מסמכי אובר: הדלפת ענק של יותר מ-124 אלף מסמכים ותכתובות חושפת כיצד ענקית התחבורה העולמית הצליחה להתבסס בדרכים מפוקפקות במדינות רבות ברחבי העולם. התחקיר המקיף, של עיתון הגארדיאן הבריטי ושל עשרות כלי תקשורת נוספים מרחבי העולם, שופך אור על ההתנהלות הבעייתית: האופן שבו מנהלי החברה יצרו קשרים בעייתיים עם מנהיגים רבים ברחבי העולם, סיכנו את הנהגים שלהם במדינות רבות ופעלו להעלים מידע וחומר רבים שעשויים היו לסבך אותם בחקירות פליליות.

אתר התחקירים "שומרים", באמצעות העיתונאי אורי בלאו, הוא הנציג הישראלי בפרויקט חשיפת המסמכים. במסגרת התחקיר עולה כי ראשי אובר פעלו לקיים קשרים ענפים עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו – במטרה להיכנס לשוק המוניות בישראל. בין היתר עולה כי נתניהו נפגש עם ראשי החברה, הביע את תמיכתו בכניסתה לשוק – והתעמת עם שר התחבורה בממשלתו, ישראל כ"ץ. במסגרת הקשרים בין סביבת נתניהו לראשי אובר, ניהל מנכ"ל משרדו דאז, אלי גרונר, קשרים פרטיים ללא רישום ומעקב רשמי.

בהדלפת הענק נחשף כי במקומות רבים ברחבי העולם, בהם צרפת, הולנד, בלגיה, הודו, רומניה, הונגריה ומדינות נוספות, הייתה לאובר מערכת בשם "Switch Kill", שסייעה לראשיה למחוק במהרה מידע שעשוי היה לסבך אותה מול רשויות החוק המקומיות. ההדלפה מלמדת כי בצרפת ניהל הנשיא מקרון מערך יחסים קרוב ומתואם עם ראשי החברה – במטרה לבלום את מחאת נהגי המוניות המקומיים.

טרוויס קלאניק, לשעבר מנכ"ל אובר (צילום: רויטרס)
טרוויס קלאניק, לשעבר מנכ"ל אובר | צילום: רויטרס

אובר פועלת בעשרות אלפי ערים בעשרות מדינות ברחבי העולם, וכ-120 מיליון בני אדם נהנים משירותיה. במקרים רבים הביאה אובר, באמצעות ההתנהלות האגרסיבית שלה – לפגיעה דרמטית וניכר בכל שירותי המוניות המסורתיים. בישראל, עד עתה, כשלה אובר בניסיונותיה להיכנס לשוק המוניות.

פגישת נתניהו עם בכירי אובר

בינואר 2016 נפגש ראש הממשלה לשעבר נתניהו עם בכירים באובר בפורום הכלכלי בדאבוס שבשווייץ, ובהם גם מנכ"ל החברה טראוויס קלאניק. מנכ"ל אובר כתב על ההיערכות לפגישתו עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, לפני הפגישה עם נתניהו: "יש לי פגישה אחד על אחד עם מנהל לשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה מחר", סיפר לעמיתיו. "הוא חבר, ואני אשאל אותו מה הוא יכול להשפיע על ביבי".

אובר מנסה להיכנס לפעילות בישראל כבר מאז שנת 2014, אולם נתקלה מיד עם תחילת ניסיונותיה בהתנגדות חריפה של שר התחבורה דאז כ"ץ. באובר האמינו מההתחלה כי הסיבות להתנגדות של כ"ץ הם קשריו וקרבתו עם ארגוני נהגי המוניות בישראל, שרבים מהם פעילים ובעלי השפעה במרכז הליכוד.

אלי גרונר, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ (צילום: רויטרס)
אלי גרונר, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ | צילום: רויטרס

באחד המיילים שנשלחו מהחברה ללשכת ראש הממשלה נכתב: "המכשול שלנו הוא שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שלא מוכן לפגוש אותנו, ונוקט עמדת אנטי-אובר קשוחה. קרוב לוודאי שההתנגדות שלו מונעת מלובי מוניות חזק וממערך יחסים אישיים".

ההתנגדות של ישראל כ"ץ לכניסת אובר

בתחקיר מסמכי אובר מופיע מייל ובו דלף רישום בכתב יש של אחד הנוכחים בפגישה עם נתניהו, ובו גם ציטוטים, לכאורה שלו. ראש הממשלה לשעבר הביע התלהבות מהכנסת אובר לשוק הישראלי, ואמר לו כי כ"ץ מונע מאינטרסים זרים ומקשריו לנהגי המוניות. "אנחנו נשבור את ההתנגדות, בואו נעבוד במקביל", צוטט נתניהו.

