מגפת הקורונה הביאה עמה בחודשיים האחרונים מגבלות תנועה והתקהלות חסרות תקדים. התחבורה הציבורית הפכה מוקד הדבקה לנגיף שעובר בקלות מאדם לאדם ותושבי מטרופולינים גדולים בעולם מצאו פתרון תחבורה זול ויעיל אחר - האופניים. במרכזים עירוניים בעולם ניצלו את המשבר והמירו כבישים לשבילי אופניים ולתכנון ובניה של מאות קילומטרים נוספים של שבילים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

כך למשל בפראג החלה העירייה בדיוק לפני כחודש במהלך מואץ לרשת את מרכז העיר בשבילי אופניים שסומנו בשולי כבישים רבי נתיבים. לפי שעה מדובר ברשת זמנית ואולם בעירייה ציינו בפרסום כי ישקלו להשאיר את השבילים בהתאם למצב התנועה. בפריז, הודיעה העירייה על בניית 650 ק"מ של שבילי אופניים עבור היום שאחרי הסגר.

במקסיקו סיטי הוביל משבר הקורונה את העירייה לגבש תוכנית להרחבה זמנית של שבילי האופניים ב-130 קילומטרים כבר בסוף מרץ. העיר שהוכתה ברעידת אדמה קשה בספטמבר 2017 גילתה כי מי שממשיכים לנסוע גם כשהכול מפסיק הם הדו-גלגליים. הגרדיאן הבריטי מדווח כי גם בברלין ובבוגוטה, בירת קולומביה, וכן בשורת ערים נוספות הוחלפו נתיבים למכוניות בשבילי אופניים.

נספרסו אופניים 2
צועדים עם אופניים. בעולם גילו אותם מחדש | צילום: Vélosophy lifestyle
תאי החנייה לאופניים ולקורקינטים השיתופיים בתל אביב
חניה לאופניים בתל אביב | צילום: עיריית תל אביב-יפו, עיריית תל אביב יפו

צעדים אלו מגיעים על רקע שינוי משמעותי בהרגלי התחבורה של הציבור. מיזם האופניים השיתופיים בניו יורק Citi Bike דיווח במחצית הראשונה של חודש מרץ על עלייה של 67% בשימוש, כך פורסם בניו יורק טיימס. מנגד אנשים פחות משתמשים ברכבים ובתחבורה ציבורית - בפראג נרשמה ירידה של כ-50% בתנועה בכביש, וירידה של 90% בשימוש באוטובוסים.

ומה קורה כאן בארץ? במהלך מרבית משבר הקורונה דיווחו בחברת נתיבי ישראל כי נפח התנועה בשעות השיא עומד על כ-30% בלבד מבשגרה שלפני הקורונה. עם זאת תוכנית "אופנידן" לבנייה של כ-100 ק"מ שבילי אופניים שיחברו את המטרופולין כולו קיימת כבר כמעט חמש שנים ולא צפויה להסתיים בימי הקורונה. כשהושקה ביולי 2015 הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הפרויקט יושלם בתוך ארבע שנים ואולם תאריך הסיום נדחה כבר עד ל-2022.

צפו בידיעות הכי צבעוניות מרחבי הגלובוס
תחרות אופניים במקסיקו | צילום: רויטרס, חדשות

במהלך משבר הקורונה עבדו בחברת נתיבי איילון להאיץ את העבודות האלו. הואצו העבודות ברחובות ספיר ונמיר בתל אביב וכן נפתח בימים האחרונים מקטע של שני קילומטרים בין בת ים לראשון לציון. בעוד ארבעה חודשים יפתחו את שביל איילון המחבר את בת ים לתל אביב ומתחילים כעת כבר ביצוע גם של החיבור בין תל אביב לרמת השרון.

במהלך שנת 2020 מתכננת עיריית תל אביב לסלול עוד כ-20 ק"מ של שבילי אופניים ברחבי העיר. העבודות עליהם, אומרים בעירייה, הואצו בשבועות האחרונים. בין היתר העירייה משלימה ומקימה שבילים ברחובות לוין קיפניס, שארית ישראל, ח"ל, דוד אבידן, אופנהיימר, טאגור, שלונסקי, בירנית, וינגייט, יד המעביר ושלום אש.

על הטענות בדבר עיכובים בפרויקט "אופני דן" עד היום הגיבו בחברת נתיבי איילון כי הן מתייחסות לתקופה שלפני הפיכתה של חברת נתיבי איילון לחברה ממשלתית בבעלות מלאה. עם הפיכתה של החברה לממשלתית, אומרים שם, הובילה ההנהלה החדשה שינוי ארגוני נרחב, תוך הסרת חסמים משמעותיים בפרויקט. מאז, קיבל הפרויקט תנופה אדירה, ובכלל זה קביעת יעדים ולוחות זמנים מדויקים, שבהם הוא עומד.

אז נותר לקוות שהקורונה תעלם לפני 2022, אבל שלפחות שבילי האופניים יתפשטו וגם יישארו.