קניות והענקת מתנות לחגים הן חלק בלתי נפרד מהתקופה הקרבה, אך יחד עם זאת גם מהוות לא פעם מקור ללחץ, חוסר ודאות ולא פעם מדובר בבזבוז זמן: מה בעצם בני הזוג או ההורים שלנו באמת רוצים לקבל במתנה? כיצד נבחר מתנה שאכן תשמח אותם ולא תעלה אבק בארון ללא שימוש? והאם בכלל יש צורך להביא מתנה?  

מה קורה במוח שלנו כשאנחנו מביאים למישהו מתנה?

אז נתחיל בתשובה לשאלה האחרונה: כן. אבל לא צריך להגזים. מחקרים רבים הראו שקשרים חברתיים תורמים באופן משמעותי לאושר ולרווחה שלנו, ומתנות עשויות לעזור לנו לחזק אותם. "הענקת מתנות היא קוד חברתי המשקף מערכת יחסים רגשית שבה אנו זוכרים את האחר וחושבים עליו, רוצים להביע רגש כלשהו כלפיו (כמו אהבה, הערכה, תודה וכו') ובנוסף גם לשמח אותו ולגרום לו להרגיש טוב. ניתן גם לומר בהקשר זה שהענקת מתנה לאחר היא במובן מסוים גם הענקת מתנה לעצמנו שבדרך כלל תישמר בזיכרון לטווח הארוך ואולי גם לכל החיים." אומר איתי עניאל, חוקר ומומחה בפיתוח אסטרטגיות זיכרון.

סיבה נהדרת נוספת להביא מתנה לאחר היא כי זה טוב לבריאות. מחקר שפורסם באוניברסיטת קיימברידג' ב-2020 בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology, מצא שהענקת מתנות לאחרים מנבאת אושר גדול יותר מאשר הענקת מתנות לעצמנו ואף עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם ובשיפור בריאות הלב וכלי הדם, כך דיווח מחקר שפורסם ביוני 2016 בכתב העת Healthy Psychology.

מחקר נוסף מטעם אוניברסיטת קיימברידג' השתמש בסריקות MRI במטרה לבחון את הפעילות המוחית של אנשים בזמן שהם קיבלו החלטה להעניק מתנות לקרובים להם, מצא שמרכזי התגמול של המוח הופעלו יותר בהחלטה להעניק מתנות לקרובים, זאת ביחס למצב שבו משתתפי המחקר קיבלו החלטה להעניק מתנות לעצמם. ממצאים אלו שהתקבלו במחקר הובילו את החוקרים לכיוון מחשבה שהמוח שלנו מחווט במידה מסוימת להעניק לאחרים. 

 

 אז עכשיו כשהמחקרים בעדנו, השאלה היא: אלו מתנות אנחנו נזכור במהלך החיים?
"ניתן לומר כי מתנות חווייתיות ובכלל מתנות שמעוררות עוצמה גבוהה יותר של רגש, ייזכרו טוב יותר לאורך זמן. ככל שהעוררות הרגשית שלנו בשלב קבלת ומימוש המתנה תהיה גבוהה יותר, כלומר בשלב שבו המידע נקלט ומקודד בזיכרון, כך ככל הנראה נצליח לשמור אותה בזיכרון לטווח הארוך למשך זמן רב יותר", מסביר עניאל.

"הערך הרגשי שלנו למתנה שמתייחס לשאלה עד כמה היא משמעותית עבורנו, ישפיע על האופן שבו נקשר אותה למה שמעניין אותנו או חשוב לנו יותר ובהתייחס לכך לאופן שבו נאחסן אותה בזיכרון לטווח הארוך. במילים אחרות, לכל מה שיכול להיות קשור למתנה בהיבט הרגשי מבחינת המידע הנוסף שהיא עשויה להפעיל לנו במוח, יש השפעה רבה על איך שנשמור אותה בזיכרון, לדוגמא, קישור לתחביב אישי, מילים משיר שמקבל המתנה אוהב במיוחד, החנות האהובה עליו שבה נקנתה המתנה, צבע, טעם, ריח או פשוט פריט שרצה במשך זמן רב" מסכם עניאל.

