זה כבר זמן לא קצר שהרשתות החברתיות מכתיבות לנו לא רק מה נלבש, איך נרקוד ומה נאכל, אלא גם איך ניראה, אילו ניתוחים פלסטיים נעשה ואיך נהפוך לדמות מפולטרת מכף ראש ועד אף. אחרי שכולם ביקשו לנפח שפתיים כמו של קיילי ג'נר ב-2015, נמשים מדומים ב-2019 ועיני שועל כמו של קנדל ג'נר ב-2020, היום הטיקטוק מספק לנו רעיונות איך לייצר קו לסת מהודק, ואיך לעשות מתיחת פנים במשיכת לשון. 

הסיבה המרכזית לכל אלו טמונה בפילטרים שהחלו לעצב את התמונות שלנו ברשת. לפי סקר שערכה האקדמיה האמריקאית לכירורגיה פלסטית ושחזורי פנים (AAFPRS), נמצא כי לפילטרים השפעה אדירה על ההערכה העצמית של המשתמשים/ות וכתוצאה מכך – נרשמה עלייה משמעותית מאוד בניתוחים אסתטיים בפנים בשנים האחרונות. 

"השימוש בפילטרים ברשתות החברתיות הוא חלק מחוויית המשתמש", אומר ד"ר אברי רווה, מומחה בכירורגיה פלסטית. "ניתן להשתמש בהם לעיצוב תמונות, קבלת אפקטים שונים, הוספת אובייקטים ועוד. המגמה עדיין במגמת עלייה ומתחדשת מפעם לפעם ואין ספק שהם היו מכריעים במידה רבה את מודל היופי.

77% מחברי האקדמיה האמריקאית מעידים כי השימוש המרובה במצלמה ובווידיאו משפיע, לטענתם, באופן ישיר על ההערכה העצמית שלנו, יוצרים סטנדרטים אחרים של יופי והרגלי יופי מפוקפקים יותר ויותר ולא בהכרח נכונים, כמו, לצורך העניין, הדבקת הפנים על מנת להפחית קמטים. העלייה בהליכי הפנים על מנת לשפר את המראה של המטופל בווידיאו, זינקה מ-16% ל-79% בשנה האחרונה, עפ"י הסקר.  

לא הגזמנו? לפי ד"ר מרים פינק לביא, פסיכיאטרית ילדים ונוער, בהחלט כן. "העיסוק בדימוי הגוף ובמודל היופי נוכח מאוד בחיינו ובחיי ילדינו. באופן טבעי, שאלות לגבי אסתטיקה ויופי הן חלק בלתי נפרד מהזהות שלנו. עם זאת קיימות עדויות רבות כיום כי העיסוק בשדרוג המראה החיצוני מגיל צעיר משמעותי ביצירת דימוי עצמי שלילי, ועיסוק היתר באסתטיקה בא על חשבון נושאים אחרים".

"קשה להימנע, להיות נגד, או לסרב לראות את הקדמה כפי שהיא", אומר ד"ר רווה שנתקל בלא מעט בקשות מסוג זה מצד המטופלים והמטופלות. "נרצה או לאו - לשם העולם הולך, השפעות על החברה המערבית הן כמעט לרוב תוצר של רשתות חברתיות, עד לא מזמן זה היה היוטיוב והיום זה הטיקטוק ומי יודע מה מזמנת לנו הטכנולוגיה או האפליקציה הבאה? כמו שעד לפני עשור לא היו מדברים על עיבוי שפתיים והיום זה נושא בסיסי מאוד בשיח הציבורי וגם בנראות הציבורית, כך גם אסתטיקה בעולם הרשתות החברתיות".

רווה אף מצליח לראות את הטוב במגמה הרווחת. "בעיניי, המודעות הזו מבורכת כיוון שיש לה גם לא מעט פלוסים לצד המינוסים, עם זאת חייבים תמיד להפעיל שיקול דעת. ברגע שיש הצפה של מידע, לנו כציבור וגם לנו כאנשי מקצוע יש את הכוח למתן, לאזן, ולבחור מה שנכון, תוך ביקורת נכונה ומתוך הסמכות המקצועית שניתנה לנו. למשל, עלינו לדעת לעצור דרישות לא פרופרוציונליות או לא נכונות של מטופל המגיע עם דרישות בצורת טרנדים הזויים שלא הולמות את צרכיו, וכו'". אז הפעלנו שיקול דעת וביקשנו מד"ר רווה שיעזור לנו להבין כמה מהטיפים ברשת באמת יכולים ללמד אותנו ולהועיל וכמה מהם פשוט, ובכן, מגוחכים? 


Mewing מיואינג

הרעיון שעומד מאחורי טרנד זה הוא הגדרת קו הלסת אם מתמידים על מיקום הלשון בפה. כמובן שמדובר בפתרון חובבני שככל הנראה, יעניק תוצאות זמניות מאוד, אם בכלל. ההאשטג תפס 1.52 מיליארד צפיות ב-TikTok, והטרנד פרץ את המסכים כשהדוגמנית, בלה חדיד התוודתה שזהו טריק אותו היא מיישמת כשמצטלמת לפפראצי על מנת להבטיח תמונה פוטוגנית. "האפקט שהטרנד מעניק הוא בעצם להרים את אזור הצוואר העליון, מתחת לסנטר, ולאו דווקא הדגשת קו הלסת. זהו פתרון מעולה לצורך תמונה למשל, אך אין היתכנות שיחזיק מעמד למשך זמן רב, ולכן זהו לא פתרון קבוע או לטווח ארוך. חלופה יציבה יכולה להיות טיפול בסקולפטרה או ניתוח מיני ליפט". 

