הורים רבים נמצאים בין הפטיש לסדן במהלך החופש הגדול כשהפטיש הוא העבודה והסדן הוא תעסוקה לילדים.
הורים שנאלצים לעבוד (99%) מוצאים עצמם מחפשים פתרונות שיעסיקו את הילדים. לצערנו וללא נימה אחת של שיפוטיות וציניות, בסופו של דבר ילדים רבים מוצאים את עצמם נמשכים לאובססיה של כולנו: המסכים. 

איך נוכל למצוא תוכן חינוכי לילדים? ביוטיוב ובטיקטוק התוכן לא תמיד מעשיר, לא מפתח את הילדים, לא תורם לילדים, ולמעשה, פעמים רבות התכנים הללו אף לא ראויים לצפייה לילדים וכלל לא מותאמים. אז מה עושים? איפה מוצאים תוכן חינוכי ובעל ערך שמתאים לילדים ושיעניין את הילדים?

"לפני הכול אני ממליצה לזכור שמדיה ומסכים המאפשרים קידמה וטכנולוגיה הם דבר נהדר, במיוחד בימים בהם כל המשפחה בבית, כל יום וכל היום", אומרת נעמה צובל, מדריכת הורים וייעוץ זוגי. "ישנם זמנים שבהם זמן מסך עשוי גם להיות בלתי נמנע, וכהורים, אנו יודעים שהטכנולוגיה ממלאת תפקיד בחיינו. יחד עם זאת, חשוב לאזן את הזמן הווירטואלי לפיזי ולחשוף את הילדים למסכים, בהתאם לגיל ולהמלצות הבאות". 

"אני שומעת הורים רבים שמשמיעים טענות מוכרות כמו: 'אני לא אחשוף את הילדים שלי למסכים עד גיל שלוש'; 'אני מרגישה אמא לא טובה בגלל שאני 'תוקעת' את הילדים מול המסכים'; 'מסכים זה ממכר. הילדים בוהים בהם וזה רע'; 'כל בעיות ההתנהגות של הילדים מתחילות בתכנים אליהם הם נחשפים עקב המסכים", אומרת צובל ותוהה האם באמת המסכים הם הגורם לכל הבעיות?  "לא בטוח. המסכים בהחלט יכולים להיות מעשירים ואפילו להחליף ספר או אנציקלופדיה של פעם. ניתן לקבל העשרה בלא מעט נושאים דרך המסכים.נושאים כמו: טבע, שפות, מדע, גיאוגרפיה ובכלל, כל מה שקשור לידע כללי". 

אז איך אפשר לחשוף ילדים למסכים בצורה בטוחה ושקולה? הנה כמה טיפים שמציעה צובל שיעזרו לכם למקד את העניין:  

  1. קטלגו את התכנים בשיטת הרמזור

    אדום - תוכן לא מקובל בכלל. כל משפחה תחליט מה אצלה לא מקובל. למשל תכנים שכוללים בתוכם בעיקר פרסומות והתנהגות בלתי ראויה
    כתום - תכנים שלא הייתם רוצים שהילד ייחשף אליהם במינון גבוה כמו למשל סדרות שיש בהן לא מעט תכנים שנויים במחלוקת או דמויות שעלולת להעביר מסר או דימוי גוף בעייתיים. את הזמן של הצפייה בתכנים האלה הייתי מציעה גם להגביל וגם לאפשר עם ליווי הורי על מנת שאם יהיה צורך לזרוק איזה משפט לגבי התוכן אפשר יהיה לעשות את זה בזמן אמת. בהמשך ארחיב על התיווך והליווי.
    ירוק - אפשר למצוא לא מעט תכנים טובים שאין בהם חסרונות. תכנים מעשירים ומלמדים שלא כוללים בתוכם מסרים בעייתיים. תוכניות חינוכיות ולימודיות כמו: התוכנית "החיים", בלי סודות ועוד. מתוכניות כאלה אפשר בהחלט להרחיב את הידע הכללי לגבי מדע, טבע, תרבות (חגים למשל) ואפילו להתחיל ללמוד עוד שפה.

