אז איך האנגלית שלכם מ-1 ועד להזמין קפה בסטארבקס ולקבל צ'אי עם חלב סויה? (אל תשאלו איך אנחנו יודעים). אם בעבר יכלו הורים לנהל שיחות באנגלית מעל לראשי ילדיהם רק כדי שלא יבינו על מה הם מדברים, דומה שהיום - עלינו למצוא שפה חדשה משלנו. מצד אחד, זה נכון שהילדים שלנו חשופים לשפה האוניברסלית הזו מרגע שהם נולדים והנוכחות שלה באה לידי ביטוי גם בשפה העברית. ועדיין, יש הבדל גדול בין לשמוע מילים בלועזית פה ושם לבין להרכיב אותן לכדי משפט ולדבר אותה. 

החשיבות של השפה האוניברסלית רבה: לא רק כדי לדעת איך לנהל שיחה עם תייר או לחלופין להתנהל בעצמנו מעבר לים, אלא ששליטה בשפה האנגלית תפתח לנו דלתות בשוק העבודה, תאפשר לנו לתקשר בצורה אפקטיבית יותר עם העולם וגם תעניק לנו את היכולת להסתגל לחידושים בעולם המקוון. 

אז מתי מתחילים? התשובה פשוטה: כמה שיותר מוקדם. אולם, מתברר שהאחריות היא עלינו, ההורים, בעיקר בשלב ההתחלתי של חיי ילדינו. רק השבוע, ביטלה הממשלה את ההרחבה המתוכננת של לימודי האנגלית בגני הילדים ובכיתות א'–ב'. הלן דורון, מייסדת ומנכ"לית קבוצת הלן דורון לחינוך, ממליצה לקחת את המושכות לידיים ולחשוף את הילדים כמה שיותר מוקדם, בזמן שהם פתוחים, גמישים ונכונים ללמידה מהירה של שפה חדשה, ואולי גם כמה. 

נצלו את הזמן שהמוח הכי פתוח ללמידה

"מחקרים בתחום המוח מראים כי למעלה ממיליון קשרים עצביים נוצרים במוחם של תינוקות בכל שנייה מרגע היוולדם", אומרת דורון. "מרגע הלידה, תינוקות כבר מוכנים לתהליך למידה והם לומדים באמצעות גירויים: יניקה, מוצץ, קול ועוד. הגירויים מגבירים את קצב ייצור הקשרים העצביים אשר מפתחים את מוחו של הילד. ככל שהתינוקות ייחשפו ליותר גירויים, כך ייווצרו יותר קשרים עצביים במוח, ומוחו של הילד יהיה מפותח יותר". דורון ממליצה שלא לחשוש לחשוף את הילדים למידע רב, כי זה לא ישפיע לרעה על ההתפתחות הקוגניטיבית (הכרנית) שלהם, כפי שאולי יכולים לטעות לחשוב.  

האם ניתן ללמוד שפה אחת בכל פעם?
החשש מיצירת בלבול וידיעת שפה בדרך "משובשת" עשוי להישמע הגיוני אולם, זה בדיוק הפוך, במיוחד בגיל הרך. "רוב הילדים בעולם הם דו-לשוניים, כלומר דוברים למעלה משפת אם אחת. יתרה מכך, כאשר ילדים בגיל צעיר נחשפים לשפה נוספת, הם מסוגלים ללמוד את השפה ברמת שפת אם בקלות וללא מאמץ", מסבירה דורון. "למידת שפה שנייה (וגם שלישית או רביעית ויותר) אינה באה על חשבון אף שפה אחרת – מוחם של הילדים מסוגל לבצע את ההבדלה ולנצל את יכולות הלמידה הטבעיות לקליטה וספיגה בקלות של השפה הנלמדת. הדבר שחשוב לא פחות מהרצון הוא הדרך שבה הם לומדים. ברגע שהילדים חווים את תהליך הלמידה בצורה כיפית, קלילה, בקבוצות קטנות באמצעות שירים, משחקים והפעלות – תהליך הלמידה יהיה מוצלח, מהיר וזכיר יותר".  

