכתה לכינוי "דיזל גייט" - הודתה חברת פולקסווגן בזיוף נתוני פליטת המזהמים מרכביה גם בדגמים המיוצרים ונמכרים במדינות היבשת.

"כלי הרכב המושפעים מהמניפולציה הם רכבים בעלי מנועי דיזל 1.6 ו -2.0 ליטר", הסביר השר. "ברור שהמשרד הפדרלי לרכב לא יתרכז רק בדגמי פולקסווגן, אלא יבצע בדיקות אקראיות בכל דגמי הרכב המיוצרים במדינה".

בחברת BMW מבהירים: לא מזייפים נתונים

אפקט השרשרת לא איחר לבוא: ב"גרדיאן" הבריטי דווח על מדינות נוספות הקוראות למדוד מחדש את נתוני פליטת הפחמן ברכבי פולקסווגן המשווקים בשטחן. בידיעה נמתחה ביקורת חריפה על חלקן של גרמניה ושל צרפת בפרשה, הנאשמות בהפעלת רשת שתדלנים מחתרתית שפעלה לשימור מדדי הזיהום הכוזבים.

גם בענף הרכב מיהרו להגיב לפרשה תוך פרסום הכחשות נמרצות לנקיטת שיטות דומות. בהודעה שפרסמה ענקית הרכב BMW ביקשה החברה להבהיר כי למרות פרסומים שונים בעיתונות הגרמנית – היא אינה מטה את מדדי זיהום האוויר ברכביה. גם חברת "דימלר" הקשורה לענקית מרצדס, טענה שלא הפעילה מעולם מניפולציות על מדדי המזהמים.

מאז הודאתה של חברת פולקווסגן השבוע על כך שהתקינה תוכנה לזיוף פעילותו הסדירה של המנוע בכ-11 מיליון מרכביה, פורסמה קריאת שירות לכ-482,000 מכוניות למוסכי החברה ברחבי העולם.

במקביל, הודיע אמש מנכ"ל פולקסווגן מרטין וינטרקורן על התפטרותו, זאת בעקבות לחצים כבדים שהופעלו עליו ולאחר מספר הודעות התנצלות שפרסם והכרזתו על הקמת ועדת חקירה חיצונית לפרשה.

עד כה מסתכם סכום הפיצויים המוערך שתידרש פולקסווגן לשלם בעקבות הפרשה ביותר מ-18 מיליארד דולר. היום הצטרף למנכ"ל המתפטר גם ראש פיתוח מותג פולקסווגן, היינץ-יעקב נוסר, ולפי דיווחים בגרמניה עוד ראשי אגפים יפוטרו בהמשך.

סוחרי רכב וקבוצות צרכנים ברחבי אירופה מביעים תסכול מהיעדר מידע מפולקסווגן על ההשלכות של השערורייה. "אנחנו מקבלים הרבה שיחות הטלפון עם שאלות על ההשפעות הצפויות", אמר לרויטרס גורם בסוכנות מכירות גדולה של החברה בבריטניה. "אנחנו לא מקבלים שום דבר מפולקסווגן, ולכן אין לנו מה להגיד להם".