התגלית שהפתיעה את המדענים: גולגולת של דינוזאור נמצאה במיאנמר כשהיא שמורה בשלמותה בתוך ענבר בן 99 מיליון שנה. מדובר במין לא ידוע של דינוזאורים - קטנים בגודלם ודומים לציפורים. המאובן שהתגלה, שהחוקרים מכנים אותו "אוקולדנטוויס", הוא הדינוזאור הקטן ביותר שנמצא עד היום.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"נדהמתי כשראיתי את התגלית בפעם הראשונה", אמר פרופ' ג'ינג'מי אוקונור מהאקדמיה למדעים בבייג'ין וחוקר במוזיאון הטבע בלוס אנג'לס. "אין היום בעל חיים שנראה כך". מדובר בגולגולת קטנה יותר מזו של ציפור מסוג "צופית בוהקת" (יונק הדבש). הממצאים מראים כי לדינוזאור היו יותר מ-100 שיניים מחודדות ועיניים שמזכירות לטאה. למרות השיניים הקטנות, החוקרים מעריכים כי הדינוזאור היה טורף.

גולגולת דינוזאור התגלתה בתוך ענבר (צילום: cnn)
צילום: cnn

רוב בני האדם נוטים לחשוב שדינוזאורים הם בעלי חיים גדולים ומגושמים, אבל הדינוזאור הקטן שהתגלה יכול ללמד אותנו שהיו מינים נוספים של דינוזאורים ושככל הנראה הם היו שונים בגודלם – אך טרם התגלו. "אנחנו כנראה מפספסים חלק שלם מתוך המערכת האקולוגית שבה חיו הדינוזאורים", אמרה פרופ' לארה שמיץ מהמחלקה לביולוגיה במכללת סקריפס שבקליפורניה, שפרסמה יחד עם פרופ' אוקונור את התגלית במגזין המדעי הנחשב 'Nature'. "אין לנו הרבה ידע על בעלי חיים קטנים מעידן הדינוזאורים".

בנוסף, המאובן שהתגלה יסייע לקהילה המדעית ללמוד גם על הדרך שבה הציפורים, שהתפתחו אבולוציונית מדינוזאורים, פיתחו את יכולת התעופה שלהם ומתי זה קרה – ככל הנראה מוקדם יותר ממה שהחוקרים משערים היום.