תקופת מלחמה יוצרת טלטלה קיצונית בכל חזית אפשרית בחיינו. אחת מהן היא מקור הפרנסה שלנו. המונים מפונים מביתם ואלו שלא - חוששים לצאת לעבודה או לא יכולים בשל העובדה שמסגרות הלימודים סגורות או עובדות באופן חלקי מאוד. תוסיפו על זה את העובדה שעסקים רבים מוצאים עצמם נטולי תעסוקה ולקוחות בצל ימי המלחמה.  מה ניתן לעשות מלבד לשבת בחיבוק ידיים ולהתמודד עם תחושת חוסר אונים מוחלטת?

"בסקר שערכתי בין למעלה מ-1,800 בעלי עסקים קטנים ובינוניים, 78% הצהירו על קשיים תזרימים קשים. כבעלי עסקים אין לנו את הפריבילגיה להרים ידיים. לכן גם בזמן מלחמה עלינו להרים את הראש מתוך הבנה שאם אנחנו לא נדאג לעצמנו, אף אחד אחר לא ידאג לנו", אומר יוסי לוי, אסטרטג ויועץ עסקי, יו"ר פורום העסקים הקטנים והבינוניים וממליץ על מספר אסטרטגיות מומלצות שכדאי להשתמש בהם כבר היום ושיכניסו לך כסף ביום הראשון שלאחר המלחמה.

1. צרו קשר עם לקוחות העבר שלכם ושאלו בשלומם
פעולה זאת תשקף ללקוחות את האכפתיות שלכם ותאפשר לכם לתחזק קהילה. מעבר לכך, אנחנו עשויים לגלות שייתכן והם זקוקים לשירות שלכם או מוצר מטעמכם. סיכוי גבוה מאוד שהם יזכרו עד כמה אנחנו נותני שירות איכותיים וירצו לקנות דווקא ממנו ולהמליץ עלינו. חלק מלקוחות העבר נמצאים במצב קשה וזה הזמן לגלות מנהיגות ולהציע שירות בחינם. כך תוכלו לבנות את המותג שלכם ואת האוטוריטה שלכם ליום שלאחר המלחמה.
דבר נוסף שתרוויחו מכך, הוא שברגע שתגלו הומניות ותעניקו ערך רב בחינם, תצליחו לייצר רשימות תפוצה מלאות באנשים שמעוניינים בערך שלכם וממילא יום אחד גם תתרגמו אותם ללקוחות משלמים.

2. שמרו על תקשורת אמפטית
יש לשמור על תקשורת אמפטית וחשיבה חיובית כלפי הסביבה. זאת אומרת להפגין יחס חם והתעניינות כלפי העובדים בהווה והלקוחות שלכם בהווה או בעבר. זה טוב להם אבל לא פחות מזה, זה מועיל ועוזר לכם לשמור על אנושיות ושפיות. הנדיבות והאדיבות שתפגינו בימים אלה, תחזור אליכם כפליים בימים שלאחר המלחמה.

3. זמן מיוחד לעבודה
היכולת להצליח לתפעל את העסק בזמן שנראה ככאוס מוחלט, תלויה במסוגלות שלכם לעגן בכל יום זמן קבוע שבו אנחנו מתנתקים לרגע מהמציאות סביבנו והאקטואליה ומשקיעים רק בעסק. מאוד קשה להצליח לתפעל את העסק בזמן שעסוקים או טרודים בדברים אחרים.לכן הדרך לצלוח תקופה כמו מלחמה, היא רק אם בזמן שבו אתם עסוקים בתפעול העסק נהיה 100% מרוכזים בעסק.

4. עדויות לקוח
אתם יכולים לספר על המוצר או השירות שלכם בצורה מעולה ולתאר עד כמה הם איכותיים ונצרכים ועד כמה כל אחד חייב לרכוש אותם, אבל 1,000 מילים שלכם על עצמכם לא יהיו שוות מילה אחת של לקוחות שממליצים עליכם לכן סרטוני עדויות לקוח עם המלצות זה הכלי השיווקי העוצמתי ביותר ולכן כל כך חשוב לגבות מהלקוחות שלנו סרטוני עדויות בהם הם מספרים וממליצים. תקופת מלחמה שבא כמות הפעילות שלנו יורדת, זה הזמן לפנות אל לקוחות העבר ולבקש מהם סרטון עדות בו הם ממליצים על השירות שלכם.