  2. צפייה מושכלת ותיווך מותאם גיל

    חשוב מאוד שאנחנו ההורים נדע בדיוק מה הילדים שלנו רואים. נכיר את הדמויות, את השם שלהן וחלק מהפרקים וזה חשוב גם כדי שנוכל לדבר איתם על הנושאים שמעניינים אותם וגם על מנת שנוכל להעביר מסרים חינוכיים ולתווך להם את מה שהם רואים. לתיווך נתייחס משני כיוונים:
    תיווך קוגניטיבי - הסבר טכני לגבי מה שעכשיו ראינו ומתן דגש על ההבדל בין דמיון למציאות. מה הגיוני שיהיה רק בטלוויזיה ולא יקרה במציאות או למה מה שהדמות עשתה עכשיו היה מסוכן למשל.
    תיווך רגשי - התייחסות לרגשות של הדמויות ושל הילדים לגבי מה שהם ראו. מה הם חושבים? מה הם היו עושים באותה סיטואציה ועוד. אם לדוגמא נראה עם הילד פרק מצויר ותוצג שם התנהגות חברית של דאגה בין אחים ונזרוק לאוויר "איזה כיף זה אחים. איזה מזל שיש להם אחד את השני". לעתים המסר יועבר בצורה הרבה יותר משמעותית מאשר שכשהאחים רבים בבית, נסביר להם שכיף להם שיש להם אחד את השני בזמן שהם באותו רגע בכלל שונאים אחד את השני. 

  3. טיימינג

    סביר להניח שבזמן הצפייה בסדרה לא יתאים שנפתח בשיחה וזאת על מנת לא לקלקל את חווית הצפייה וגם על מנת שהמסר לא יתמסמס. בהחלט אפשר להציף את הדברים מאוחר יותר בזמן המקלחות, ארוחת הערב או אפילו בנסיעה. כשאנחנו רוצים להעביר מסר, חשוב שנדע מתי נכון להעביר אותו ונמצא את הזמן המתאים לשיחה עם הילד. נחפש את הזמן בו הילד קשוב ובזמן הזה נשים את הדגש על התיווך והעיבוד הרגשיים לגבי מה שעוררה הצפייה.
  4. התאמת השעות ללו"ז המשפחתי

    חשוב שנתאים את השעות ללו"ז המשפחתי. כלומר, בתקופה בה הילד נמצא במסגרת רוב היום וחוזר הביתה בסביבות השעה חמש אחר הצהריים, אפשר להגביל את הצפייה בסדרה אפילו ל-15-30 דק' ביום אם בכלל, לעומת זאת, בתקופה כמו בידוד, חופש או אפילו כשילד חולה ויש המון שעות להעביר, יהיה כבר הרבה יותר קשה להגביל את זמן המסך לרבע שעה. את זמן הצפייה אפשר לכוון לזמן שהוא מגיע הביתה וצריך רגע להירגע, אפשר לכוון את הזמן לזמן הכנת ארוחת הערב כשהילד נדרש להמתין או אפילו באוטו בדרך מהמסגרת.

  5. פחות שיפוט עצמי

    זה מובן ומבורך שהורים רוצים שהילד ייחשף פחות למסכים וזה בסדר גמור אם זה עובד. יחד עם זאת חשוב שלא נהיה שיפוטיים כלפי עצמנו ונבין שאם יש יום קשוח, עדיף שהילד יראה יותר טלוויזיה מאשר שאנחנו ננהל את היום בחוסר סבלנות מה שישפיע לרעה על מצב הרוח של כולם, בנוסף לפעמים ניאלץ "לחשב מסלול מחדש". יכול להיות שעם הילד הראשון, הצלחנו לעמוד במשימה שהצבנו לעצמנו ולא לחשוף אותו למסכים ובילד השני זה כבר יהיה מאתגר יותר. יכול להיות גם שתכננו על מסגרת מגיל כלשהו ונכנסנו בצורה לא צפויה לסגר, גם אז, חשוב שננסה להבין מה נכון לנו עכשיו ופחות נחשבו האם עמדנו בציפיות שלנו מעצמנו.

