לפני מספר שבועות הודיעה הממשלה על תוכנית כלכלית שצפויה להפחית את ההוצאות החודשיות של משפחות של הורים עובדים לילדים מעל גיל 6 באמצעות הטבת מס. רק בעיה אחת יש בתוכנית הזאת - שסביר להניח שנצטרך להגיש בקשה להחזר מס כדי לקבל את ההטבה המובטחת, ורק 8% מהשכירים בישראל עושים את זה.

"בכל חודש, בתלוש המשכורת שלנו, יש כמה סעיפי מיסים שאנחנו משלמים באמצעות המעסיקים שלנו", אומרת לנו כנרת האובן, סמנכ״לית השיווק בחברת Fibo. "ביטוח לאומי, מס בריאות ומס הכנסה. מס הכנסה מחושב באופן חודשי, אבל בפועל אנחנו אמורים לשלם מס לפי ההכנסה השנתית שלנו. איפה הבעיות מתחילות? כשאנחנו עוברים עבודות במהלך השנה, כשקורים כל מיני דברים במהלך השנה כמו סיום תואר אקדמי או לידה, וכשיש הפרש משמעותי בין ההכנסות של בני הזוג בתא המשפחתי".

בשורה התחתונה, זה אומר שעלולות להיות המון טעויות בשורת המס שאתם צריכים לשלם, וסביר להניח שלפחות באחת משש השנים האחרונות מגיע לכם החזר מס.

למה רק 8% מהשכירים מגישים בקשה להחזרי מס?
"כי זה קשה. ומסובך. וגם קצת מפחיד", אומרת האובן. "בדו"ח מבקר המדינה מ-2015, מבקר המדינה ציין שמס הכנסה מערים קשיים על אזרחי ישראל במקום לאפשר להם לשלם את המס שהם באמת אמורים לשלם. הדו"ח החשוב הזה וגם זה שבא אחריו ב-2021, גרמו למס הכנסה לשפר את מערכת ההגשות, ואת הבקשות לשנים 2019, 2020 ובקרוב גם 2021 אפשר יהיה להגיש דיגיטלית. הבעיה היא, שכדי באמת למצות את זכויות המס צריך ידע חשבונאי שלרוב השכירים בישראל פשוט אין. מספיק להגיד 'הכנסה מיגיעה אישית' כדי להבהיר את פערי הידע שעולים כמנסים למלא את השדות בטופס הבקשה.

אז מה חשוב לדעת לפני שניגשים לנושא, מה בודקים קודם, ואיך מגישים את הטופס? 5 צעדים שיהפכו את ההליך הזה קל יותר עבורכם: 

  1. לא לוותר על בדיקת הזכאות להחזר

    "לפני שמתחילים תהליך של בקשת החזר מס, כדאי לערוך בדיקה של זכאות להחזר. רבים מוותרים על כך מראש, ו'מניחים" שהם לא זכאים', אבל לא כדאי להניח הנחות בעניינים האלה. בדרך כלל, הסיבות המרכזיות שבגינן אנשים זכאים להחזרים הן שהות בחל״ת, כמו שראינו עם פרוץ מגפת הקורונה, סיום תואר אקדמי, ביטוח משכנתא/ חיים, פערי שכר בין זוגות נשואים והחלפת עבודות, בייחוד אצל אוכלוסייה צעירה", מסבירה האובן. "את הבדיקה אפשר לעשות לבד במערכת הסימולטור של מס הכנסה, או להשתמש במערכות דיגיטליות שעושות את איסוף המידע והחישוב בעצמם ומעדכנים בתוצאות- בחינם.
  2. מה עוד צריך חוץ מטופס הבקשה עצמו?

    "האתגר של רוב השכירים בישראל הוא למצוא את המסמכים שבהם יש את המידע הרלוונטי להגשת הבקשה (ואותם צריך גם להגיש יחד עם הבקשה בסופו של דבר). מדובר במסמכים כמו סיכום שכר שנתי (טופס 106), אישור מס עבור השקעות בשוק ההון (טופס 867), אישורי מס מביטוח לאומי (כמו דמי לידה, אבטלה, מילואים וכו׳), אישור מס על תשלום ביטוח חיים, קבלות עבור תרומות, אישור סיום שירות סדיר, אישור זכאות לתואר אקדמי ועוד. חשוב לקחת מכל טופס את המידע הנכון (וזה מאתגר לפעמים) ולוודא שיש לכם את הטופס הנכון. שמרו את הקבצים באופן מסודר לפי שנה, זה יעזור לכם בסופו של דבר בהגשה, כי צריך לצרף את כל המסמכים", אומרת האובן. 
  3. להכיר את מועדי הגשת הבקשות להחזר

    "את הבקשה להחזר מגישים למס הכנסה בנפרד עבור כל שנה, וניתן להגיש בקשה להחזר עד 6 שנים אחורה רטרואקטיבית (מגישים 6 בקשות שונות, לכל שנה בנפרד). כמובן כשמגישים בקשה להחזר מס, לא חייבים להגיש את כל שש השנים האחרונות ואפשר להגיש רק את השנים בהן יש לכם זכאות להחזר. רק שימו לב: יכול להיות שמס הכנסה יחייבו אתכם להגיש גם בקשות עבור שנים שבהן יש לכם חוב.
    ב- 31/12 בחצות, בכל שנה, השנה השישית אחורה נסגרת, ושנה חדשה נפתחת. בדצמבר האחרון נסגרה שנת 2015 להגשה, ונפתחה שנת 2021.

