אירן במסע תיקון תדמית ומזעור נזקים: כשבוע לאחר הפלת המטוס האוקראיני ליד טהרן, הנזק הכלכלי והמדיני מצטבר - וכך גם הדרישות מצד המדינות שאזרחיהן נספו באסון, שבו נהרגו 176 בני אדם. במשרד החוץ האירני הגיבו הבוקר (שישי) לביקורות ולדרישות, בניסיון להנמיך את המתיחות. חברת KLM ההולנדית (חברת בת של אייר פראנס) הודיעה היום שלא תטוס מעל אירן ועירק, בשל הסיכון שנשקף למטוסים. החברה הודיעה על הצעד בעקבות דיון סוער בפרלמנט במדינה

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בהתייחסות להפלת המטוס האוקראיני אמר חמינאי, המנהיג העליון של אירן: "זהו מקרה טראגי ועצוב מאוד". עוד אמר ביחס ליירוט המטוס, שבוצע ככל הנראה מחשש שמדובר בתקיפה אמריקנית, כי "המחאות על התרסקות המטוס נועדה להאפיל על ההתנקשות בסולימאני. אויבי אירן משתמשים בסיפור הפלת המטוס כדי להחליש את משמרות המהפכה"

דובר משרד החוץ האירני עבאס מוסאווי קרא הבוקר למדינות המעורבות בפרשה להימנע מלהפוך את הסוגייה לנושא פוליטי. "אנו מבקשים שלא יהפכו נושא אנושי כאוב כמו התאונה הטרגית הזו לתירוץ לצעדים פוליטיים". 

מוסאווי טען בנוסף, לפי הציטוטים בסוכנות הידיעות האירנית "ISNA", כי אירן "שיתפה פעולה מעל ומעבר לציפיות" מול המדינות שאזרחיהן נהרגו וש"שכמעט כל ההרוגים זוהו". הדובר טען כי הדרישה של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו - שרצה כי הארצו תקבל גישה קונסולרית לחומרי ההתרסקות - היא "מוזרה".

דברי השר נאמרו בתגובה לקריאתן של חמש מדינות - קנדה, אוקראינה, שוודיה אפגניסטן ובריטניה - לחקירה "בין-לאומית, מעמיקה, עצמאית ושקופה - שתהיה פתוחה למדינות המתאבלות". עוד דרשו המדינות, שאירן תשלם פיצויים למשפחות ההרוגים.

מפת מכ"ם שהתפרסמה השבוע הוכיחה כיצד חברות התעופה השונות נמנעות מלטוס מעל אירן ועוקפות את נתיבי התעופה שעוברים מעל הרפובליקה האיסלאמית. מעבר לנזק התדמיתי שהדבר מסב לאירן, נוספים לכך נזקים כלכליים למדינה שמפסידה כסף כתוצאה מכל מטוס שלא טס מעליה.

הפלת המטוס האוקראיני בטהרן (עיבוד: AP)
תיעוד מהפלת המטוס האוקראיני | עיבוד: AP

השינוי בנתיבי התעופה שבולט על מפת המכ"ם התרחש לאחר שההנהגה האירנית קיבלה אחריות על הפלת המטוס האוקראיני. מאז הפלת המטוס, יש שורה של מדינות שעצרו את הטיסות שלהן לטהרן, ביניהן: מלזיה, גרמניה, הודו וכמה מדינות נוספות.  

בנוסף לכך, חברות התעופה בנו לעצמן נתיבי תעופה "עוקפי אירן", משום שהן לא רוצות לעבור מעליה - זאת מחשש שיפגעו. השינוי בנתיב התעופה מאריך בחלק מהמקרים את זמני הטיסה ומייקר משמעותית את העלויות, עד עד כ-30 אחוז. אבל העקיפה הזו נעשית למרות העלויות, מחשש לביטחון המטוסים והנוסעים. 

ממשלת אירן הודתה בסוף השבוע שעבר כי המטוס האוקראיני שבו 176 נוסעים הופל בשוגג על ידי כוחות אירניים, זאת לאחר ימים ארוכים של הכחשות נמרצות. בהודעה ברשת הטלוויזיה הממלכתית נמסר כי חיילים שהבחינו שהמטוס מתקרב לאתר צבאי רגיש קיבלו החלטה מוטעית - ויירטו אותו. עוד נמסר כי האחראים לאסון יישאו בתוצאות וייענשו על מעשיהם.