ימים בודדים לאחר ששב מדאבוס, העלה נתניהו את סוגיית אובר בישיבת הממשלה השבועית. כ"ץ בתגובה לדברים, תקף את נתניהו והביע את התנגדותו למהלך – ונתניהו ביקר אותו: "ישראל, אתה צריך לדאוג לתחרות". בין היתר אמר נתניהו כי הוא שוקל לקחת תחת אחריותו את קידום הנושא, והבהיר כי אין לו ניגוד עניינים. כ"ץ לא נותר חייב: "תפקידי הוא לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לאזרחי מדינת ישראל. תחרות צריכה להיות הוגנה ומועילה". נתניהו התרגז, ואמר כי "רפורמות עושים ללא לחצים פוליטיים".

המיילים שנחשפו מלמדים כי באובר היו מרוצים מאוד מהסערה בין נתניהו וכ"ץ: "הוא לא מבזבז זמן", ציין מארק מק'גאן, בכיר בחברה ואחראי המדיניות הציבורית באירופה, אפריקה והמזרח התיכון. מק'גאן חשף בפני בכירי החברה כיצד פיתח מערכת יחסים "עקיפה וחזקה" עם גורמים בלשכת נתניהו.

בנימין נתניהו וישראל כץ (צילום: אפי שפריר, פלאש 90, חדשות)
נתניהו וכ"ץ, ארכיון | צילום: אפי שפריר, פלאש 90, חדשות

"הסכמנו שהגישה שלנו תהיה פעולה במקביל: "הוא (נתניהו) מקדם את הרפרורמה הרגולטורית, ואנחנו נשלח לישראל אנשים לבדוק מה יש לה להציע בתחום הרכבים האוטונומיים", כתב מק'גאן. באובר התרשמו כי נתניהו נלהב לקדם הכנסת רכבים אוטונומיים לישראל. בין היתר עולה מהתכתובות שנחשפו כי גורמים בלשכת ראש הממשלה ביקשו לתאם עם אובר שיציגו את מודל הנסיעות השיתופיות ככזה שיסייע להורדת יוקר המחיה, ויפחית את עלות התחבורה בישראל.

אחד הדברים הבעייתיים שעולים מחשיפת תכתובות המייל בין מק'גאן מאובר למנכ"ל משרד ראש הממשלה גרונר, הוא כי אחת ההתכתבויות ביניהם נעשה דרך אפליקציית לינקדאין, ולא דרך המייל הממשלתי ששימש לשיחות ביניהם עד אז. גרונר צירף את כתובת המייל הפרטית שלו וביקש שהשיח ימשיך להתנהל בה. מק'גאן נענה לבקשה. העברת השיחות לכתובת פרטית נחשבת בעייתית במיוחד והופיעה בפרשות מתוקשרות ברחבי העולם. כך לדוגמה, כיכבה הילרי קלינטון בפרשה שעסקה בתכתובות מיילים פרטיות שקיימה.

נתניהו, גרונר וכ"ץ סירבו להגיב.

לנציגות אובר בישראל הועברה בקשת תגובה פרטנית מטעם ארגון "שומרים", אולם החברה בחרה להעביר תגובה כללית שנוסחה לכלל כלי התקשורת שהשתתפו בפרויקט.

התגובה נפתחת בתיאור הרפורמות שעברה החברה ב-2017 על רקע "טעויות שנעשו בהתנהלות עד אז", ובכלל זאת החלפתו של המנכ"ל החברה וחלק ניכר מהנהלתה. "אין בכוונתנו לספק תירוצים עבור התנהגות העבר אשר אינה עולה בקנה אחד עם ערכי החברה בהווה. במקום זאת אנו מבקשים מהציבור ומהמשתמשים שלנו לשפוט אותנו לפי הצעדים שנקטנו בחמש השנים האחרונות והדברים שנעשה בשנים הבאות", נאמר בתגובה.

בהמשך וביחס להפעלת מערך השתדלנות בעולם נאמר בתגובה, כי בתקופה האמורה (2014-2016), פעלה אובר, יחד עם ממשלות בכל העולם, כדי להתאים את תקנות התעבורה השונות למאה ה-21 ולתחבורה שיתופית. "הטענה כאילו הדברים נעשו בסתר מגוחכת".

התחקיר המלא באתר שומרים

התחקיר המלא בגארדיאן