    "שווה לשים לב רגע לפני שהגשתם את השנה שנסגרת (בהנחה שאתם זכאים להחזר), וכמובן לבדוק גם לגבי השנה החדשה שנפתחה בסביבות מרץ-אפריל, אז המעסיקים מעדכנים את סיכומי השכר השנתיים (אי אפשר להגיש את הבקשה ל- 2021 לפני, כי אי אפשר להגיש בקשה בלי הטופס הזה)".

  4. גם המשכנתא שלקחתם נכנסת לתמונה

    "נטילת משכנתא היא אחת ההתחייבויות הכלכליות המשמעותיות ביותר שאנחנו עושים בחיינו. אבל לצד ההתחייבות הענקית הזאת יש גם הטבה, והיא הזכות להחזרי מס. כדי לקבל משכנתא מהבנק רוב הסיכויים שנדרשתם לעשות ביטוח משכנתא. על ביטוח משכנתא מקבלים הטבת מס של 25% מגובה התשלום השנתי לביטוח (נכון ל- 2022), מה שיגדיל את הסיכויים שלכם לקבל החזר מס, כל עוד לקחתם את המשכנתא ב- 6 השנים האחרונות".
  5. איך יודעים שזה בטוח?

    "קודם כל, חשוב לעשות את כל הבירורים לפני שנכנסים למערכת של מס הכנסה. אין מה לפחד מ'להעיר' את מס הכנסה, יש להם מספיק עבודה, וזה שתשתמשו בסימולטור או תתחילו את התהליך, לא אומר שאתם חייבים לסיים אותו. זה נכון גם לגבי מגוון הפתרונות הדיגיטליים שמציעים בדיקה והגשת בקשה אונליין- הם יצטרכו לקבל את ההרשאה שלכם (ייפוי כוח) מול מס הכנסה ואולי גם ביטוח לאומי כדי לאסוף את המידע בשבילכם, לעשות את החישוב ולהגיש עבורכם את הבקשה למס הכנסה. החדשות הטובות הן שאת ההחזר עצמו, כדי למנוע מצבים של עוקץ, מס הכנסה משלמים ישירות לחשבון הבנק שלכם. הוא לא מגיע לרואה החשבון או לחברה דרכה עשיתם את ההחזר. לכן, שימו לב שאתם משלמים על השירות אחרי שאתם רואים שההחזר הופקד על ידי מס הכנסה לחשבון הבנק שלכם".
  6. אל תפספסו את הגשת הדוח השנתי

    "רוב השכירים בישראל אינם חייבים בהגשת דוח שנתי (דוח הכנסות והוצאות לשנת המס) לרשות המסים, אך לכלל הזה יש חריג: שכירים בעלי הכנסות גבוהות במיוחד נדרשים לעיתים להגשת הדוח. כך, מי שהרוויחו ב- 2020 משכורת גבוהה מ- 649,000 שקל חייבים להגיש דוח שנתי. את הדוח השנתי הזה, מסתבר, ניתן לנצל כדי להגיש בקשות להחזר- הטופס הוא בעצם אותו טופס, ולכן גם החישוב הוא לרוב די דומה. אם גיליתם שאתם חייבים להגיש את הדו״ח השנתי, תתייעצו עם רו״ח. לרוב יש תאריך סופי להגשת הדוח ואיחורים גוררים קנסות".

  7. וגם: מהן הדרכים להגשת בקשה להחזר מס?

    "כדי להגיש בקשה באופן מקוון מלא לשנים 2019 ו-2020 (כולל הגשת מסמכים נלווים) יש להכין במחשב קובץ או קבצים הכוללים את כל המסמכים אותם אתם מבקשים לצרף לבקשתכם (באתר רשות המסים מפורטים המסמכים הנדרשים), להיכנס באתר רשות המסים למערכת לפתיחת תיק להחזר מס ושם לעבור את השלבים הנדרשים, ביניהם הזדהות, פתיחת תיק לצורך הגשת בקשה להחזר מס , בדיקות אם אתם עומדים בתנאים מקדימים להגשת בקשה להחזר מס ומעבר לשידור מקוון של נתוני הדוח המוגש על-ידכם, צירוף מסמכים, ושיגור הדוח וצרופותיו למחשב מס הכנסה.במקביל, ניתן עדיין להגיש בקשות להחזר מס באופן ידני באמצעות הדפסת טופס 135 מאתר רשות המסים והגשתו בסניפי הרשות.
    תמיד אפשר גם לבדוק ולהגיש בקשה דרך מערכות דיגיטליות שהופכות את כל התהליך להרבה יותר פשוט וקל, בלי להסתבך עם הטפסים והמערכות של מס הכנסה".