N12
פרסומת

בשנה השנייה ברציפות: ישראל במקום האחרון במדד מותגי המדינות לשנת 2025

מדד NBI בוחן את התפיסה לגבי מדינות בקרב עשרות אלפי נסקרים ב-20 מדינות, בתחומים כמו יציבות פוליטית, חביבות, חריצות והרצון לתייר • ישראל דורגה אחרונה מבין 49 מדינות, וחוותה ירידה של 6% במדד • "אין לישראל כיום כל שליטה על מעמד המותג שלה או כלים אפקטיביים לשפרו", אמר מוטי שרף, מייסד BrandIL

תומר אלמגור
פורסם:
הפגנה מוסלמית באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק
צילום: רויטרס, רויטרס
הקישור הועתק

ישראל דורגה בפעם השנייה ברציפות במקום האחרון במדד מותגי המדינות הגלובלי (NBI) לשנת 2025 שפורסם הבוקר (חמישי) על ידי מיזם brandIL, וחוותה את הירידה החדה ביותר במדד שלה מאז היווסדו. המדד מתבסס על סקר גדול במיוחד שבודק תפיסות עומק לגבי מדינות שונות. תוצאות הסקר מספקות עדות נוספת לקריסה במעמדה הבין-לאומי של ישראל לא רק בקרב ממשלות שונות - אלא בקרב האוכלוסייה עצמה.

מדד ה-NBI מתפרסם זו השנה ה-20 ברציפות והוא כולל דירוג של 49 מדינות. הוא סוקר את עמדותיהם של 40 אלף מרואיינים ב-20 מדינות שמהוות 70% מאוכלוסיית העולם. המדד בוחן עמדות ותפיסות עומק כלפי מדינות בעולם לפי שישה תחומים המרכיבים את המותג המדינתי:

  • מדיניות וממשל – בטחון, יציבות פוליטית, הוגנות ושקיפות שלטונית.
  • תרבות – עומק ועושר תרבותי בתחומי האומנות, הספורט והמורשת.
  • אנשים וחברה – מידת החביבות, החריצות והפתיחות של תושבי המדינה, מידת האמון בהם והאם קיימת נכונות להעסיקם כעובדים.
  • יצוא – איכות המוצרים, החדשנות המדעית והטכנולוגית של המדינה.
  • הגירה והשקעות – נכונות להגר למדינה לצורך מחיה או לימודים, והערכת כדאיות להשקעות.
  • תיירות – הרצון לבקר במדינה, בעריה השונות ואתריה האדריכליים והטבעיים.

הפגנה מחוץ לשגרירות ישראל בטורנטו
הפגנה מחוץ לשגרירות ישראל בטורנטו | צילום: reuters

ישראל דורגה במקום ה-49 והאחרון במדד, עם צניחה של 6% בניקוד הכללי שלה לעומת השנה שעברה - הנפילה החדה ביותר מאז נוסד המדד לפני כ-20 שנה. בתתי-המדדים סנטימנט אנושי (שכולל חמלה, אהדה ואמון), אהדה בקרב דור ה-Z ויצוא מוצרים ישראלים דורגה ישראל אחרונה. לפי הודעה שפרסמה החברה, עובדה זו משקפת שאזרחי ישראל עצמם נתפסים כ"רעילים".

פרסומת

"ישראל איבדה את הריבונות על המותג שלה בעידן שבו זהות מותגית היא מטבע קריטי", אמר מוטי שרף, מייסד BrandIL. "אין לישראל כיום כל שליטה על מעמד המותג שלה או כלים אפקטיביים לשפרו. כדי לשקם את מעמדה, מתחייב שינוי עמוק בגישה, בנרטיב ובפלטפורמות. ישראל עדיין יכולה להפוך את הקערה על פיה רק אם תבחר. היא עשתה דברים מורכבים מכך".

טוקיו, יפן
יפן כבשה את המקום הראשון בדירוג | צילום: 123rf

המדינות שהנסקרים בהם דירגו את ישראל באופן האוהד ביותר הן ברזיל, ארצות הברית והודו, ואילו המדינות שבהן הנסקרים החזיקו בתפיסה השלילית ביותר היו יפן, שוודיה ופולין. סעודיה רשמה את הקפיצה הגדולה ביותר בדירוג (מעל 4%), והיא ממוקמת במקום ה-42. הסקר בדק גם את מידת האהדה לרשות הפלסטינית - היא דורגה נמוך מישראל, אך נמצאת במגמת עלייה לעומת השנה שעברה.

פרסומת

את תחתית הרשימה, לצד ישראל, חולקות נמיביה, אוקראינה ורוסיה. בקצה השני, התפיסה של הנסקרים כלפי יפן, גרמניה וקנדה הייתה הטובה ביותר - והתפיסה לגבי שלושתן השתדרגה בשנה האחרונה.

הרשימה המלאה:

  1. יפן

  2. גרמניה

  3. קנדה

  4. איטליה

  5. שווייץ

  6. בריטניה

  7. אוסטרליה

  8. צרפת

  9. שוודיה

  10. ספרד

  11. נורווגיה

  12. הולנד

  13. אוסטריה

  14. ארה"ב

  15. ניו זילנד

  16. סקוטלנד

  17. פינלנד

  18. בלגיה

  19. אירלנד

  20. יוון

  21. פורטוגל

  22. איסלנד

  23. קוריאה דרומית

  24. סינגפור

  25. וויילס

  26. אירלנד הצפונית

  27. ברזיל

  28. פולין

  29. סין

  30. ארגנטינה

  31. צ׳כיה

  32. טאיוואן

  33. מקסיקו

  34. טורקיה

  35. צ'ילה

  36. סלובניה

  37. בולגריה

  38. רומניה

  39. אסטוניה

  40. לטביה

  41. פיליפינים

  42. סעודיה

  43. ליטא

  44. הודו

  45. קניה

  46. רוסיה

  47. אוקראינה

  48. נמיביה

  49. ישראל

  50. הרשות הפלסטינית