הספינות ממשיכות להצטבר בפקק הענק שנוצר בתעלת סואץ, לאחר שאחת מספינות המטען הגדולות בעולם נתקעה בשל תנאי מזג אוויר קשים לפני חמישה ימים. ההשלכות כבר מורגשות בשוק הנפט העולמי, נשיא ארה"ב התערב  ואמר שהאמריקנים מחפשים פתרונות כדי לחלץ את "אבר גיבן" שאורכה 400 מטר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"יש לנו ציוד שלרוב המדינות אין ואנחנו בודקים איזו עזרה אנחנו יכולים להציע", אמר ביידן אמש. ההערה של נשיא ארה"ב הגיעה אחרי שמספר גורמים בכירים בממשל אמרו שחיל הים מוכן לשלוח צוות גוררים מומחה לתעלה אך מחכה לאישור של הממשלה.

בינתיים, הניסיון האחרון להוריד את המסע של הספינה נעצר אמש כשבמקביל עוד ועוד חברות מנתבות ספינות חדשות לנמלים אחרים במטרה להוריד את העומס שנוצר באזור. למרות זאת, 200 ספינות לפחות נמצאות בשעה זו בפקק האדיר שנוצר, שנראה גם למרחק רב מהלוויינים שחגים מעל.

ספינת הענק אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ (צילום: רויטרס)
אבר גיבן בתעלה מצד שמאל למעלה, ו-200 הספינות התקועות מחכות מאחוריה | צילום: רויטרס
ספינת הענק אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ (צילום: רויטרס, רויטרס_)
צילום: רויטרס, רויטרס_

יו"ר רשות תעלת סואץ אמר כי הספינה נתקעה ככל הנראה כתוצאה מתקלה טכנית או בגלל טעות אנוש. לדבריו, אם המאמצים שנעשים כעת לחילוץ הספינה לא יעלו יפה, הם ינסו להקל על המשקל של הספינה להוריד חלק מהמטען שנמצא עליה.

עוד הוסיף יו"ר הרשות כי רוחות חזקות ותופעת הגאות מקשות על מבצע החילוץ, בו משתתפות 14 ספינות גוררות. הוא גם ציין כי לאחר שתסתיים חקירת האירוע יוטלו קנסות כספיים על האחראים לכך. 

בגולבס דווח כי תעלת סואץ, המפרידה בין אפריקה לאסיה, היא אחד ממסלולי הסחר העמוסים ביותר בעולם, כאשר כ-12% מכלל הסחר העולמי עובר בה. לפי מגזין הספנות "Lloyd’s List", כל יום שבו התעלה חסומה – משבש מעבר של סחורה בשווי כ-9 מיליארד דולר - כלומר עלות של כל שעת חסימה עומדת על כ-400 מיליון דולר.

עוד דווח בגלובס כי בשל ההערכה שפינוי התעלה צפוי להימשך שבועות ארוכים, ישנה השפעה ישירה על שוק האנרגיה העולמי. בתוך כך, החוזים העתידיים של הנפט עלו כבר הלילה ב-4%. גם מפעילי הנמל בתעלה מפסידים עשרות מיליוני דולרים מדי יום בשל הפקק, כשהערכה שעל הספינות שתקועות בפקק ישנה סחורה בשווי של 12 מיליארד דולר, כך על פי הוול סטריט ג'ורנל.