ההגבלות שהביאה איתה מגפת הקורונה בשנת 2020 גרמו לירידה הגדולה ביותר בזיהום של פחמן הדו-חמצני שנוצר בשוק האנרגיה מאז מלחמת העולם השנייה. אך בחודשים האחרונים השווקים מתעוררים בעקבות דעיכת התפשטות הנגיף. וכך, ככל שהפעילות הכלכלית חוזרת - הפליטה של הגזים הרעילים מתחדשת ומתגברת במהירות. כעת, חוקרים בסוכנות האנרגיה הבין לאומית (IEA) מזהירים: "הביקוש לאנרגיה מגביר את הסיכון שפליטת הפחמן הדו חמצני תגדל משמעותית השנה".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

נתונים חדשים של סוכנות האנרגיה הבין לאומית מראים כי פליטת גזי החממה טיפסה בהתמדה במחצית השנייה של 2020, כשהכלכלות הגדולות בעולם החלו להתאושש. עד דצמבר 2020, פליטת הפחמן הייתה כבר גבוהה ב-2% לעומת החודש המקביל אשתקד.

החזרה הזאת של הזיהום למדדים שנרשמו לפני המגפה ואף למדדים גבוהים יותר, היא עלייה משמעותית אחרי שפל חסר תקדים במדדי הזיהום שנמדדו בראשית 2020. פליטת גזי החממה ירדה בכ-2 מיליארד טון מטרי, או 5.8% בשנת 2020, לעומת השנה הקודמת. לצניחה כזו "אין תקדים בהיסטוריה האנושית - באופן כללי, זה שווה ערך להסרת כל פליטת האיחוד האירופי מהסך העולמי", כתבו המחברים של הדו"ח מסוכנות האנרגיה.

זיהום אוויר בניו דלהי  (צילום: SKY NEWS)
המשק מתאושש, ואיתו פליטת הדלק הפוסילי. זיהום אוויר בניו דלהי שבהודו. ארכיון | צילום: SKY NEWS

הן בארה"ב והן באיחוד האירופי נרשמה ירידה של 10% בפליטות, כשהירידות החדות ביותר התרכזו בחודשים מרץ, אפריל ומאי. סין היא הכלכלה הגדולה היחידה שראתה עליה בפליטות הגזים  הרעילים, בשיעור שנתי של 0.8%. חלק ניכר מהעלייה הזו הגיע לקראת סוף השנה. פליטת הפחמן הדו חמצני בסין הייתה גבוהה ב-7% בדצמבר 2020 בהשוואה לדצמבר 2019.

הקטגוריה שבה נרשמה הירידה הגדולה ביותר בפליטה בעקבות השימוש באנרגיה הייתה כמובן התחבורה, בגלל שמיליארדי בני אדם הושמו בסגר והעסקים האטו את פעילותם או הפסיקו לגמרי. הירידה בשימוש בנפט תרמה ליותר ממחצית מכלל הירידה בפליטות גזי החממה, מחצית מהתנועה על הכבישים ועוד 35% בגלל שהמטוסים קורקעו.

עשן ממפעל פלדה בסין (צילום: Kevin Frayer, GettyImages IL)
עשן ממפעל פלדה בסין | צילום: Kevin Frayer, GettyImages IL

יש גם נקודות אור בדו"ח החדש שהוציאה סוכנות האנרגיה. החשמל שנוצר מאנרגיה מתחדשת הגיע לראשונה לשיא של 20% מסך מקורות האנרגיה העולמיים וכלי רכב חשמליים נמכרו במספרי שיא. אבל העולם צמא עכשיו לחזור למצב נורמלי ובמקביל להפחית את הפליטה של הגזים הרעילים לצמיתות. סוכנות האנרגיה הבין לאומית חושש שללא מגבלות על פליטת CO₂ לאחר המגפה, האנושות לא תנצל את המומנטום שנוצר בראשית 2020.

המהירות שבה חזר הביקוש לאנרגיה עם הסרת המגבלות "מגביר את הסיכון שפליטת ה CO 2 תגדל משמעותית השנה", נכתב בדו"ח ה- IEA. מדעני הארגון ומומחי סביבה אחרים מעריכים שצריך להפחית את הפליטה של הגז הרעיל ב-10% בשנה לפני שהמדענים יוכלו לזהות הפחתתה משמעותית בריכוז ה- CO₂ באטמוספירה, שבינתיים עולה מדי שנה כבר עשרות שנים.