רוצים לבחור מתנה בלתי נשכחת או לפחות כזו ש"תעשה את העבודה" בחגי תרש"ג? כמה טיפים: 

  1. בחרו מתנות חווייתיות בעדיפות על פני חפצים שספק אם יש בהם צורך

    מתנות חוויתיות כמו לדוגמא כרטיסים להופעה, שיעור ריקוד אהוב או הזמנה של אדם קרוב לארוחת ערב, עשויות לפעמים לגרום למקבל המתנה להרגיש קרוב יותר לנותן וכך גם לזכור את המתנה באופן רגשי וחווייתי טוב יותר לאורך זמן, זאת באופן יחסי לחפץ כזה או אחר שספק אם יש בו צורך והאם ייעשה בו שימוש. 

     

     

  2. חשבו על מתנה שתהא שימושית לאורך זמן

    אם בכל זאת החלטתם לקנות פריט או חפץ כלשהו, נסו לחשוב עד כמה המתנה תהיה שימושית למקבל, האם זה מתאים למה שהוא צריך/רוצה, איך זה יכול להתחבר לתחומי העניין שלו, תחביבים, תחומים עיסוק ואיך להימנע מכך שהמתנה תישאר בארון ותעלה אבק. מתנה פרקטית שהשימוש בה באופן תדיר, יכולה להיות לדוגמא חפץ כמו מכונת אספרסו והיא יכולה להיות גם ספר בתחום העניין של מקבל המתנה שיכול להעניק לו ידע בתחום שבו הוא מתעניין.
  3. הימנעו מלהפוך את המתנה לנטל

    בין אם המתנה חווייתית או חפץ, רצוי להימנע מלהפוך את המתנה למורכבת ואולי גם קשה מדי לשימוש. לעתים, מבלי להתכוון, נותני מתנות רבים מעניקים מתנה שיוצרת עבודה נוספת עבור מי שמקבל אותה ואף מקשה עליו. לדוגמא: כאשר מימוש המתנה דורש נסיעה לעיר רחוקה או פעילות שכרוכה במאמץ ואינה מתאימה למקבל המתנה.
  4. הקשיבו לבקשות סמויות ורמזים

    דרך ההיכרות עם האדם, תכונות האופי שלו, התחביבים האישיים, תחום העיסוק שלו וגם דרך שיחות משותפות על נושאים שונים, נוכל להקשיב וללמוד מה הוא באמת רוצה וצריך, ולעיתים לקבל ממנו, מבלי שהוא שם לב לכך, רמזים שיסייעו לנו לבחור את המתנה המתאימה ביותר עבורו. 

     

     

     

  5. זכרו שמתנה יקרה ערכית ולא בהכרח כספית

    לפעמים מתנה ערכית תהיה הרבה יותר יקרה עבור מי שמקבל אותה בהתייחס לעניין שלו בה ולערך הרגשי אליה, זאת ביחס למתנה אחרת שיכולה להיות יקרה יותר כספית. לדוגמא: יכול להיות שנקנה למקבל המתנה חולצה יקרה שלא תהיה לטעמו ושהוא לא ילבש אותה בכלל, לעומת ספר מעניין שנקנה לו בעלות נמוכה יותר והוא עשוי להעריך הרבה יותר. לכן, לא נכון למהר לבחור דווקא במתנות שהעלות הכספית שלהן גבוהה ולהתמקד בשאלות כמו: איך הוא ירגיש לקבל את המתנה? האם הוא רוצה וצריך אותה? מה לדעתנו הערך הרגשי שלו למתנה מסוג זה? האם היא תהיה שימושית עבורו? שאלות אלה עשויות למקד אותנו, להפחית לחץ ולהוביל אותנו להחלטה נכונה ומושכלת יותר בבחירת המתנה המתאימה.