החיים הם לא דבש, את זה אנחנו כבר יודעים. ולצערנו אם אתם לא חיים בבועה במדבר, יש להניח שגם אתם עדים או חווים בעצמכם עוולה חברתית מסויימת: בין אם זו עוד עליית מחירים נוספת, בנייה של מגרש באמצע בית הספר, פרשיית שחיתות חדשה בעירייה שלכם, מקרה מזעזע בגן הילדים שהופך את הקרביים או עוד מחדל חברתי של אחד ממקבלי ההחלטות. יש אנשים שמצקצקים בלשון וממשיכים לסחוב את המציאות, ויש את אלו שיוצרים מחאות ומאבקים כדי לשפר את המצב. איך תעשו את זה נכון? קיבלנו כמה טיפים טובים מיובל פרידמן ואלעד פרג'ון, ממובילי מחאת השולמנים שנאבק למען העצמאים בישראל ובעלים ומנכ"לים שותפים של לג'נדרי מדיה.

  1. צאו מהקופסא ומהמסכים 

    הכי קל זה ללחוץ לייק על דף של מחאה או להצטרף לקבוצה ולצפות בדיונים שרצים לנו בפיד, אבל לדברי פרידמן ופרג'ון - זה לא מה שיוביל אתכם לשום שינוי. "המשימה הכי חשובה שלכם היא להפוך את הדיונים בדיגיטל לעבודת שטח מסורה: מפגשים, חוגי בית, הפגנות, מפגשים עם גורמי עניין ועוד. למה? כי במאבק, מי שמשמר מומנטום - מרוויח. האביב הערבי עבד כי הפוסטים הוציאו אנשים לרחובות, אך מחאת הקוטג' לא עשתה כמעט כלום כי היא התבססה בעיקר על הדיגיטל בלבד. זוכרים את מחאות הדיור והאפודים? הן לא החזיקו בתשתית דיגיטל טובה, ולכן נשארו בעיקר כזיכרון. מאבק טוב מספק נושאים לדיון, ופלטפורמה בה ניתן יהיה לקיים אותו".
  2. זהו כאב וקושי המשותפים לקהל גדול ככל שניתן 

    אם אתם רוצים לרתום תומכים לאורך זמן, מומלץ לזהות כאבים וקשיים המשותפים לקהל יעד בעל היקף גדול ככל שניתן. "חשבו על מה השותפים למאבק שלכם חווים, מה מאתגר אותם? מה קשה להם ומה כמעט מוביל אותם לנקודת שבר? זהו את המקום בו אתם צריכים לגעת. כך למשל כשהובלנו את מחאת 'אני שולמן', התמקדנו בעובדה שעצמאי במדינת ישראל משלם מיסים גבוהים, מתמודד עם בירוקרטיות ו'נדפק' בכל פעם מחדש - זה רתם למעלה מ- 250,000 איש רק בקהילה עצמה". 

     

     

     

  3. הקימו צוות למאבק שלכם ותנו לו ביטוי תקשורתי

    אחת הטעויות הגדולות ביותר בקרב מובילי מאבקים ובייחוד בהתחלה היא לרצות להיות הפנים הבלעדיות של המאבק, בכדי לזכות בתהילה. "אם המטרה באמת חשובה לכם, הניחו את האגו בצד והקימו צוות של מומחים בו לכל אחד ממנו יהיה תפקיד מוגדר, לדוגמא - אנשי דוברות, קשרי ממשל, שיווק דיגיטלי וכיו"ב. אם חשוב לכם שהמאבק יצליח, תנו לבעלי התפקידים שלכם חופש פעולה, מחשבה ויצירה - אתם כנראה תהיו הראשונים שירוויחו מכך. בנוסף לכך, בראיונות לתקשורת אל תגדירו פרזנטור אחד, לאורך זמן הוא ימאיס את עצמו על הקהל. מה כן? הראו שאתם כוח ותנו לקבוצת אנשים להתראיין".
  4. שלבו בצוות משפיענים עם עקרונות המשקפים את המחאה שלכם

    כחלק מבניית הצוות האסטרטגי של המאבק הקפידו לשלב בו ידוענים בכל מיני רמות, כלומר אנשים עם עקרונות וערכים דומים לשלכם, אלפי עד מאות אלפי עוקבים ורצון לרתום את הרשתות שלהם לתהליך. 

     

     

     

  5. "לא עוד מחאת קוטג' או אספרסו" - תשכחו ממאבקים ממוקדים 

    זוכרים את מחאת המילקי, הפסטה והמוצרים הנוספים? לצערנו כל אחת מהן נועדה להיכשל מראש, בדיוק בגלל הסיבה שבגללה הן קמו. "אם תבחרו להתמקד במוצר אחד ולא בשורש הבעיה, לרשויות ולמקבלי ההחלטות יהיה 'קל להשתיק אתכם' באמצעות איזושהי הקלה אזוטרית בתחום ספציפי - וגם לכם יהיה מאתגר יותר לשמור על קהל היעד שלכם מעורב. ההמלצה שלנו היא לבסס את המחאה שלכם על נושא גדול ומהות, ולא פריט אחד: במקום מחאת השכירות בת"א - מחאת הדיור, במקום מחאת הקוטג' - מחאת התייקרות מוצרי היסוד/ החלב וכך הלאה".
  6. אם מאבק פורץ ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא באמת קרה?

