N12
פרסומת

שוב שכחתם איפה הנחתם את המפתח? יש לנו טריק

כמה פעמים קורה לכם שאתם רוצים לצאת מהבית ולא מוצאים את המפתח? או שכבר יצאתם מהבית אבל לא זכרתם אם נעלתם את הדלת – ואז גם פגשתם מכר מהעבר הלא רחוק וכמובן שכחתם את שמו? למה זה קורה לנו ואיך אפשר לטפל בזה? ד"ר שירלי הרשקו, מומחית בהפרעות קשב, עם הטיפים

מערכת TIP12
TIP12
פורסם:
אישה חושבת
אישה חושבת | צילום: shutterstock By Leszek Glasner
הקישור הועתק
  1. מה יעזור לנו לזכור?

    "במחקר שבו הפגישו אנשים עם אדם שאמר שקוראים לו 'בייקר', גילו שאותם אנשים שכחו מהר מאוד את שמו, אך כשאותו אדם אמר שהוא אופה ('בייקר' באנגלית) הם זכרו זאת לאורך זמן", אומרת הרשקו. "מחקר זה הגה את התופעה שנקראת 'הפרדוקס של הבייקר והאופה' (the Baker-baker paradox), שממחישה את ההבחנה שעושה מוחנו בין שם פרטי, שהוא סתם מילה חסרת משמעות וכותרת שרירותית, לבין מידע שניתן לעשות לו קישור לזיכרון עבר, כמו מקצוע ('אופה' מתקשרת אוטומטית למאפייה, לחם, קימה מוקדמת)".
    טיפ: מידע שניתן לקשר למשהו אחר יישמר טוב יותר בזיכרון. אם המוח איננו יודע לקשר מידע חדש למידע רלוונטי שכבר קיים בזיכרון, כנראה אותו מידע ייעלם במהרה.

  2. הקשב הוא רכיב משמעותי במיוחד

    "בתור מומחית להפרעות קשב אני יכולה להוסיף עוד דבר שמשפיע על הזיכרון שלנו: הקשב שאנו מפנים, אשר מתקשר גם לשכחה של חפצים", מדגישה הרשקו. "במקרים רבים אנחנו לא מפנים תשומת לב לגירוי, בין שהוא שם שנאמר לנו, או אותו חפץ שהנחנו במקום מסוים. כעבור זמן קצר מאוד כבר לא נזכור איך קוראים לאותו אדם שדיברנו איתו, או היכן שמנו את המפתחות".
  3. מדוע יש אנשים עם זיכרון פנומנלי מגיל 4 ויש כאלו שלא זוכרים מה אכלו אתמול?

    "זה כמו כל יכולת שלנו. יש אנשים עם תפקודי זיכרון גבוהים, ויש פחות... בדיוק כמו – נניח – רמת אינטליגנציה, תפקודי קשב, יכולת מוטורית, או כל דבר אחר: אנחנו שונים זה מזה. כמו כן, יכול להיות שם משתנה מתערב רגשי. אולי מי שלא זוכר דברים מהילדות, לא בהכרח היה רוצה לזכור אותם? ונקודה נוספת טמונה בסוגי הזיכרון. למשל: זיכרון קצר, ארוך. יכול להיות לאדם זיכרון ארוך-טווח מעולה, אבל זיכרון קצר או זיכרון עבודה גרוע, וזה דבר שקורה הרבה בקרב אנשים עם הפרעות קשה".

  4. איך אפשר לזכור טוב יותר שמות?

    - תנו תשומת לב לאדם שמדבר איתכם, היו בריכוז מלא, הסתכל לו בעיניים והתעניינו בו.
    - חזרו על השם שלו לעיתים קרובות. ואם אתם רוצים שיזכרו את השם שלכם – חזרו גם אתם עליו כמה פעמים בשיחה ("אמרתי לעצמי: שירלי, מה את עושה?").
    - בניית אסוציאציות בראש כאמצעי זיכרון: חשבו על מילים דומות, חרוזים או חפצים שיזכירו לכם את השם שלו ("שירלי טמפל – השירלי שמולי אנרגטית כמוה...").
    - בקשו מהאדם לאיית את שמו ודמיינו את האותיות מרחפות מעל ראשו.
    - אם שכחת שם של אדם אחר, נסה להפגיש בינו לבין אדם חדש, כך שיתבקש להציג את עצמו בפניו שוב.
  5. איך אפשר לזכור טוב יותר את המיקום של חפצים?

    - הקדישו 8 שניות קשב לחפץ כשאתם מניחים אותו. אפילו ספרו בקול.
    - הוסיפו אמירה בקול ("אני מניח/ה את הטלפון בשידה שליד המיטה שלי").
    - שלבו בין ערוצי חישה שונים (הביטו בו, הרגישו אותו, שמעו אותו).
    - תנו לחפצים מקום קבוע, ואז זה יהפוך להרגל, ולא תצטרכו לחשוב על מקומם (למשל: שידה בכניסה של הבית למפתחות).
    - אם איבדתם חפץ, התחילו ללכת בבית ולנסות להיזכר מתי ראיתם אותו לאחרונה. ההקשר יעזור לכם למצוא אותו. אם למשל תיכנסו למטבח, ושם השארתם את הארנק, זה יגרום לכם להיזכר שהנחתם אותו על הטוסטר, כי ההקשר (המצב שבו החפץ נכנס לזיכרון) והשליפה (המצב שבו אתם רוצים לשלוף את המידע) זהים (שניהם מתבצעים במטבח).

  6. איך מאמנים את הזיכרון?

    תפקודי הזיכרון הם לא גזירת גורל. אפשר לאמן את הזיכרון! כל אחת מהדרכים הבאות עושה זאת:
    א. ללמוד שפה חדשה או ענף ספורט חדש.
    ב. להתאמן בזכירת מספרי טלפון או תעודות זהות.
    ג. לאכול בריא, לשתות מים ולישון היטב.
    ד. לתרגל מדיטציה או מיינדפולנס (קשיבות).
    ה. לשחק משחקי מחשבה כמו טריוויה ותשבצים.

לסיכום, המוח שלנו איננו מתעניין בדברים שהם לכאורה חסרי משמעות, כמו שמות או מקומות שהנחנו בהם חפצים. לכן, כדי לזכור אותם, אנחנו צריכים לצקת להם אסוציאציה, קשב ועניין. אומנם זה לוקח עוד רגע מזמננו, אבל זה מונע רגעי מבוכה בהמשך...