איך פועלת התחבורה הציבורית באחת המטרופולינים הגדולות בעולם שנותנות שירות ל-20 מיליון בני אדם? בפרויקט מיוחד ששידרנו הערב (ראשון) ב"מהדורה המרכזית", יצאנו יחד עם איציק הסיני, שי שיאוצ'י, למסע עירוני ובמסגרתו הוא ביקר במרכז השליטה והבקרה שנחשף כמעט לראשונה לתקשורת הזרה. בכל רגע נתון צופים הסינים במצב העומס בכבישים ובכמות האופניים החשמליים שבשימוש.

פרופסור לו חואפו, מראשי תוכנית האב לתחבורה של כל בייג'ינג וחוקר בכיר במכון הלאומי לתחבורה, הסביר את האסטרטגיה של מערך התחבורה הציבורית בסין שכוללת שלושה רבדים. "ברובד הראשון, שואפים שבאמצעות התחבורה הציבורית העירונית אפשר יהיה להגיע לכל יעד בעיר בתוך שעה", הסביר חואפו. "ברובד השני, שואפים שבאמצעות התחבורה הבין-עירונית לאפשר הגעה לכל יעד בין הערים המרכזיות בתוך שעתיים. וברובד השלישי, שואפים להגיע לכל היעדים המרכזיים ברחבי סין בתוך שלוש שעות".

תחב"צ בסין
המטרה: להגיע לכל היעדים המרכזיים ברחבי סין בתוך 3 שעות

לשם ביצוע התוכנית, קיימים במטרופולין 28 קווי רכבת תחתית, אוטובוסים חשמליים שמהווים כבר 99% מהצי שתורמים להפחתת הזיהום, ורשת אופניים חשמליים להשכרה. "בשנת 2002 היו בבייג'ינג רק שלושה קווים ברכבת התחתית, ובסך הכול 75 ק"מ של מסילה", הוסיף פרופסור חואפו. "לעומת זאת, יש היום קיימים 27 קווים ברכבת התחתית ו-807 ק"מ של מסילה. כלומר, בכל שנה מתווספים בממוצע כ-40 ק"מ של מסילה".

"אני זוכר שבשנת 2002 בבייג'ינג נתיבי האוטובוסים היו מאוד צרים והיו קצת יותר מ-100 ק"מ של מסלולי אוטובוסים", הוסיף פרופ' חואפו. "לעומת זאת, היום בבייג'ינג יש 1,008 ק"מ של נתיבי אוטובוסים". לדבריו של חואפו, אם לא יצליחו לפתור את בעיית עומס התנועה - הפקקים עלולים להוביל לשיבושים גוברים בתנועה העירונית ואף לשיתוקה.

תחב"צ בסין
היום בבייג'ינג יש 1,008 ק"מ של נתיבי אוטובוסים

כחלק מהתוכנית הסינית, בשעות העומס בכביש בכל יום בשבוע, רכב מיוחד מזיז את חומת ההפרדה בין הנתיבים כדי להוריד את הלחץ של זרימת המכוניות ממרכז העיר לכיוון היציאה ממנה. הכול נשלט ממקום אחד - מרכז השליטה העירוני התחבורתי. בחדר הבקרה אפשר לראות את כל מצב התחבורה בבייג'ינג, בכל רגע נתון, ואחד מתפקידיו הוא לספק מידע, בין היתר לאזרחים, כדי שהם יוכלו לבחור באיזו דרך לצאת בבוקר לעבודה.

תחב"צ בסין
רכב מיוחד מזיז את חומת ההפרדה בין הנתיבים
תחב"צ בסין
הכול נשלט ממקום אחד - מרכז השליטה העירוני התחבורתי

על המסכים במשלט ניתן לראות כמה מכוניות נוסעות בכל כביש, לראות את רמת העומס ברכבות התחתיות ובתחנות המוניות הגדולות ואפילו את מפת האופניים החשמליות שבשימוש. בנוסף, סמוך לשם נמצא המרכז לחלוקת קנסות שמאפשר סגירת מעגל מהירה עם עברייני התנועה. עבור מי שעובר על החוק ומתועד באחת ממצלמות המהירות, הודעת הקנס עלולה להגיע בתוך חצי שעה מרגע העבירה, ולא בדואר – אלא בסלולר.