אבל בסוף הם ילמדו אנגלית בבית הספר, למה להשקיע?
למרות שבשנים האחרונות ישנה מגמת שיפור, עדיין ברוב מוסדות הלימוד בישראל הילדים נחשפים לשפה האנגלית בכיתה ג'. מצד ההורים מדובר ב-win-win (מצב רווח לכֹל): אין צורך להשקיע בלימודי שפה נוספת כי בכל מקרה הילדים ילמדו את השפה בבית הספר. 
דורון: "מחקרים בתחום חקר המוח מראים כי ילדים עד גיל 7-8 יכולים לקלוט שפה נוספת ללא מאמץ משום שעד הגיל הנ"ל המוח ממשיך לייצר קשרים עצביים בקצב גבוה. לאחר גיל 7, קצב הייצור של הקשרים העצביים במוח יורד, ודבר זה מקשה על למידת שפה חדשה כשפת אם. כאשר ישנו קושי, הדבר מייצר תסכול וסלידה מתהליך למידה, במידה וזה אינו מונגש בדרך טבעית ומהנה. הדוגמה הנפוצה ביותר היא עולים חדשים או רילוקיישן, בהם ניתן לראות כי ילדים קולטים במהירות רבה את השפה המקומית ואילו מתבגרים וההורים מתקשים הרבה יותר".

אז מה עושים? דורון מנדבת טיפים ללימוד נכון של השפה האנגלית:

מתחילים כמה שיותר מוקדם.
אנגלית נדרשת בכל מקום בימינו והידע שלה הוא קריטי בכל מקצוע, כמעט. אם מתחילים ללמוד אותה מוקדם זה עשוי להיות מועיל לעתידו של הילד.  

על טעויות לא משלמים.
יכולות השפה שלנו לא נמדדות בטעויות. אין ספק שעדיף לדבר עם שגיאות מאשר לא לדבר בכלל. אפשר לקחת דוגמה מתהליך של רכישת שפת אם: כאשר תינוק אומר מילה חדשה, אנחנו מעודדים אותו גם אם ההגייה אינה נכונה או אם יש בה טעות. מטעויות שוליות אפשר להתעלם  כי הם יתקנו את עצמם בעתיד, ועל משפטים או מילים עם טעויות אפשר פשוט לחזור בעצמנו, בנוסח הנכון תוך שימוש בחיזוקים חיוביים. ברוב המקרים טעויות דקדוק ייעלמו עם הזמן, כל עוד לילדים יש הזדמנות לתרגל את השפה כמה שיותר. 

קבוצה קטנה.
למידה בקבוצה גדולה לא תמיד מאפשרת להתאים אישית את החומרים ואת השיטה לקצב ההתקדמות של כל ילד. אנו ההורים, יכולים לעזור ברכישת השפה האנגלית בין היתר באמצעות בחירה בלימוד בשיטה אינטואיטיבית, מהנה ובמסגרת של קבוצות קטנות, המאפשרת למורה להעניק יחס אישי לכל ילד ולהתקדם בחומרים בהמשך לרמת כל הקבוצה. 

ללמד בדרך שמעניינת אותם.
באופן טבעי, הדברים שמעניינים את המבוגרים פחות מעניינים את הילדים, ולכן על השיעורים להיות מותאמים לשמירה על תשומת לב הילדים. הכלל הוא ברור – ילדים לומדים טוב יותר אם הם לומדים על משהו שהם מעוניינים בו. מעקב אחרי קבוצת כדורגל אהובה, הזמנת משחק או בגד באתר קניות בחו"ל או אפילו צפייה בסרטון מצויר מוכר המדובב אנגלית יכולה להיות אתגר מושך עבורם, ומשולבת בהתאם בתכנית הלימודים. 

מתן השראה.
השפה האנגלית כבר מזמן לא נמצאת בשימוש רק בחו"ל. כמות הפעולות היומיומיות בהן משתמשים באנגלית הולכת וגדלה. בין אם מדובר בחיפוש מידע באינטרנט, בתרגום שיר או סרטון אהוב ב-YouTube, במשחק מחשב ועוד שלל דוגמאות –  האנגלית בכל מקום והיא מעוררת  את השראה בילדים ועוזרת לדחוף אותם לכיוון למידה יעילה. "לילדים חשוב לראות שהם יכולים להפיק תועלת משליטה בשפה זרה ולהבין שלימוד שפה הוא השקעה לחיים, ולא עוד מקצוע חובה בבית הספר", מסכמת הלן דורון.