    אם לא תגרמו לאנשים לדבר עליכם, אתם לא תעניינו אף אחד - וכידוע, פוליטיקאים ומקבלי החלטות פועלים רק איפה שיש דעת קהל. תעשו רעש, רעש, רעש ורעש. איך עושים את זה? פרידמן ופרג'ון ממליצים להתחיל בנוכחות בדיגיטל - הקימו קהילה, העלו פוסטים ע"י כלל מובילי המאבק, תייגו שיתופי פעולה, הגיבו בדפים ידועים, עלו לאוויר ברשתות חברתיות שונות במקביל, ומשם תכוונו את המעורבות בדיגיטל להפגנות ופעולות שונות, ככל שתצאו יותר מהנורמה תוך שמירה על אתיקה - כך יוטב למאבק שלכם. בד בבד, שתפו את הבשורה שלכם בדרך שקל לזכור ולהגיב לה (לדוגמא, Make America Great Again של טראמפ או Change של אובמה הביאו מיליוני מצביעים רק בגלל עבודת קריאייטיב מבריקה). 

     

     

     

  7. מוכנים לצאת לפעולה? זה הזמן להרים הפגנה 

    בדרך כלל, המחאה שלכם לא תעשה גלים כל עוד אין אימפקט בשטח. "הדרך לעשות זאת היא לרוב להתבסס על אירוע אקטואלי שמתקשר לשורש הבעיה בה אתם מטפלים, ו/או להתמקד באדם או גוף מסוים שלהם ההשפעה האמיתית על המצב שלכם והיכולת לשנות אותו (לדוגמא משרד ממשלתי, חבר בכיר בארגון מסוים, וכו'). ברגע שסימנתם את המטרה, ההפגנה צריכה לדון בפרמטרים האלו במינימום הסתבכות. תקבעו שעה (שנוחה לאדם הממוצע), תעדכנו את כולם על המקום, ותספרו בקצרה למה ההפגנה נועדה. אם אתם לא יכולים להסביר זאת במשפט, כנראה שאתם צריכים לחשב מסלול מחדש".
  8. אונליין אוהב אופליין ולהפך 

    הרמתם הפגנה מוצלחת? שדרו אותה בלייב לדיגיטל, מתחילים מחאה? "צרו באנרים דיגיטליים שיהיה אפשר לפרסם בתמונת הנושא של כל הפעילים כדי לעורר עניין ושיח ברשת, מחלקים פליירים? הזמינו את מקבלי הפלייר לעקוב ברשתות החברתיות. בכל פעולה שלכם מומלץ ליצור ממשק המחבר בין העשייה בשטח לדיגיטל ולהפך, כך המסר יגיע לקהלים בכל הערוצים בו זמנית ויהיה במודעות שלהם לאורך זמן".
  9. זכרו - כסף ומשאבים מניעים את העולם וגם את המאבק שלכם 

    אין כמעט מחאה שהצליחה בלי הירתמות של משאבים, בין אם כמענק ישיר, התנדבות של אנשים או תרומת שירותים/מוצרים למען המטרה. "לא מצופה שתקבצו נדבות בצומת, אבל אנחנו כן רוצים שתסתכלו מסביבכם ותבחינו במשהו ששווה הרבה יותר מכסף - הון אנושי ומוטיבציה. אם המטרה שלכם נכונה ורתמתם את האנשים הנכונים, אתם תתחילו לראות עשייה בשטח שתוביל עוד אנשים להצטרף, ועוד רעיונות נהדרים שיעניקו ערך משמעותי - לפעמים כזה שאחרים ישמחו לשלם עבורו ובכך לאפשר לכם מנוע צמיחה".
  10. אי אפשר להסתיר את הים - בואו עם יסודות חזקים!

    לא נרצה להזכיר שמות, אבל יש פוליטיקאים ואקטיביסטים שנכנסים למשחק ותוך יומיים הם נשרפים מכיוון שמגלים עליהם שהם לא טלית שכולה תכלת בתחום המאבק שלהם. "אם אתם מוחים נגד עוולה מסוימת, אתם צריכים לעשות זאת רק אחרי שווידאתם שאף אחד מהחברים או מבני המשפחה המרכזיים לא תרמו לה, בדרך כזו או אחרת. העולם מלא במומחים שיודעים איך לחפש אתכם ולהצליב מידע, והם ישמחו להשתמש בידע הזה כדי להביך אתכם בלייב ולהרוס לכם את כל מה שבניתם עד כה".