כנראה שאנחנו באמת לא לבד: עדויות לסימני חיים בחלל הן אומנם לא חדשות, אך כל תגלית חדשה כזו מרגשת ומסעירה את החושים. התגלית מהערב (שני) לפיה ככל הנראה שישנם סימני חיים סמוך לכוכב הלכת נוגה, הכוכב הכי קרוב לכדור הארץ שלנו, היא מרעישה למדי ומחזקת את הסברה שיש חיים גם בכוכבים אחרים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"אנחנו לא חושבים שחיים זה דבר נדיר", אומר ד"ר יגאל פת-אל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה ומחבר "קוסמוס טלסקופים", האנציקלופדיה של קבוצות הכוכבים. "בירחים של שבתאי יש גייזרים של מים חמים ואת כל החומרים הכי נפוצים בטבע לייצור חומצות אמינו. אין סיבה שלא יהיו חיים".

לדבריו, "מה שחסר זה תצפיות שיאששו את זה ועל אף שהמחקר שמתפרסם היום הוא לא תצפית על חיים בחלל, מציאת גז הפוספין היא התקדמות חשובה. אuמנם יש בגובה זה גם חומצה גופרתית, אבל אנחנו יודעים שעם התנאים הנכונים יש חיים מיקרוביים שיכולים להסתדר עם זה".

סימנים לחיים בנגה (צילום: SKY NEWS)
מולקולות של גז פוספין בעננים הסמוכים לנוגה | צילום: SKY NEWS

"עצם העובדה שהוא נמצא בגבהים אלו", מסביר ד"ר פת-אל, "היכן שהטמפרטורה נוחה ויכולים להיות אדי מים ומים, זה לא אומר ב-100% שיש חיים אבל זה בהחלט מבסס את ההשערה שבשמי נוגה מתקיימים חיים פרמיטיביים מסוימים. זו עדות נסיבתית חשובה, בדומה למולקולות חמצן שנמצאו בכוכבים אחרים ויכולות להעיד על פוטוסינתזה. מה שהתגלה היום חיזק עוד את ההערכה וההבנה שחיים זה לא דבר נדיר בחלל".

הגילוי המרעיש: סימני חיים אפשריים על כוכב נוגה

הערב דווח כי צוות אסטרונומים ביi-לאומי בראשותה של פרופ' ג'יין גריבס מאוניברסיטת קרדיף בוויילס ומאוניברסיטת MIT במסצ'וסטס שבארה"ב אותר גז פוספין (זרחן מימני) באטמוספרה של כוכב נוגה, גז שמיקרובים מייצרים גם על פני כדור הארץ.

בעוד שעל פני שטחו של כוכב נוגה חם מדי לקיים חיים כיוון שהטמפרטורה הממוצעת שם נעה סביב 464 מעלות צלזיוס, האסטרונומים שיערו כי ייתכנו עדויות לקיומם של מיקרובים באטמוספרה של הכוכב, בגובה של כ-50 עד 60 קילומטרים מהקרקע, שם התנאים נוחים יותר לקיום חיים.

מולקולות הזרחן התגלו לראשונה באמצעות תצפית דרך טלסקופ בהוואי – ומתברר שהתגלית המרעישה הזו היא מקרית לגמרי. "זה היה ניסוי שנעשה מתוך סקרנות טהורה, כדי לבחון את הטכנולוגיה החדישה של הטלסקופ הזה", סיפרה פרופ' גריבס. "כשקיבלנו את הרמזים הראשונים לכך שקיים גז פוספין בספקטרום של כוכב נוגה, זה היה הלם!".

ראש נאס"א ג'ים בריינדסטין התייחס גם הוא לתגלית בכוכב נוגה, ואמר כי היא "ההתפתחות המשמעותית ביותר עד כה" בחיפוש אחר חיים מחוץ לכדור הארץ.