תשלם פיצוי נכבד? ג'רמן ווינגס (צילום: רויטרס)
פיצוי חסר תקדים בדרך? | צילום: רויטרס

נזקי אסון התעופה הכבד מתבררים: שבוע אחרי ההתרסקות שגבתה את חייהם של 150 נוסעים ואנשי צוות באלפים הצרפתיים - חברת האם של "ג'רמן ווינגס", לופטהנזה, הודיעה כי הקצתה 278 מיליון אירו שיועמדו כסכום פיצויים למשפחות הקורבנות וכיסוי נזקי האירוע - כך דווח בתקשורת הגרמנית היום (שלישי).

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לא מדובר בשלב זה בפיצוי מיידי למשפחות, אלא בכספי ביטוח שיועדו להתגוננות מפני "תביעות עתידיות ואפשריות". דובר של חברת לופטהנזנה הודיע על היקף הביטוח של קונצרן הביטוח "אליאנץ", שמוערך בכ-300 מיליון דולרים.

בנוסף לפיצוי הכספי למשפחות ההרוגים, על חברת לופטהנזה לשלם גם עבור המטוס ההרוס - שבוטח בכ-6.5 מיליוני דולרים. כמו כן, חלק מהסכום יוקצה לכיסוי עלויות משלחות החיפוש - שעוסקות כבר שבוע שלם באיתור וזיהוי הקורבנות.

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, החלק העיקרי של התשלומים יוקדש לפיצויים לנוסעים. על פי העיתון הגרמני "הנדלסבלאט", הסכום שישולם יהיה גבוה מהרגיל: במרבית המקרים, תשלום הפיצוי על מוות של נוסע באסון תעופה מגיע לפחות ממיליון דולרים לנוסע, אך במקרה של טיסה זו הסכום המוערך יהיה כ-150 מיליון דולרים - כמיליון דולרים לכל משפחה

בתחילת השבוע הודיעה החברה כי תשלם פיצוי ראשוני של כ-50 אלף אירו למשפחות הקורבנות, לכיסוי הוצאותיהן הראשונות. בלופטהנזה הדגישו כי סכום הפיצוי הראשוני לא ינוכה מהסיכום שיושג עם המשפחות בהמשך.

טייס המשנה, אנדראס לוביץ (צילום: cnn)
טייס המשנה, אנדראס לוביץ | צילום: cnn

הטייס סבל מנטיות אובדניות, בת זוגו בהריון

טייס המשנה שריסק את המטוס, אנדראס לוביץ בן ה-27, טופל בעבר בשל נטיות אובדניות - כך הודיע אתמול התובע בדיסלדורף שבגרמניה. התובע ציין כי "טייס המשנה עבר טיפול פסיכותרפי בשל הנטיות האובדניות לפני מספר שנים - לפני שקיבל את רישיון הטיס". יחד עם זאת, התובע הדגיש כי לוביץ לא הראה סימנים של התנהגות אובדנית בתקופה שאחרי קבלת רישיון הטיס. "הוא לא הראה סימנים ולא אדם תוקפני", נמסר מהתביעה.

שלשום נחשפו פרטים נוספים אודות חייו האישיים של טייס המשנה של טיסת "ג'רמן ווינגס": שבועות לפני שגרם להתרסקות המטוס, גילה אנדראס לוביץ כי בת זוגו נושאת ברחמה את ילדם המשותף - כך דיווחו צהובונים בבריטניה. לראשונה גם פורסמה זהותה של האישה שחלקה את חייה עמו בשנים האחרונות - קתרין גולדבאך.

על פי הדיווח, גולדבאך, בשנות ה-20 לחייה, עובדת כמורה בחטיבת ביניים בגרמניה. לאחרונה סיפרה לתלמידיה כי היא "עומדת להיות אמא". על פי הפרסום, השניים אף היו מאורסים והתכוונו להתחתן בשנה הבאה. על פי דיווחים אחרים, היא נפרדה בשבועות האחרונים מלוביץ בעקבות התנהגות חריגה שהפגין.

זירת ההתרסקות, בשבוע שעבר (צילום: רויטרס)
מיליונים הוקצו למאמצי החיפוש | צילום: רויטרס

"תפתח את הדלת הארורה!"

קודם לכן פרסם העיתון הגרמני "בילד" תמלול של השיחה בין שני הטייסים, דקות ספורות לפני התרסקות המטוס באלפים הצרפתיים. הפרסום חשף את ניסיונותיו הנואשים של הקברניט לפרוץ אל תא הטייס, כדי להחזיר את השליטה על כלי הטיס מידיו של טייס המשנה אנדראס לוביץ.

כבר בתחילת הטיסה, שיצאה באיחור של 26 דקות, נשמע הקפטן פטריק זונדהיימר מתנצל בפני הנוסעים על העיכוב. דקות ספורות לאחר מכן נשמעים שני הטייסים משוחחים ביניהם, כשלוביץ אמר לעמיתו כי הוא יוכל ללכת לשירותים בכל עת שיחפוץ. בשעה 10:27, כשהמטוס הגיע לגובה השיוט המקסימלי, יצא הקברניט לשירותים תוך שהוא אומר ללוביץ "אתה יכול להשתלט על הטיסה".

שלוש דקות לאחר מכן התחיל המטוס לאבד גובה. בשעה 10:32 ניסו בקרי תנועה אווירית ליצור קשר עם תא הטייס, אך ללא הצלחה. בזמן זה נשמעו אותות המצוקה המופעלים בכלי הטיס, ורעש של חבטות - ככל הנראה מניסיונותיו של הקברניט לפרוץ לתא. "בשם אלוהים, תפתח את הדלת הארורה!", הוא נשמע זועק. ברקע נשמעות צעקות הנוסעים המבוהלים.

בשעה 10:35 נמשכו הדפיקות הרמות על דלת תא הטייס. כ-90 שניות לאחר מכן נשמע זונדהיימר צועק: "קרקע! משוך למעלה! משוך!". שלוש דקות נוספות חולפות והמטוס הגיע מצפון מזרח לאלפים הצרפתיים. נשימותיו של לוביץ הפכותלכבדות יותר ויותר בזמן זה, אך הוא לא אומר דבר. בשעה 10:40 פגע המטוס בצל ההר, דבר שמביא למותם של 150 הנוסעים ואנשי הצוות שבו.