נגיף הקורונה גורם נזק משמעותי לענף התעופה: משבר נגיף הקורונה שהחל להתפשט בסין בסוף חודש דצמבר לא מראה סימנים של האטה, כשמספר הנספים כתוצאה ממנו עולה מדי יום. מה שהחל בעיר ווהאן בסין, הפך תוך מספר שבועות לאיום פוטנציאלי על המשק הגלובלי - ובכלל זה על מגזר התעופה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לאלמנט הזמן ישנה חשיבות בשל ההתפתחויות הדינמיות והמהירות הקשורות בו, כשמה שהיה נכון לאמצע ינואר כבר אינו תקף לאמצע פברואר לא מבחינת היקפים וגם לא מבחינת ההשלכות על ענף התעופה. אם המגמה הנוכחית של ביטול טיסות תימשך, פעילות חברות התעופה העולמיות תרד ב-8% במהלך 2020.

מגזר התעופה והתיירות הוא הקורבן הראשון והמידי של המשבר מאחר שהמטוסים הפכו לפלטפורמה בולטת להעברת הנגיף. צעדי המנע המחמירים יצרו אפקט פסיכולוגי בקרב הנוסעים מתוך תובנה ששדות התעופה העמוסים ברחבי העולם משמשים נקודת מפגש בין נשאי הנגיף לבין נוסעים שלא נדבקו. 

בהלת הקורונה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
נזקים לענף התעופה בעקבות התפשטות הנגיף | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

סין אחראית לכ-16% מפעילות חברות התעופה העולמיות ועד לפרוץ המשבר, התיירות הסינית היוותה מקור הכנסה חשוב למדינות רבות בעולם. בעשור האחרון נוספו עוד 450 מיליון נוסעים מסין ועם היוודע היקף המגפה, הרשויות הסיניות אסרו על האזרחים לבטל את נסיעותיהם לחו"ל ואסרו במסגרת זו יציאת קבוצות תיירים לנסיעות בחו"ל.

תנועת הנוסעים הסינים בראש השנה הסינית הנוכחית ירדה ב-55% בהשוואה לתקופה המקבילה של חגיגות השנה הסינית בשנת 2019. הסינים היו אחראים על 173 מיליון ביקורים ברחבי העולם ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2019. התיירים הסינים הוציאו בתקופה זו כרבע טריליון דולר - יותר מכל מדינה אחרת בעולם.

בתחזיות השליליות ביותר שפורסמו על ידי גופי תעופה אזרחית בינלאומיים הצפי הוא לירידה של כ-75% בתנועת הנוסעים לסין וממנה באמצעות חברות תעופה בינלאומיות כבר במהלך החודש הנוכחי .הנפגעות הראשיות והראשונות מצניחת תנועת התיירות הסינית יהיו מדינות כמו תאילנד, וייטנאם וסינגפור, אצלן שיעור ההוצאה של תיירים סינים ביחס לתוצר המקומי הגולמי הוא הגבוה ביותר. 

נגיף הקורונה בתאילנד (צילום: רויטרס_)
תאילנד היא אחת הנפגעות הממשיות מהמשבר | צילום: רויטרס_

כך, למשל, תאילנד קלטה בשנה שעברה 11 מיליון תיירים סינים שהיוו כ-28% מכלל התיירים הנכנסים למדינה. יפן, שנסמכת על התיירות הסינית, צופה כי רק ברבעון הראשון של השנה הנוכחית יבוצעו 400 אלף ביטולים מצד התיירים הסינים. עוד מדינות בסביבתה הקרובה של סין שייפגעו מהירידה בתיירות הסינית הן אינדונזיה והפיליפינים. 

ההשלכות הקשות של התפרצות הנגיף: בדיקות חום ועמדות חיטוי ובידוד בנמלי תעופה בעולם  

לקריסת התיירות הסינית השלכות רציניות על חברות התעופה ובמדינות שונות נקטו בצעדים שונים להתמודדות עם המצב החדש: בצ'כיה, למשל, אסרו על טיסות ישירות לסין וממנה, ובדיקות חום מתבצעות בסמוך לעמדות הדרכונים. בנוסף, ישנה תדירות גבוהה יותר /של חיטוי בשערים ודלפקי הצ'ק אין, ומספר עמדות החיטוי לידיים הוגדלו. 

בצרפת בוטלו הטיסות לאזור ווהאן עד לסוף מרץ ומספר הטיסות לסין צומצם. בנוסף, מתבצעות בדיקות ויזואליות של נוסעים במטרה לאתר חולים או סימפטומים המזוהים עם המחלה, לעתים באמצעות צוותים רפואיים.

נמל התעופה בבייג'ינג (צילום: רויטרס_)
עוד ועוד טיסות לסין מבוטלות | צילום: רויטרס_

בנמל התעופה בפרנקפורט שבגרמניה, נוסעים שמגיעים מסין ומאזור ווהאן נבדקים במרכז הערכה רפואי ובהתאם לצורך מועברים לבידוד של 14 יום בבסיס צבאי צמוד לשדה התעופה.

באיטליה הוכרז מצב חירום ל-6 חודשים וביטלו את כל הטיסות מסין. כלל הנוסעים ממדינות אחרות, כולל האיחוד האירופי, עוברים בדיקת חום.

בארה"ב נאסרה לחלוטין כניסת תיירים מסין ותיירים אחרים שביקרו שם והוגדרו 20 שדות תעופה בהם ינחתו הגורמים המורשים להיכנס למדינה. בנוסף, מבוצעות בדיקות חום וניתנות מסכות בהתאם לצורך במתחמים מבודדים. 

נמל תעופה בסין
במדינות רבות בעולם הפעילו אמצעי מיגון מיוחדים

נוסעים עם תסמינים כלשהם ממלאים שאלון, משאירים פרטי התקשרות ואינם מורשים להגיע ליעדם הסופי – אלא מועברים לבדיקה בבתי חולים ולבידוד של 14 יום. נוסעים ללא תסמינים ממלאים פרטים ומאושר להם להמשיך ליעדם תוך הנחייה להישאר בבידוד ל-14 יום. 

בקנדה השכנה, הנוסעים מתבקשים לדווח האם יש להם חום או תסמינים כלשהם העלולים להיות דומים לקורונה. לא מפעילים אמצעי בדיקה.