זה אחד מהרצונות הכי גדולים של אנשים שחיים כאן ב-2023: השגת האיזון המושלם בין עבודה לחיים פרטיים. מצד אחד הקורונה, הצליחה לייצר עבורנו את המושג "עבודה היברידית", כך שפתאום הבנו שניתן גם לבצע מטלות במרחב הפרטי של  הבית. מצד שני, היא גם הדגישה כיצד קיפול כביסה משתלב לצד שליחת מיילים והכנת צהריים לילדים הולך כמעט יד ביד עם העברת מצגת בזום. כתבנו משתלב? ובכן, התכוונו - מאתגר לא פחות. לא בטוח כמה זה באמת הקל עלינו, בשורה התחתונה, מלבד העובדה שאפשר לעבוד בפיג'מה. 

איך שלא יהיה, המרדף והחיפוש אחר המתכון המושלם לאיזון בין עבודה לחיים פרטיים הם ללא ספק החלטה לשנה החדשה. האם זה בכלל אפשרי ולמה זה כל כך קשה? 

"הסיבה שזה כל כך מאתגר עבור רובנו טמונה בסדר העדיפויות שלנו בניצול הזמן, והבחירות שאנחנו עושים בשביל לנהל אותו", אומרת הילה אזולאי, קואצ'רית, מנהלת ליווי והתפתחות עובדים ב-HUB Security. "בסופו של דבר, בחירות לא נכונות הן מה שגורם לתחושה שהימים חולפים מהר, אין מוטיביציה, וזה הולך ונעשה בלתי אפשרי לאזן בין הביזנס והפלז׳ר. אבל כל זה לא אומר שאנחנו צריכים לוותר. איזון בין החיים האישיים לעבודה הוא חשוב בכדי שנהיה במיטבנו, גם אישית וגם מקצועית, וככל שנרגיש טוב יותר - ככה נוכל לתפקד בצורה טובה יותר. כל מה שצריך זה מעט הכוונה וטיפים נכונים". 

 

 

 

אזולאי עם כמה מהטיפים איך אפשר לעשות את זה ואולי אפילו תרוויחו מזה שנ"צ. אם כי לא מתחייבים על זה. 

  1. תכננו את השבוע מראש ובקטן
    תכננו את השבוע מראש ותרשמו כל משימה הכי קטנה בתחילת או בסוף יום העבודה ביומן, הקציבו למשימות זמן מוגדר וקבוע לפני שהשבוע מתחיל. תכנון מראש מאפשר לנצל את הזמן מחוץ לשעות העבודה בצורה אפקטיבית ויעילה.
  2. רוצים שינוי? הקדימו את שעת ההשכמה
    אז נכון שלא נוכל לייצר יותר מ-24 שעות ביממה, אבל כן נוכל "להאריך" אותה. "התעוררו 20 דקות לפני הזמן. פנו לעצמכם זמן לפני תחילת יום העבודה, שתו קפה בנחת/עשו משהו שאתם אוהבים כמו לשמוע מוזיקה, צאו להליכה קצרה או פעילות חביבה אחרת. הזמן הזה מאפשר לפתוח את הבוקר באנרגיה טובה ורגועה, ובכך להפוך את יום העבודה לטוב ואפקטיבי יותר". 
  3. מננו והיפרדו מה-FOMO
    אין כמו המשפט הקלאסי של כל אם עבריה: "אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". הגיע הזמן להבין שיש מקום גם לעוגיות קטנות. או לדברי אזולאי: "
    לא צריך להילחם על כל יציאה, פגישה או אימון. תשלימו ותקבלו את העובדה שיש דברים שלא ייצאו לפועל בזמן שאתם רוצים".
  4. הכי קשה אך מתגמל: שימו את הטלפון בצד
    כשאתם מגיעים הביתה, שימו את הפלאפון במקום לא נגיש לפחות בחצי השעה הראשונה מחזרתכם ותתמקדו בבית, בבני המשפחה, בעצמכם. זיכרו: חלק גדול מהחיים הפרטיים שלכם לא באמת נמצא ברשת. אלא מול העיניים. 
  5. תזכרו את עצמכם במה שחשוב
    בכדי למלא את עצמך בנחת ובאיזון במשך יום העבודה, שימו לכם תזכורות כל שעתיים. "שם הזכירו לעצמכם לנשום עמוק, לדבר ברוגע, לשבת זקוף, לקום מהכסא, לפרגן לעצמכם, להגיד תודה על מה שכבר השגת היום, להגיד מילה טובה לקולגה, ודברים ברוח זו". 
  6. נצלו את הפקקים לטובתכם
    אנחנו הישראלים מעבירים יותר ויותר זמן בפקקים. למזלנו, את השהות אפשר לנצל לטובתנו, וכך להפיק מתוק מהעז. הזמן בפקק הוא הזדמנות לעוד עשייה בשביל העצמי שלכם. במקום לשקוע במחשבות על משברי התעבורה הלוקאלית, מומלץ לשנות את נקודת המבט. לשמוע פודקאסט\להאזין לספר זה טוב, ואני גם ממליצה להרים טלפון לחברים ולהתעדכן (שיחה של ממש, לא התכתבות בוואטסאפ - הטכנולוגיה קיימת!). 

     

     

  7. צרו לעצמכם סביבת עבודה
    אם אתם עובדים מהבית, צרו חלל ייעודי לעבודה שלא נוכח פיזית בחלל הבית המשפחתי ובכך תייצרו את האיזון הראוי ולעשות הפרדה בין הבית לעבודה, תכננו את הזמנים בהם אתם ״בעבודה״ ובהם אתם בבית.
  8. צאו ליומית פעם בחודשיים
    קחו לכם יום חופש לנשמה לפחות פעם בחודשיים, זמן לעצמכם ללא מטרה מוגדרת מעשית. אפשר לנסוע לצפון\דרום, סתם לצאת לשוטט או אפילו לעשות סידור אם אתם ממש חייבים (אבל אחד מקסימום!). מומלץ לטייל בטבע, מחקרים מוכיחים שלירוק ולשקט יש השפעה מרגיעה ומדטטיבית.
  9. תאמו ציפיות
    אחת לכמה זמן, קחו יוזמה והזמינו את המנהל/ת שלכם לשיחת  תיאום ציפיות. זה המקום לשאול למה מצפים מכם, ומהצד שלכם להגדיר, לתקשר וליישם  את ניהול הזמן המיטבי והנכון מבחינתכם.