    והנה כמה טיפים פרקטיים איך לנהל את תכנון המסכים שלכם   
  1. הכינו רשימות תכנים מראש

    לילה לפני, כשהילדים כבר עמוק בתוך השינה, היכנסו לאפליקציית צפייה כזו או אחרת, כגון נטפליקס, דיסני + ועוד וערכו רשימת סדרות/סרטים בעלי תכנים חינוכיים ואף מעשירים. חפשו כל תוכנית במנוע החיפוש לבדוק שאכן התכנים מתאימים להלך הרוח של ביתכם והוסיפו אותו לרשימה. איכות המדיה הדיגיטלית לילדים צעירים צריכה לקחת בחשבון את היכולות הקוגניטיביות המובחנות, הגופניות, הצרכים החברתיים-רגשיים, הכישורים והאינטרסים של כלל הילדים, כולל ילדים הנמצאים בשלבים התפתחותיים שונים.

    כוונת התוכן צריכה להיות ברורה - לחנך, להציג מידע חדש, לפתח כישורים מסוימים ולבדר. ישנם סוגים רבים של תוכן איכותי, ברחבי הרשת ובאתרים של מוסדות החינוך השונים ודוגמאות, יש למכביר: תוכן שיכול ללמד את הילד כישורים לימודיים בסיסיים כדוגמת: א'-ב', כישורי שפה בסיסיים, קריאה, מספרים, לוח הכפל, יסודות מדעיים ואפילו מיומנויות חברתיות ונימוסים והליכות. רצוי שהתוכן בו צופים הילדים, יעשיר את עולמם ויחשוף אותם לדברים מיוחדים ומקוריים כמו חיות אקזוטיות, ארצות רחוקות, כלי נגינה, מקומות היסטוריים ועוד.
  2. תכנים בחינם

    היום, עם הטכנולוגיות צפייה המתקדמות, ניתן לקבל תכני צפייה ולימוד מכל העולם. ישנן אפליקציות צפייה תשלום חודשי וישנם אפליקציות תוכן שמאפשרות צפייה בתכנים בחינם כגון מאקו TV, כאן 11, חינוכית ועוד. במידה ותרצו לחסוך קצת בהוצאות הכרוכות בצפייה אמצו את האפליקציות השונות המאפשרות צפייה איכותית בחינם.

  3. אופן צפייה

    בהמשך לסעיף הקודם, טלויזיות חכמות וסטרימרים מציעים אמצעי זול לספק ממשק משתמש סטנדרטי לגישה לתוכן מקוון בכל מותג. כיום, רוב משקי הבית בישראל צופים בממוצע של למעלה מארבע שעות בתוכניות טלוויזיה ביום, אם כך ישנה עדיפות שהצפייה תהיה חינוכית ובאיכות שידור ראויה. בשוק קיימים מספר אופציות לממשקי צפיה נוחים כגון: GOTV, MI BOX, ועוד. רוב הסטרימרים בקטגוריה נעים במחירים חד פעמיים ונוחים לכל כיס.

לסיכום

כיום המסכים הם חלק בלתי נפרד מהחיים. מה שפעם היה מגיע בהרבה מכשירים (טלוויזיה, וידאו, רדיו, שעון, טלפון ועוד) היום מגיע במכשיר אחד - הטלפון. האפשרות להתחמק משימוש בו מוגבלת וגם אם נצליח זה יחזיק גג עד סוף הגיל הרך. מה שאומר שבכל מקרה כדאי שתהיה הכנה. על מנת למזער נזקים ולחשוף את הילדים בצורה נכונה, חשוב שאנחנו נמנן את התכנים ונתאים אותם ונעשה את כל זה בשילוב עם תיווך נכון. מעבר לזה, חשוב שנבחן כל מקרה לגופו ואת ההתאמה נעשה לפי משפחה, ילד, תקופה וצרכים ספציפיים ונמנע משיפוטיות ונסיון לעמוד בסטנדרט שלא תמיד אפשרי לנו. חשוב גם שנזכור שדרך המסכים אפשר ללמוד לא מעט ועם הכוונה נכונה, המסכים יכולים להיות כלי נהדר לתקשורת, למידה וכן, גם לפנאי.