נשיא לבנון מישל אעון אמר היום (שישי) כי חקירת האסון בביירות נמשכת, וכי גורמי החקירה בודקים גם אפשרות שהפיצוץ נגרם כתוצאה מהתערבות זרה. לדבריו, "ישנה אפשרות שסיבת הפיצוץ, שאינה ברורה עד כה, נובעת מטיל, פצצה או פעולה אחרת של גורמים זרים". את הדברים אמר אעון לכלי התקשורת בלבנון.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אעון הוסיף כי שלוש שאלות קשות נחקרות בשלב זה ונותרו עדיין ללא מענה ברור: הראשונה - כיצד הגיע לנמל ביירות האמוניום החנקתי ומדוע נאגר דווקא שם, השניה - אם הפיצוץ היה תוצאה של רשלנות או תאונה; והשלישית - האפשרות שהייתה התערבות חיצונית שהובילה לפיצוץ. 

בתוך כך, מסמכים חדשים ששוחררו מעידים שכמה סוכנויות ממשלתיות בלבנון עודכנו על האמוניום החנקתי שאוחסן בנמל ביירות, כולל משרד המשפטים הלבנוני, אך אלה לא עשו דבר כדי למנוע אסון כמו זה שיתרחש השבוע.

המחסן שהתפוצץ בביירות‎
המחסן שהתפוצץ בביירות

פיצוץ בביירות, לבנון
הפצועים בלבנון | צילום: ANWAR AMRO AFP, IBRAHIM AMRO AP, Hassan Ammar AP

לבנון חיזבאללה
לבנון חיזבאללה | צילום: רויטרס

המחאות מחוץ לפרלמנט הלבנוני
מחאות מחוץ לפרלמנט הלבנוני | צילום: רויטרס

אסון בנמל בירות בלבנון
ההרס בלבנון | צילום: AP

המידע מתווסף לריאיות שהולכות ונאספות, כולל הודעות דוא"ל ומסמכים רשמיים של בתי המשפט, שמעידים על כך שגורמים רשמיים ידעו על המשלוחים של אלפי טונות של אמוניום חנקתי – שתוארו על ידי מומחים רוסים כ"פצצה מתקתקת" – וגרמו לפיצוץ הטרגי בנמל בבירה.

לאחר הפיצוץ, ראש ממשלת לבנון חסן דיאב אמר כי זה "בלתי מתקבל" שהמשלוח עם כמות משוערת של 2,750 טונות אמוניום חנקתי, אוחסן בנמל במשך 6 שנים. עם זאת, מסמכים שהגיעו לידי CNN מעידים כי חברי הממשלה ומערכת המשפט בלבנון ידעו על כמויות נרחבות ומסוכנות של החומר המאוחסן שם – ונכשלו בטיפול בו.

ב-2013 כלי שיט בבעלות רוסית, MV Rhosus, עוכב בביירות עם מטען של 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, המשמש לחקלאות תעשייתית ולכרייה. המטען, כך נטען, יועד למוזמביק – אך הספינה נעצרה בביירות בשל קשיים כלכליים. משרד עורכי דין לבנוני המיצג את צוות הספינה הרוסי פרסם הצהרה ביום רביעי, שבה טען כי ביולי 2014 נשלחו ממנו מכתבים לגורמים רשמיים בנמל ביירות ובמשקד התעבורה הלבנוני, בו הם "הוזהרו מהסכנות שבחומרים שעל הסיפון".

הם הצהירו כי באותו חודש קיבלו מכתב מ"האחראי הכללי לתעבורות ימיות ויבשתיות", שהודיע שהוא שלח מכתבים רשמיים למשרד המשפטים בביירות, "בבקשה לדעת מה יש לעשות כדי למנוע את טביעתה של הספינה – וכן למנוע את חשיפת הנמל לסכנה שבמטען שעליה".

ב-CNN פנו לקבלת תגובה ממשרד המשפטים בלבנון, מרשות המעברים ומנמל ביירות – אך אף אחד מהם לא הגיב. למרות האזהרות, המטען נותר בנמל.