לראשונה: מסוק בלאק הוק מדגם AU"-60 אלפא" טס ללא טייס. זה קרה ביום שבת האחרון, כחלק ממחקר וניסוי שבוצע בלוקהיד מרטין,  כך על פי הודעת יצרנית המסוקים "סיקורסקי" אתמול (שלישי)

איגור צ'רפינסקי, מנהל Sikorsky Innovation , אמר בתדרוך לעיתונאים כי בתוך ההליקופטר ישנו מתג שנקרא "מתג 210", ואותו מתג אומר כמה טייסים יש במסוק. זו הפעם הראשונה לדבריו שהמתג הראה לפני הטיסה שאין טייס.

סיקורסקי UH-60 בלקהוק (צילום: AP)
"יהפוך את הטיסה לחכמה יותר", בלאק הוק, ארכיון | צילום: AP

המסוק טס מעל קנטקי ללא טייס במשך כחצי שעה בשבת האחרונה, ולאחר כיומיים ביצע טיסה נוספת וקצרה יותר. בחברה אמרו שעבדו על הניסוי במשך 6 שנים לערך, אבל תמיד היה טייס במסוק, על כל מקרה שלא יבוא, גם אם המסוק היה טס לגמרי בעצמו.

לפני הטיסה, עבר המסוק מספר בדיקות, במסגרתן המריא ורץ על מערכת שמדמה זיהוי טווחים של אור, ומתארת את קו הרקיע המורכב של ניו-יורק. בנוסף, הוא הגיב באופן אוטונומי לגורדי השחקים המדומים, ולבסוף, על פי צ'רפינסקי, נחת בכוחות עצמו.

ה"בלאק הוק" משתמש במערכת אוטונומית  של סיקורסקי הנקראת "מטריקס", שנועדה לעזור לטייסים לטוס מעל שטחים מעט פגומים, או בין היתר כאלה שהראות בהם מוגבלת והתקשורת לקויה.

"עם עומס מופחת, הטייסים יוכלו להתמקד יותר במשימה במקום במכניקה", אמר סטיוארט יאנג, ממובילי הניסוי, והוסיף: "השילוב הייחודי בין תוכנה וחומרה יהפוך את הטיסה לחכמה ובטוחה יותר". בניסוי הושקעו בערך 160 מיליון דולר, והכוונה היא לסיים אותה עד סוף השנה, לדבריו של יאנג.

"זה כולל האפשרות להפעיל את המסוק בכל שעות היום, עם ובלי טייסים, ובמגוון תנאים קשים, כמו צפיפות", הוסיף יאנג.