@carolinehannibal

Mewing is my guilty pleasure

♬ call out my name sped up - xxtristanxo

הרמת עפעפיים בעזרת טיפות עיניים

לאחרונה צץ טרנד בטיקטוק המציג טיפות עיניים המרימות עפעפיים נפולים באופן זמני. הטיפות הללו, כך אומרים משתמשים בטיקטוק, מסוגלות לפתוח עיניים נפולות ולהעניק להן מראה חיוני. התוצאה היא פיתרון זמני לעיניים בהירות ורחבות יותר תוך 5 דקות בלבד ועד שמונה שעות. "שימוש בחומרים תרופתיים עלול להוביל לתופעות לוואי לא רצויות כמו לחץ דם מוגבר וכמובן דלקות בעיניים, יובש, אודם וכו', בעיקר בשימוש קבוע ולכן לא מומלץ לאמץ את הטרנד בצורה כזו. מדובר בפיתרון נקודתי לזמן מוגבל מאוד ומינורי לבעיה אסתטית שנקראת נפילת עפעפיים אותה אפשר לפתור עם הזרקת בוטוקס בצדי העיניים או ניתוח עפעפיים", אומר רווה. 

@dr.mamina Before and afters at the end #upneeq #ptosis #dermatologist #transformation #tiktoktaughtme ♬ Aesthetic - Tollan Kim

 

עט פלזמה

הטענה היא שהתהליך ממצק את העור ומותח אותו על ידי יצירת פצע שגורם לתאי עור הנקראים פיברובלסטים לייצר יותר קולגן. ידוע היטב שיצירת פצעי מיקרו על העור גורמת לתאים לעבור למצב תיקון ומנסה לדמות תוצאות של טיפול מיקרונידלינג. אך עם זאת, בניגוד למיקרונידלינג שיוצר פצעונים זעירים, שימוש בעט פלזמה עלול להכתים את העור וכן יוצר מראה זמני וחולף של עור מתוח יותר. חשוב לזכור שבשימוש עם עט פלזמה לא ניתן לצפות את ההשפעה והתוצאה, והוא עלול לגרום לצלקות, פיגמנטציה ושינויי צבע. הפתרון המוצלח והקבוע הוא מזותרפיה, PRP או אפילו סקולפטרה". 

 

@skinresculpt_academy Fibroblasting Healing Process #fibroblastplasma #facelift #plasmapen #antiwrinkle #eyebags #beforeandafter ♬ original sound - Skin Resculpt

 

LIP FLIP - "היפוך שפתיים"

הליך קוסמטי שנשמע כמעט טוב מכדי להיות אמיתי. היפוך שפתיים יוצר מראה מלא יותר מבלי להגדיל את נפח השפה בפועל. ההליך כולל שימוש בנוירומודולטורים, כמו בוטולינום טוקסין, כדי להרפות שריר בשפה העליונה, מה שגורם לשפה "להתהפך" ונותן מראה של שפה עליונה מלאה יותר. ההליך שונה מאשר הזרקת חומרי מילוי לשפתיים -  הזרקות ישירות לתוך השפה ולא מעליה, ויכול להעניק מראה מוצלח וטבעי. תהליך זה יוכל לספק תוצאות נפלאות, אך טריקיות מאחר ולפעמים הבוטוקס עלול להשפיע בצורה לא רצויה ולגרום לרפיון השפתיים ויכולת מוגבלת לביצוע פעולות יומיות כמו כיווץ השפתיים או סגירת הפה. עדיף לבצע הזרקה של חומצה היאלורונית אצל רופא מוסמך לקבלת תוצאה טבעית". 

 

@emilygoldglows Went with the lip flip at OVME in Dallas tx! Will do updates #lipflip #lipfiller #lipinjections #dallas #beauty ♬ original sound - emilygoldglows

 אל תשכחו שלבית יש עדיין השפעה חשובה ומשמעותית

"לתקשורת ולמובילי דעת קהל יש השפעה חזקה", אומרת סול שגיא, בעלת בית ספר למחול סול דאנס שפוגשת נערות על בסיס יומי בסטודיו שלה. "המסר צריך להיות מועבר שם תמיד באיזשהו אופן גם בתוך סאבטקסט". ולמרות זאת, לדבריה, לבית תומך אין תחליף. "ברגע שההורים משמעותיים עבורך, ואת סומכת עליהם ומאמינה בהם – לכל מילה שיגידו לך תהיה השפעה, לחיוב ולשלילה. לכן אצלנו תחושת המשפחתיות והבית מקבלת משמעות נוספת".

גם מאמנת הכושר שירן רוזנברג מצרה על כך שלתקשורת יש יותר השפעה על בני הנוער, ובעיקר על הבנות, כי היא מכתיבה את מודל היופי. "אבל אני לגמרי מאמינה שבית שמתנהל בגישה מחזקת ולא ביקורתית, ובית שמקפיד על הרחבת המודעות אצל מתבגרים ומדבר באופן קבוע על מה מומלץ יותר ומה פחות ומה הסיבה לכך שזה מומלץ יותר וזה פחות, לגמרי יכול להשפיע בצורה שלפחות תאזן את השפעת התקשורת", היא אומרת.