הרשת החברתית טוויטר תאסור על פרסום מודעות פוליטיות, כך הודיע אמש (רביעי) מנכ"ל החברה, ג'ק דורסי. האיסור מגיע לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2020 והוא ייכנס לתוקף כבר ב-22 בנובמבר. מנכ"ל טוויטר הסביר כי "כוחו של הפרסום באינטרנט מביא סיכונים משמעותיים לפוליטיקה", ובקמפיין טראמפ זעמו: "החלטה מטומטמת מאוד".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בסדרת ציוצים הכריז דורסי על המהלך וכתב: "קיבלנו את ההחלטה להפסיק את כל הפרסום הפוליטי בטוויטר ברחבי העולם. אנו מאמינים שיש להרוויח את הכוח להעביר מסר פוליטי - לא לקנות אותו". המנכ"ל הוסיף: "למרות שפרסום באינטרנט יעיל וחזק מאוד בתחום המסחרי, הכוח הזה מביא סיכונים משמעותיים לפוליטיקה. ניתן להשתמש בו כדי להשפיע על קולותיהם וחייהם של מיליונים".

הצעד של טוויטר מגיע בעקבות הדאגה ההולכת וגוברת של תופעת ה"פייק ניוז", במיוחד לאחר פרשת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 בארה"ב. רוסיה סייעה בהפצת מידע שקרי ברשתות החברתיות בכדי לפגוע בהילרי קלינטון ולהשפיע לטובת טראמפ, ואף נטען כי בזכות התערבות זו ניצח הנשיא בבחירות.

מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי (צילום: Sakchai Lalit | AP)
מנכ"ל טוויטר הודיע: ייאסרו פרסומי מודעות פוליטיות | צילום: Sakchai Lalit | AP

לעומת טוויטר, פייסבוק הודיעה כי לא תבדוק את אמיתות פרסומיהם של פוליטיקאים והמנכ"ל מארק צוקרברג אמר כי יש להם זכות לפרסם ולהתבטא בחופשיות ברשת החברתית. הוא הכחיש כי החלטתו מושפעת ממניעים כלכליים והוסיף כי התשלום המתקבל ממודעות אלה מהווה פחות ממחצית האחוז מהכנסות החברה.

בסביבת טראמפ זעמו על המהלך, כאשר מנהל הקמפיין בראד פרסקייל אמר כי החלטת טוויטר "מטומטמת מאוד". פרסקייל הוסיף: "כלי תקשורת ליברליים מוטים יקנו ללא בדיקה תכנים פוליטיים התוקפים את הרפובליקנים. זהו ניסיון נוסף להשתיק את השמרנים".

מארק צוקרברג מייסד מנכ"ל פייסבוק (צילום: Chip Somodevilla, GettyImages)
פייסבוק לא מצטרפת: זכותם להתבטא בחופשיות | צילום: Chip Somodevilla, GettyImages

גם בקמפיין לנשיאות של ג'ו ביידן הדמוקרטי התייחסו לצעד של טוויטר. "מצער שחברות יחשבו שהאופציה היחידה היא לאסור לחלוטין מודעות פוליטיות", מסר דוברו של ביידן, ביל רוסו. "אך כאשר קיימת בחירה בין הכנסות על מודעות לבין שלמות הדמוקרטיה שלנו – מעודד כי לשם שינוי ההכנסות לא ניצחו".

הנושא עלה לכותרות בספטמבר שעבר כאשר טוויטר, יחד עם פייסבוק וגוגל, סירבו להסיר מודעת וידאו מטעה של קמפיין טראמפ נגד ביידן. הביקורות נגד הפרסום קראו לפייסבוק לאסור את כלל המודעות הפוליטיות, במיוחד לקראת הבחירות לנשיאות 2020.

הפוליטיקאים ימשיכו לצייץ את דעותיהם ומחשבותיהם מחשבונם הפרטי, כפי שעושים גם היום, ומהחברה נמסר כי היא תחרוג במקרים בודדים - ותתיר מודעות שמעודדות הצבעה. המדיניות המפורטת של טוויטר תפורסם ב-15 בנובמבר, שבוע לפני שאיסור הפרסום הפוליטי ייכנס לתוקף.