מפת מכ"ם שמתפרסת היום (רביעי) מוכיחה כיצד חברות התעופה השונות נמנעות מלטוס מעל אירן ועוקפות את נתיבי התעופה שעוברים מעל הרפובליקה האיסלאמית. מעבר לנזק התדמיתי שהדבר מסב לאירן, נוספים לכך נזקים כלכליים לרפבוליקה שמפסידה כסף כתוצאה מכל מטוס שלא טס מעליה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

השינוי בנתיבי התעופה שבולט על מפת המכ"ם מגיע כמה ימים לאחר שההנהגה האירנית קיבלה אחריות על הפלת המטוס האוקראיני. מאז הפלת המטוס, יש שורה של מדינות שעצרו את הטיסות שלהן לטהרן, ביניהן: מלזיה, גרמניה, הודו וכמה מדינות נוספות. 

הפלת המטוס האוקראיני בטהרן (עיבוד: AP)
תיעוד מהפלת המטוס האוקראיני | עיבוד: AP

בנוסף לכך, חברות התעופה בונות לעצמן נתיבי תעופה "עוקפי אירן", משום שהן לא רוצות לעבור מעליה - זאת מחשש שיפגעו. השינוי בנתיב התעופה מאריך בחלק מהמקרים את זמני הטיסה ומייקר משמעותית את העלויות, עד עד כ-30 אחוז. אבל העקיפה הזו נעשית למרות העלויות, מחשש לביטחון המטוסים והנוסעים. 

בעקיפת אירן באוויר ישנה גם אמירה של המדינות, שמעבירות לה מסר שהן לא סומכות עליה בעקבות הפלת המטוס.

ממשלת אירן הודתה בסוף השבוע האחרון כי המטוס האוקראיני שבו 176 נוסעים הופל בשוגג על ידי כוחות אירניים, זאת לאחר ימים ארוכים של הכחשות נמרצות. בהודעה ברשת הטלוויזיה הממלכתית נמסר כי חיילים שהבחינו שהמטוס מתקרב לאתר צבאי רגיש קיבלו החלטה מוטעית - ויירטו אותו. עוד נמסר כי האחראים לאסון יישאו בתוצאות וייענשו על מעשיהם.