חברת פייסבוק שוקלת לאסור פרסום של מודעות פוליטיות ברשת החברתית לקראת הבחירות בארה"ב - כך פורסם הערב (שישי) בעיתון העסקים, "בלומברג". מטרת המהלך - עצירת הפצה של מידע שגוי על פוליטקאים. הצעד מגיע ברקע הביקורת שקיבלה הרשת החברתית בנוגע לשיח השנאה בה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

עוצר שכזה על מודעות עשוי לעזור במאבק נגד פייק ניוז ומידע מטעה שמופצים באופן נרחב בניסיון להטות את הצבעת הבוחרים כיוון מסוים. ועדיין, קיים חשש מסויים שקולות הקוראים לאמריקנים להצביע ייחסמו גם הם, ושמועמדים שירצו להגיב על מידע שפורסם לגביהם יוגבלו.

פייסבוק לא מאמתת את תוכן המודעות שמפרסמים פוליטיקאים או עובדים בקמפיינים מטעמם. הנקודה הזו עמדה פעמים רבות במרכזן של מחלוקות משפטיות מול פייסבוק, בהן נטען כי היא משמשת פלטפורמה להפצת שקרים. עוצר פרסומי טרם בחירות הוא די נפוץ בחלקים אחרים בעולם, כולל באנגליה, שם מנהל המדיניות הראשי של פייסבוק ניק קלג היה סגן ראש הממשלה.

בשבועות האחרונים גובר הלחץ על ענקיות הטכנולוגיה ששולטות ברשתות החברתיות לשנות את מדיניות השיח שלהן. בחודש שעבר הושק קמפיין של הליגה נגד השמצה וכמה ארגונים חברתיים נוספים שקורא לפייסבוק לעצור את שיח השנאה בפלטפורמה. תחת ההאשטאג #StopHateForProfit קוראים בתנועה לחברות המסחריות להפסיק את הפרסום שלהן בפייסבוק, מתוך האמונה כי פגיעה בהכנסות היא המוצא היחיד שיכול להביא את פייסבוק לשנות כיוון.

טוויטר מזהירה שציוץ של טראמפ "מאדיר אלימות" (צילום: טוויטר)
טוויטר מזהירה מפני הציוצים של טראמפ | צילום: טוויטר

הקמפיין הזה והביקורת ההולכת וגוברת מצידם של ארגוני זכויות אדם, שדורשים מאמצים משמעותיים להגבלת פוסטים שמתוארים על ידם "מדכאי השתתפות בבחירות", נשאו פרי בחודש האחרון. טוויטר החלה לסמן ציוצים מטעים, ביניהם גם אלה של הנשיא טראמפ; פייסבוק החלה לסגור חשבונות וקבוצות שמעלות שיח שנאה; רדיט סגרה את אחד מחדרי הצ׳אט הפופולריים ביותר בו פעלו רבים מתומכי טראמפ גם כן בגלל שיח שנאה; ופלטפורמת הלייב טסרימינג טוויטץ׳ אף השעתה את חשבונו של טראמפ עד להודעה חדשה.

כעת, נדמה שהביקורת מתחילה לחלחל גם לחדרי הדיונים ולמקבלי ההחלטות בפייסבוק, שבמשך שנים התעקשה שלא להתערב בתכנים שעולים בפלטפורמות שלה, בייחוד כשזה נוגע לסוגיות פוליטיות. ובעוד שעדיין לא הוחלט כלום, מדובר בחריגה מהקו "הבדלני", אשר ברקע הצעדים של פלטפורמות חברתיות נוספות - בהחלט עשוי להעיד על שינוי מדיניות מצידה של פייסבוק.