הדרך המהירה ביותר להגיע ממקום אחד בעולם לאחר היא ככל הנראה על מטוס. למרות המשבר הכלכלי שפקד חברות תעופה רבות ועל אף שורה של אסונות אוויריים שפקדו את הענף לאחרונה - שוק התעופה האווירית ממשיך לנסוק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

יצרנית המטוסים בואינג, שהמחקר שלה הוא הוותיק והמקיף ביותר בשוק התעופה, מפרסמת היום (שלישי) תחזית עם נתונים מדהימים. בשני העשורים הקרובים יצטיידו חברות התעופה ברחבי העולם ב-38,050 מטוסים חדשים בשווי של 5.6 טריליון דולרים, ויותר משבעה מיליארד בני אדם צפויים לטוס ברחבי העולם בזמן הזה.

"שוק המטוסים האזרחיים חזק ועמיד", אמר רנדי טינסת', סגן נשיא לשיווק בקבוצת התעופה האזרחית של בואינג. "במבט קדימה, אנו צופים כי השוק ימשיך לצמוח והביקוש למטוסים חדשים יהיה חזק".

לפי הנתונים בסוף תקופת התחזית, יוכפל מספר המטוסים האזרחיים מ-21,600 בשנת 2014, ל-43,560 מטוסים בשנת 2034. 58% מהמטוסים שיסופקו במהלך התקופה יהיו כתוצאה מצמיחת חברות התעופה.

עוד עולה מהתחזית כי תנועת הנוסעים תמשיך לגדול בקצב שנתי של כ-4.9%, קרוב למגמה ההיסטורית של 5%. יותר מ-7 מיליארד נוסעים יטוסו עד לסוף תקופת התחזית ותעבורת המטען תצמח בכ-4.7% בשנה.

מטוס בואינג 787 (צילום: אתר בואינג)
מטוס בואינג 787 | צילום: אתר בואינג

תחרות אכזרית וקשה

גם בתחום הזה, כמעט כמו בכל תחום במשק התחרות צמודה ואכזרית. שוק המטוסים צרי הגוף (כמו ה-737 של בואינג או A320 של איירבוס) נחשב להיות העיקרי בתעשיית התעופה, ומטיס כ-75% מהנוסעים, ממשיך להיות הצומח והגדול ביותר. מטוסים אלה מהווים את הבסיס של ציי החברות בעולם מאחר והם טסים ב-70% מנתיבי התעופה האזרחיים, ומונעים על ידי הגידול במספר חברות ה-low-cost וחברות התעופה בשווקים המתפתחים.

"מטוס הבואינג 737-800 והמטוס העתידי 737 MAX 8, הם מטוסי הליבה של שוק המטוסים צרי הגוף", מוסיף טינסת'. "מטוסים אלה מקנים ללקוחות את צריכת הדלק היעילה ביותר, האמינות והיכולות הטובים ביותר בפלח שוק זה".

 בעוד שצמיחת חברות התעופה היא הגורם העיקרי לביקוש למטוסים חדשים, הרי שגם הצורך בהחלפת המספר ההולך וגדל של מטוסים ישנים משפיע על הגידול. כ-2-3% ממצבת ציי החברות בעולם יוחלפו מדי שנה.

רק לשם המחשה חברת התעופה "איתיחאד " של נסיכות אבו דאבי היא הצומחת ביותר בעולם והיא צפויה להכפיל בשנים הקרובות את צי המטוסים שלה ולהתייצב על מספר של 204 מטוסים. נתון זה מצביע גם על השינוי הגיאגורפי בשווקים המתפתחים:

אספקת מטוסים חדשים: 2015 - 2034 - חלוקה גיאוגרפית

אסיה - 14,330
צפון אמריקה - 7,890
אירופה - 7,310
המזרח התיכון - 3,180
אמריקה הלטינית - 3,020
אפריקה - 1,170
חבר המדינות - 1,150 
סה"ב - 38,050

עסקאות בשווי מיליארדי דולרים

ובחזרה לסלון האווירי: בואינג ואיירבוס צפויות לקבל לפחות 220 הזמנות למטוסים בסלון וסכום העסקות צפוי לעמוד על כ-23 מיליארד דולר. בואינג צפויה לזכות בעסקת ענק ל100 מטוסי 737 מקס מחברת האחזקות AerCap שמחכירה מטוסים, בעסקה המוערכת בעשרה מיליארד דולר. איירבוס קרובה לסגירת עסקה למכירת 60 מטוסים לחטיבת ההחכרה של ג'נרל אלקטריק.

חברות החכרה נחשבות ללקוחות מועדפים בגלל שהן מספקות את המטוסים לחברות התעופה. כך למשל צפויה קוריאה איירליינס להזמין 30 מטוסי 737מקס וגם 30 מטוסי איירבאס 320 . איירבוס צפויה לחתום גם על עסקה נפרדת עם חברת התעופה "סעודיה איירליינס.", ומספר המטוסים עדיין לא סוכם.

טור פרשנות מיוחד של ניר דבורי בנושא: חרם גם על התעשיות הבטחוניות