בתחילת החודש, התעורר דיון סוער ברשת בעקבות פוסט חשוף ומכמיר לב שכתב השחקן קובי מאור, ובו תיאר את התגובה המעציבה של בנו הצעיר בעקבות ההשפלות שספג מחבריו בתוכנית "הישרדות", על רקע משקלו ומראהו החיצוני. בין היתר, נעשה שימוש במילים "זה לא קובי, זה קובבה"; "קובי הזה הוא פר... הר אדם"; "סמיטריילר" ועוד.

בפוסט כתב: "בחיי שהתאמצתי שלא להיפגע. סף ההכלה שלי גבוה. אבל כשאריאל הבן שלי סיים לצפות בפרק, נכנס בדממה לחדר והלך לישון, הרשיתי לעצמי להתפרק. בעיית ההשמנה במדינת ישראל קשה וידועה. ילדים מוחרמים במסגרות הלימודים על בסיס המשקל שלהם, מי כמוני יודע את זה". 

 

 הדבר העלה לשיח הציבורי לא רק את התופעה המוכרת והרעה של השמנופוביה, אלא גם את העובדה שהנפגעים הם לא רק מושאי הלעג עצמם, אלא גם סביבתם הקרובה ביותר. בני הזוג שלהם, הוריהם, וחמור אף יותר – ילדיהם. איך נוכל להעניק לילד בטחון ושלמות עצמית, כשהוריו מתמודדים עם נכות מסוימת או נראות ה"חורגת מן הנורמה"?

מה עושים ומה אומרים לילד שיש לו הורים עם חריגות כלשהי?

לצערנו כל חריגות ויזואלית נתפסת בחברה כדבר לא נעים, כאילו משהו לקוי בבן אדם ואנחנו נוטים לשים תוויות גם לגבי יכולות מנטליות או שכליות ולתייג אותם. התרבות העולמית מכתיבה מה נורמטיבי ומה לא ומי שאינו עומד בדרישות הסף, הוא כנראה נחות, לא שלם, פחות חכם ומה לא. איך מסבירים לילד של הורה עם חריגו ואם לדייק: לכל ילד כך שיהפוך לבוגר שיידע להכיל את אחר? איך דואגים לחזק לו את הבטחון ותחושת השלמות העצמית כשהוא שומע אחרים לועגים על האבא בכסא גלגלים, או אמא במשקל עודף מאד. הטיפים הבא 

  1. למדו את הילדים שנכות לא מעידה על חוסר

    יש מצבים של נכות או חריגות שנראים לעין וכביכול לא נמצאים בנורמטיביות כמו הורה על כסא גלגלים, חריגות משקל, עיוורון ויש מצבי חריגות שלא נראים לעין כמו מחלות שונות, מצבי חרדה, טראומות, דכאון שרבים מתהלכים ולא נדע מה מצבם והם סובלים מבלי להראות. לכן חשוב ללמד את ילדינו מגיל צעיר מאד שחריגות/נכות שנראית לעין אינה מעידה על פגם בבן אדם וחסר ערך. אם יש נכות זה לא אומר שמשהו חסר. הוא שלם כפי שהוא בכל סיטואציה.

  2. העבירו את המסר לראות את הטוב באדם

    כמו כן, חשוב להעביר לילדינו את המסר באופן כללי לראות את הטוב בכל בן אדם, להפנות תשומת לב לאיכויות, לתכונות הטובות שיש בו, ולא רק לחיצוניות כי אנחנו לא יודעים מה בלב של כל אחד. מה שבטוח שלכל אחד יש תכונות טובות ומיטיבות ורצוי ללמוד אותן. 
  3. מצאו את התכונות החזקות באדם

    הדבר החשוב שיש ללמד את הילד להורה חריג הוא למצוא את המיוחדות והתכונות החזקות בהורה כך שהילד יפנים בעצמו את הגישה של הכוחות הפנימיים. הכינו רשימת תכונות חזקות של האבא/אמא הנכה והילד ימצא את התכונות האלה בעצמו. כך גם בבוא העת, כאשר מישהו יעליב אותו הוא יידע איך להגיב מבלי להיפגע ויהיה גאה באביו/אמו הגיבורים שלו.
  4. דברו על הערך בהתמודדות עם אתגרים

    לכן חשוב להפנות את תשומת הלב לכוח הפנימי של האבא/אמא הנכה ועל ההתמודדות של ההורה מול החריגות, בכך למצוא את ההצלחות בהתמודדות של החריג וכמה הוא חזק. המסר שמועבר לילד הוא שיש לו הורה חזק מאוד וגיבור שמתמודד ועושה דברים שאחרים לא עושים, ממש כמו גיבור על. 

  5. הראו לילדכם דוגמאות מנצחות

    נכון יהיה לחשוף את הילדים לסיפורים מעוררי השראה. כמו למשל סיפורו של עמרי, בן שגדל לאבא נכה מלחמת יום כיפור שהיה גאה מאד באביו ואמר עליו "למדתי שאבא שלי בן אדם מיוחד שמתמודד" אותו הבן יצר כסא גלגלים מיוחד לאזורי שטח ובבוא העת יצאו לטיול שטח. 

  6. שימו דגש גם ליכולות של הילד עם עצמו

    עצם שימת הפוקוס על החוזקות והמיוחדות שבהורה וכך הילד ילמד גם לחזק את עצמו ולהבין שמה שרואים בחוץ לא אומר דבר על הבן אדם. למדו את הילד מה אפשר ללמוד על עצמו כשיש לו הורה חריג? איזה תכונות הוא מחזק בעצמו וכיצד הוא מתמודד עם המצב ולהראות לו שהוא חזק בדיוק כמו אבא/אמא....ושיש לו ממי ללמוד.

  7. למדו את הילד איך הופכים אתגר ליתרון

    חשוב שהילד יביו שהוא מיוחד בכך שיש לו הורים כאלה שמלמדים אותו לא להתייחס למגבלה פיזית כגורם מעכב אלא מחזקים כוח רצון וכמה הוא מבורך שיש לו ממי ללמוד תכונות כל כך חשובות להצלחה בחיים ואיזו מתנה היא לחיים שלו ולהתפתחותו.

**הכותבת היא פסיכותרפיסטית cbt, יועצת זוגית ומשפחתית, מומחית לאימון מנטלי להעצמה והתפתחות אישית, החברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY.