משחק הסופרבול - גמר ליגת הפוטבול האמריקנית - ייערך הלילה (ראשון) במיאמי שבארה"ב, וימשוך יותר ממאה מיליוני צופים מרחבי העולם. על אף המשחק המרתק שצפוי בין הקנזס סיטי צ'יפס לבין הסן-פרנסיסקו פורטי ניינרז, סביר להניח שחלק גדול מהצופים בבית ידליקו את המקרנים דווקא כדי לראות את הופעת המחצית, בה יככבו ג'ניפר לופז ושאקירה, או את הפרסומות היקרות והמושקעות. זה מה שהם צפויים לקבל על המרקע, וזה המחיר ששילמו המפרסמים.

לצפייה בפרסומות באתר Vulture לחצו כאן

כרגיל, רוב החברות יפנו לסלבריטאים – שחקנים, זמרים וכו' – כדי לקדם את מוצריהם. בין היתר, צפוים הלילה לככב כריס אוונס בפרסומת של "יונדאי", כריס רוק במודעה של "פייסבוק" ואמ. סי. האמר בפרסומת לצ'יטוס. הזמר ג'ון לג'נד ינסה למכור לכם מכונית של ג'נסיס, והדמויות המצוירות של הסדרה המצליחה ריק ומורטי יפרסמו חטיף פרינגלס. גם החברה הישראלית "סודהסטרים" רכשה חצי דקה של זמן שידור במשחק.

פרסומת סופרבול 2015 לקארל ג'וניור
פרסומת סופרבול משנת 2015 שעוררה סערה | צילום: יוטיוב

כמו בכל שנה, גם הפעם שברו המחירים שיאים חדשים. עבור 30 שניות של זמן אוויר בשיא הערב, שילמו החברות סכום אסטרונומי של 5.6 מיליון דולר. זאת, בהשוואה ל-5.1 מיליון דולר בשנה שעברה. לשם השוואה, בסופרבול הראשון, שנערך אי שם בשנת 1966, פרסומת של חצי דקה עלתה למפרסמים קצת יותר מ-37 אלף דולר.

עליית המחירים מגיעה דווקא על רקע ירידה עקבית באחוזי הצפייה במשדר. בשנה שעברה צפו במשחק כ-98 מיליון אמריקנים, שפל של עשר שנים. שיא הרייטינג היה בשנת 2015, אז ניצחו הניו אינגלנד פטריוטס את הסיאטל סיהוקס באחד המשחקים המותחים והדרמטיים בהיסטוריה. 114 מיליון אמריקנים צפו במשדר, הנצפה ביותר בהיסטוריה של המדינה. עשרות מיליונים נוספים מסביב לעולם הצטרפו אף הם לחגיגה.

אחת הפרסומות המסקרנות השנה היא דווקא יוזמה פרטית מרגשת. אזרח אמריקני בשם דיוויד מקניל חיפש דרך להודות לווטרינר שלו על כך שריפא את כלבו מסרטן הלב והציל את חייו. התשובה המקורית אליה הגיע – יצירת פרסומת בשיא הפריים טיים השנתי. מקניל שילם לא פחות מ-6 מיליון דולר (באמצעות החברה שבבעלותו) עבור 30 שניות, בהן הוא מודה למכון הרפואי שריפא את סקאוט, הגולדן רטריבר ומפנה את הצופים לתרום לאוניברסיטה המפתחת את הטיפול החדשני לבעלי חיים.

טראמפ נגד בלומברג: הפרסומות היקרות של הסופרבול

במשך עשורים, מותגים רואים בדקות השידור של ששמורות לפרסומות במשדר הלאומי הזה - כדרך לפנות לקהל עצום. בשנה שעברה צפו בסופרבול 98.2 מיליון אמריקנים. עם זאת, מעולם לא שודרה בהפסקה פרסומת של מועמד פוליטי כזה או אחר. הסיבה העיקרית היא העלות האסטרונומית: 30 שניות שוות כ-5 מיליון דולרים.

בעבור פוליטיקאים שעובדים קשה מאוד כדי לגייס כספים, ומעדיפים שהמודעות והפרסומות הפוליטיות שלהם גם יהיו מטורגטות לקהל ספציפי ככל שניתן – מדובר בכסף רב מידי. השנה לעומת זאת, נראה פרסומות של שניים מהמועמדים הבולטים בפריימריז בארה"ב. כמה זה יעלה להם? 10 מיליון דולר לכל קמפיין, עבור 60 שניות של פרסומת.

הכול התחיל בפרסום בתחילת החודש שעבר על קמפיין בלומברג. אחד מדוברי הקמפיין סיפר לניו יורק טיימס כי "המטרה העיקרית היא לעצבן את טראמפ" וכי הפרסומת היא חלק מאסטרטגיה שבה ירוצו תשדירים שמתמקדים באזורים במדינה אשר לרוב נוטים מתמודדים להתעלם מהם.

 

 

שעות אחרי ההודעה לגבי בלומברג, גם בקמפיין של טראמפ פרסמו הודעה לפיה הקמפיין קנה זמן לפרסומת - ועוד כזו שתשודר מוקדם ייחסית, "כשרוב האנשים עדיין צופים". עוד הבהירו: "היינו בין הראשונים לקנות, וזה אפשר לנו מיקום שידור טוב, בתחילת האירוע".

 הפרסומת של שני המועמדים כבר פורסמו בעמודי היוטיוב הרשמיים. זו של בלומברג עוסקת במלחמה בנגישות היתר לכלי נשק בארה"ב, וזו של טראמפ מתמקדת בהישגים שלו לאורך הכהונה. ספק אם הדקה שיקבל כל מועמד תספיק כדי לשכנע בוחרים; אולם נדמה ששני המתמודדים העשירים ביותר בפריימריז עסוקים בלוחמה פסיכולוגית משלהם, סביב סוגיית מימון הקמפיין הרגישה.

 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות