בטהראן חוגגים לאחר שיחות שווייץ: "איראן הפכה, בניגוד לרצון של ארה"ב וישראל, לחלק ממערך הביטחון בלבנון"
סוכנות הידיעות המזוהה עם משמרות המהפכה, טוענת כי איראן הפכה לחלק ממערך הביטחון בלבנון והצליחה לקבוע מנגנונים ליישום ההבנות • לפי הפרטים שפורסמו, צפוי לקום "תא למניעת חיכוך" בהשתתפות ארה"ב, לבנון, פקיסטן, קטאר ואיראן – אך ללא ישראל • בטהראן מציגים את המהלך כהישג מדיני וטוענים כי הוא הושג בניגוד לרצון של ארה"ב וישראל


שביעות רצון באיראן: סוכנות הידיעות האיראנית תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה, חגגה היום (שני) את ההסכמות שהושגו בשיחות בשווייץ וטענה כי "איראן הפכה בניגוד לרצון של ארה"ב וישראל, לחלק ממערך הביטחון בלבנון והצליחה לקבוע מנגנונים ליישום הסעיף הראשון בזירה הלבנונית". לפי סוכנות הידיעות האיראנית, שיחות המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן בשווייץ הסתיימו והמשלחת עזבה.
לשכת נשיא לבנון ג'וזף עאון מסרה כי "נשיא המדינה קיבל שיחת טלפון מסגן נשיא ארצות הברית, ג'יי.דיי. ואנס, ומיועצי הנשיא, ג'ארד קושנר, וראש ממשלת קטאר, השייח' מוחמד בן עבד אל-רחמן בן ג'אסם אל-ת'אני". על פי לשכת הנשיא, הדיון בשיחה עסק בנושא "ייצוב הפסקת האש בלבנון, הפסקת ההסלמה הצבאית הישראלית, והצעדים שיש לנקוט בעניין זה, ביניהם האפשרות להקים תא לשם כך".

על פי הפרטים שפורסמו, במסגרת ההבנות גובשה אפשרות להקמת מנגנון חדש בלבנון - "תא למניעת חיכוך". זאת, בשונה ממנגנון הפיקוח שהוקם במסגרת הסכם הפסקת האש בסוף 2024.
לפי ההשוואה בין שני המנגנונים, מנגנון הפיקוח שהוקם בסוף 2024 בשלהי כהונת נשיא ארה"ב ביידן, היה מנגנון צבאי שבו היו חברות ארצות הברית, צרפת, לבנון, יוניפי"ל וישראל, לצד חופש פעולה נגד הפרות של חיזבאללה. לעומת זאת, במסגרת ההבנות שהושגו ביוני 2026 מדובר במנגנון מדיני - "תא למניעת חיכוך" - שבו חברות ארצות הברית, לבנון, פקיסטן, קטאר ואיראן. ישראל אינה חלק מאותו מנגנון.
שר החוץ האיראני עראקצ׳י הגיב: "התיווך הבלתי נלאה של פקיסטן וקטאר הניב התקדמות משמעותית בדרך לסיום המלחמה בלבנון. הוענקו פטורים על יצוא נפט ומוצרים פטרוכימיים, הוסר המצור, שוחרר חלק מהנכסים המוקפאים, והושקה תוכנית גדולה לשיקום ולפיתוח כלכלי של איראן. המבחן האמיתי הראשון: תא מניעת החיכוך בלבנון".
