הדינוזוארים אומנם נכחדו מהעולם כבר לפני מיליוני שנים, אבל מחקרים חדשים מציעים שהטורפים הנכחדים נאלצו להתמודד עם מחלות שנפוצות בקרב בעלי חיים ובני אדם גם כיום. אחד מהמחקרים שבחן מאובן של רגלו של דינוזאור מסוג "צנטרוזאורוס אפרטוס", גילה כי אותו דינוזאור סבל מסרטן ממאיר עוד לפני שמת.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

החוקרים גילו כי המאובן של הרגל קצת מעוות, ובתחילה חשבו שמדובר בעצם שנשברה, והתאחתה לאחר מכן. אך כאשר מדענים הסתכלו על העצם בשנית, הם החליטו ללמוד אותה לעומק, והפגישו צוות מומחים ואנשי מקצוע בתחום הרפואה ממגוון רחב של תחומים, בהם פתולוגיה, רדיולוגיה, ניתוחים אורטופדיים ופליאופתולוגיה.

בצוות המחקר אמרו כי הם ניגשו לאבחון של העצם באופן דומה לאבחון של עצם עם גידול לא ידוע באדם חולה. החוקרים חתכו את העצם, ובעזרת כלים מיוחדים לשחזור צילום CT שהמחיש את מעבר התאים הסרטניים דרך העצם, הם גילו כי לאותו הדינוזאור היה סרטן מסוג אוסטאוסרקומה. כדי לאשש את הממצא, החוקרים השוו את העצם לעצם בריאה של דינוזאור מאותו המין.

עם זאת, החוקרים גילו כי הסרטן הוא לא זה שהרג את אותו הדינוזאור. המאובנים שלו נמצאו באופן כזה שרומז שהוא מת דווקא משיטפון שהכה באזור. מארק קראוטר, פרופסור לפתולוגיה ורפואה מולקולרית באוניברסיטת מקמאסטר, התייחס לממצא: "זו חתימה הבלתי ניתנת לערעור של סרטן עצם מתקדם אצל דינוזאור בן 76 מיליון שנה - הראשון מסוגו. זה מאוד מרגש".

בצוות המחקר הוסיפו כי יצירת קשרים בין מחלות של בני אדם כיום למחלות של פעם יעזרו למדענים להשיג הבנה טובה יותר של ההתפתחות והגנטיקה של מחלות שונות. המאובן המדובר נמצא בעיר אלברטה שבקנדה בשנת 1989, ורק ב-2017 החלה החקירה המחודשת שלו. נציין כי ה"צנטרוזאורוס אפרטוס" הוא דינוזאור בעל קרניים הדומה במראהו לטרטיקרטופס. הצנטרוזאורוס חי לפני 76-77 מיליון שנה - בערך 10 מיליון שנים לפני שנכחדו כלל הדינוזאורים.