N12
פרסומת

תקדים בשמיים: מטוס נחת באופן אוטומטי במצב חירום

מטוס קל נחת בהצלחה בשדה תעופה בקולורדו בעזרת מערכת אוטומטית של חברת Garmin • שני הטייסים יצאו ללא פגע מהמטוס, לאחר שהוא חווה אובדן לחץ פתאומי • המערכת מותקנת כיום בכ-1,700 מטוסים, אך זו הפעם הראשונה שהיא מבצעת נחיתה במצב חירום אמיתי

תומר אלמגור
פורסם:
דגם המטוס שנחת בעזרת מערכת אוטומטית
דגם המטוס שנחת בעזרת מערכת אוטומטית, ארכיון | צילום: AP
הקישור הועתק

אירוע חריג ותקדימי התרחש בסוף השבוע בשמי ארצות הברית, והסתיים בנחיתה בטוחה על הקרקע. מטוס קל נחת באופן אוטומטי לחלוטין בנמל תעופה בקולורדו, לאחר שמערכת חירום השתלטה על הטיסה בעקבות תקלה באוויר. לפי היצרנית, מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שבה מערכת כזו משלימה נחיתה מלאה במהלך אירוע חירום אמיתי.

שני הטייסים יצאו ללא פגע מהמטוס הקל לאחר שזה נעצר על מסלול הנחיתה סמוך לדנבר. המטוס הדו-מנועי נחת תחת שליטתה של מערכת Autoland של חברת Garmin, שלדברי החברה מותקנת כיום בכ־1,700 מטוסים. "זהו השימוש המקיף הראשון אי פעם במערכת במהלך אירוע חירום אמיתי", מסרה החברה בהודעה.

"המטוס חווה אובדן לחץ פתאומי ובלתי מתוכנן", מסר מנכ”ל החברה, כריס טאונסלי. לדבריו, הטייסים חבשו מסכות חמצן, ומערכת Autoland "נכנסה לפעולה באופן אוטומטי בדיוק כפי שתוכננה, כאשר היו חריגות מרמות הבטיחות שנקבעו". טאונסלי הוסיף כי הטייסים "קיבלו החלטה להשאיר את המערכת פעילה", למרות שיכלו בכל עת לשוב ולהשתלט ידנית על המטוס.

רשות התעופה הפדרלית האמריקנית (FAA) מסרה כי הטייס איבד קשר עם פקחי הטיסה, וכי "מערכת נחיתה אוטומטית לשעת חירום הופעלה על סיפון המטוס". באתר Garmin נכתב כי מערכת Autoland "מנתבת את המטוס לנמל תעופה מתאים בקרבת מקום לצורך נחיתה, על בסיס מגוון תנאים - בהם מזג אוויר, טופוגרפיה, גישת נחיתה, מסלול וזמינות המטוס".

עם זאת, החברה מדגישה כי המערכת אינה פועלת במקרה של תקלות מכניות, אזילת דלק או אם מערכות ההיגוי של המטוס אינן מסוגלות לנוע בחופשיות. כבר כיום, מערכות אוטומטיות מסייעות לטייסים ברוב הטיסות המסחריות להגיע ליעדם, והן מופעלות ברוב זמן הטיסה.