5. שיפור יכולות השיווק
במהלך החיים השוטפים ובטח בזמן בו אתם עסוקים בתפעול העסק ומתן שירות ללקוחות, בעלי עסקים רבים אינם משקיעים בפיתוח יכולות השיווק שלהם. היכולות השיווקיות הן אלה שיכריעו את גורל העסק. מניסיוני אני יכול להעיד שלא בהכרח בעלי המקצוע הטובים ביותר הם המצליחים ביותר אלא אלה שיודעים לשווק את עצמם בצורה הטובה ביותר. הזמן הנוכחי הוא זמן מצוין להשקיע בפיתוח היכולות השיווקיות שיעמדו לימינכם ביום שלאחר המלחמה ע"י קורסים בשיווק וכל אמצעי אחר שיכול לפתוח את היכולות השיווקיות שלכם.

6. בניית תשתיות שיווקיות
החל מקמפיינים חכמים להבאת לידים, נראות האתר ונוכחות ברשתות חברתיות, ועד מערך אוטומציות באתר. זה הזמן להשקיע בשדרוג ושיפור התשתיות השיווקיות.

7. חומרי שיווק איכותיים
זה הזמן להשקיע בשדרוג ושיפור הצעת המחיר שלכם וכל פרוספקט שיווקי אחר. מומלץ לעבור על המיילים השיווקיים ולחשוב מה אפשר לשפר במיילים ובכל אלמנט שיווקי שנשלחים או מוצגים ללקוחות.

8. פרסום
הזמן הזה הוא זמן מצוין לצאת בפרסום. בימי משבר, עלות הפרסום נמוכה במיוחד וכך ניתן לייצר קהילה וגם יותר טראפיק עבור העסק שלכם. כמובן ששימו לב לטון ולמילים שאתם בוחרים בזמן זה. הרגישות היא גבוהה מאוד וחשוב לשמור על השפה הנכונה והגישה המותאמת למצב. 

9. הלוואה
אנשים רבים נוטים לסלוד מלקיחת הלוואות, בעיקר בעלי עסקים קטנים ובינוניים שחוששים מהחזר חודשי קבוע. עם זאת, במשבר מתמשך כמו מלחמה, שמייצרת דעיכה בהכנסות וחוסר ודאות למועד סיום המשבר, עלינו לדאוג שנוכל לעבור את התקופה הזו בצורה סבירה. לכן אם העסק לא מייצר הכנסות בתקופה זו, מומלץ לקחת הלוואה שתעזור לעבור את החודשיים-שלושה הבאים עם כסף לחיות ממנו. עדיף לקחת הלוואה כשהעסק עוד חי, כי במידה ונבקש הלוואה מהבנק בזמן שהמצב כבר רע מאוד, הבנק יכול לסרב ובנוסף, הריביות כבר יהיו גבוהות יותר. לכן אם הגעתם להבנה שצריך לקחת הלוואה, ההמלצה היא לקחת אותה עכשיו, כשמצב חשבון העו"ש עדיין סביר.

10. חוסן מנטאלי וניהול רגשות
בעלי עסקים שמבצעים פעולות רבות ביום, לעולם יהיו פעולות ומהלכים שיסתיימו בכישלון. זה יכול להיות פרסום חדש שלא מספק את הסחורה או עובד שאכזב שנאלצים לפטר. בסיטואציות מסוג זה, אנו נמדדים עד כמה אנחנו בעלי חוסן נפשי ועד כמה בעלי מסוגלות להתמודד עם הדברים שלא עובדים לנו, בכמה יעילות מתמודדים עם מצבי סטרס ובאיזה מהירות יוצאים ממנו. 

"לפני מספר שנים נפגשתי עם מפקד בכיר בחיל האוויר. שאלתי אותו מה הפרמטר החשוב ביותר בקרב החיילים שמגיעים להתמיין ליחידה שלו? התשובה - יכולת התאוששות מהירה. זה אולי העיקרון החשוב ביותר לכל בעל עסק במשבר ובפרט בזמן מלחמה. מלחמה יכולה לחסל את העסק אבל יכולה גם להיות צומת משמעותית ממנה אתם יכולים לצמוח. אימוץ האסטרטגיות שהצגתי מעלה את הסיכוי לשרוד ולהצליח גם בזמנים הקשים ביותר".