המסע הארוך והמוזר של הציור "אורגי הסלים" של הצייר היהודי־גרמני האימפרסיוניסט מקס ליברמן, עומד להגיע לסופו. עכשיו, הוא תולה מול קיר לבן במשרד עורכי דין. אחרי שעבר 80 שנה של טרגדיות, מלחמות, מאבקים ומסתורין, הציור שנבזז על ידי הנאצים עומד לחזור ליורשו החוקי בארה"ב.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

המסע של הציור הזה החל בשנת 1939, אז תעשיין יהודי ואספן אומנות בשם דיויד פרידמן נאלץ לברוח מגרמניה כשהנאצים בזזו את רוב האוסף שצבר ועזב מאחור. חלק גדול מהיצירות הגיעו לידי הילדבראנד חורליט, סוחר אומנות ידוע לשמצה בכך ששיתף פעולה עם הנאצים. הוא מכר את הציורים כדי להזין את מכונת ההשמדה והמלחמה הנאצית, ובמשך שנים ארוכות האוסף נעלם.

בשנת 2012 הרשויות במינכן שבגרמניה ערכו חקירת מיסים בדירתו של קורניליוס – בנו של חורליט. הם מצאו חלק גדול מהציורים מוחבאים שם, 1,200 ציורים שנבזזו מהנאצים, ועוד 350 נמצאו בזלצבורג שבאוסטריה. חשיפת האוצר העירה לחלוטין את שוק האומנות. קורניליוס מת ב-2014 והוריש את האוסף שלו למוזיאון בברן.

התמונה שנבזזה בדרך ליורש החוקי

מתוך מאות היצירות, רק חמש הושבו לבעלים החוקיים שלהן. אחת היצירות האלה הייתה יצירה של מקס ליברמן בשם "שני רוכבים על החוף", יצירה שהגיעה לידיו של בן האחיין של דיויד פרידמן, יהודי ניו יורקי בן 90 בשם דיויד ת'ורן. ת'ורן זכר שלפרידמן הייתה עוד תמונה של ליברמן, "אורגי הסלים". וכך הגיע מסע החיפושים שלו עד לישראל.

בשלב הזה עו"ד מאיר הלר קיבל פניה מאיש עסקים, ניצול שואה ישראלי שהבין כי היצירה שרכש בתמורה ל-130 אלף אירו בשנת 2000 במכירה פומבית בברלין, היא היצירה שנבזזה מפרידמן. הלר מספר לסוכנות הידיעות AP שהלקוח שלו לא רצה לראות את התמונה יותר.

ת'ורן לא מיהר לזהות שמדובר באיש שלומו. הוא רמז שהרוכש הישראלי דווקא ידע מהיכן הגיעה התמונה, ובין הצדדים התפתח ויכוח. איש העסקים הישראלי דרש התנצלות, ורק אחרי פגישה בוושינגטון בין הלר לבנו של תו'רן, הגיעו הצדדים לפשרה. הייתה התנצלות, הלקוח של הלר קיבל פיצויים והתמונה בדרכה לארה"ב.