כמעט 14 שנים אחרי תקרית המאבי מרמרה, אותו משט טורקי שניסה לפרוץ את המצור על עזה במאי 2010, נראה ששוב ארגונים בין-לאומיים פרו-פלסטינים ובראשם הארגון הטורקי ה-IHH נערכים להוציא משט נוסף, אותו הם מכנים משט חירות - כשהמטרה "לשבור את המצור".

ארבע ספינות מתוכננות להפליג מטורקיה. על שלוש מהן יעלו כאלף פעילים טורקים, ממדינות אירופה השונות וייתכן אף מניו זילנד. לא מדובר רק בפעילים, אלא גם במשפיעני רשת ועיתונאים. הספינה הרביעית, ספינת משא, היא בעלת קיבולת של 5,500 טונות של סיוע הומניטרי ומזון.

למארגני המשט אין כוונה לתאם את הגעתם לחופי עזה עם צה"ל או עם אף גורם ישראלי רשמי, למרות שמדובר במצב מלחמה וישראל היא השולטת ביטחונית ברצועה כעת, גם אם באופן זמני. סוף השבוע סייר בנמל באיסטנבול שבו עוגנות כבר שתיים מהספינות יו"ר ארגון IHH.

המאווי מרמרה, ארכיון (צילום: AP)
ספינת המרמרה, ארכיון | צילום: AP

לפני כמה ימים נשלח מכתב לפעילים שקרא להם להצטרף ל"משט החירות" ואף נקב בתאריך יציאה – 14 באפריל, בעוד פחות משבועיים. בשיחה עם דובר מהארגון הובהר כי התאריך עשוי להשתנות. לדבריו, טרם הוחלט אם כל הספינות ייצאו מהנמל בטורקיה או שחלקן יפליגו מנמלים באירופה. לגבי האפשרות שהספינות ייעצרו בידי צה"ל במים הבין-לאומיים, השיב: "we’ll see".

בינתיים לא ברור אם המשט ייצא ומתי. ייתכן שישראל כבר תדאג למנוע את יציאתו, אך כאשר השעון המדיני ללחימה בעזה הולך ואוזל, ועל רקע התקרית הטרגית השבוע שבה הותקפה שיירת רכבי סיוע הומניטרי, ונהרגו שבעה עובדי סיוע שמרביתם אזרחים זרים - נראה שהדבר האחרון שמדינת ישראל צריכה כעת זו תקרית בין-לאומית נוספת, בלב ים.

המאבי מרמרה, המשבר והסערה

במאי 2010 יצא משט דומה לכיוון עזה, בניסיון להעביר סיוע הומניטרי, עם שש אוניות ועליהן מאות פעילים. ישראל סירבה לאפשר את הגעתם לרצועה באופן ישיר, והציעה למשתתפים להעביר את הסיוע לישראל ולאחר בדיקת משטחה לעזה, אך הפעילים סרבו.

לוחמי שייטת 13 השתלטו על הספינות מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. בחמש אוניות נתקלו בהתנגדות מועטה, אך במהלך ההשתלטות על הספינה הגדולה "מאבי מרמרה" התפתח עימות אלים. חיילים פתחו באש, תשעה פעילים נהרגו, 20 נפצעו, ובנוסף עשרה חיילי צה"ל נפצעו, שניים מהם קשה. התקרית גרמה למשבר מדיני חמור מול טורקיה, וסערה תקשורתית גדולה בעולם.

ב-2013 בתיווך נשיא ארה"ב ברק אובמה התנצלה ישראל בפני טורקיה על התקרית, שלוש שנים לאחר מכן הושג הסכם פיוס בין טורקיה לישראל, במסגרתו הסכימה ישראל לשלם פיצויים לנוסעי המרמרה.